זעם רב שורר היום (רביעי) בקואליציה על התגובה הצבאית לירי הרקטות מעזה. סיעת עוצמה יהודית הודיעה כי לא תגיע להצבעות בכנסת במהלך היום ותקיים ישיבת סיעה מיוחדת בעיר שדרות, זאת בעקבות "התגובה הרפה בעזה" לדבריהם.

לילה ללא שינה בחוף אשקלון: "קוראים לממשלה לעצור את הדבר הזה"
ראש עיריית שדרות תוקף: "נתניהו טועה טעות חמורה, נותן חסינות למחבלים"

בתגובה, נמסר מהליכוד: "ראש הממשלה, שר הביטחון , צה״ל וגורמי הביטחון הם שמנהלים את האירועים הביטחוניים הרגישים והמורכבים שעימם מדינת ישראל מתמודדת. ראש הממשלה הוא שמחליט מיהם הגורמים הרלוונטיים בדיונים. אם הדבר אינו מקובל על השר בן גביר הוא אינו חייב להישאר בממשלה".

בתגובה השיב בן גביר: "לפני כחצי שנה אזרחי מדינת ישראל הלכו לבחירות, הם הלכו להצביע לממשלת ימין מלא מלא. ממשלה, שכך הם ציפו, שתכריע ממשלה שתגיב על כל טיל, על כל הפקרות, על כל ילד כאן שמתופף שמנסים לרצוח אותו. הם הלכו להצביע לממשלה שתפנה את חאן אל אחמר. הם הלכו להצביע לממשלה שתיתן מענה לטרור, הם הלכו להצביע לממשלה שתעשה רפורמה משפטית. אנחנו שישה חודשים אחרי, ארבעה חודשים אחרי קום הממשלה הזו, ולצערי, כפי שאמרתי בישיבת ראשי קואליציה בראשון האחרון, זו לא ממשלת ימין מלא-מלא".

"עזה מפגיזה אותנו פעם אחר פעם והתגובה רפה וחלשה. רפורמה משפטית - מנסים למסמס אותה למרות דרישת כל מחנה הימין. חאן אל אחמר לא מפונה והממשלה נותנת תגובה מבישה לבית המשפט העליון. ואפילו הדברים הכי פשוטים כמו טלפונים ששללתי ממחבלים בשבועות האחרונים, החלטה שאתה לא מודעים אליה, ראש הממשלה מסמס את ההחלטה הזאת ומאחורי הקלעים פעל כדי לא לאפשר לי לחסום את הטלפונים למחבלים. אני אוהב את ראש הממשלה נתניהו, מעריך אותו מאוד, בחודשים האחרונים למדתי להכיר, באמת יהודי יקר, יש לנו שיחות לתוך הלילה, אבל צריך לומר אני אוהב ומחוייב יותר לתושבי שדרות ותושבי באר שבע, לתושבי הנגב והגליל, לכל תושבי מדינת ישראל", אמר.

כמו כן הוסיף ואמר כי "אני אומר בצורה הכי פשוטה לנוכח הודעת ראש ממשלה: ראש הממשלה, אם אתה לא רוצה עוצמה יהודית בממשלה - אתה מוזמן לפטר אותנו. כי אם אתה לא רוצה ממשלת ימין מלא מלא אתה מוזמן לשלוח אותנו הביתה. אני מודיע כאן שאנחנו עוצמה יהודית לא נגיע להצבעות בכנסת עד אשר ראש הממשלה יבין שהמטרה של הממשלה הזאת זו ממשלת ימין מלא-מלא, אני השר לביטחון לאומי חובתי להיות שותף בדיונים ביטחוניים".

"ראש הממשלה, אני אומר את זה בצורה הכי מפורשת, אם הוא רוצה שאנחנו נהיה בממשלה ואם הוא רוצה שאנחנו נצביע יחד עם הממשלה, הוא צריך להזמין אותנו לדיונים הללו ולא רק כקישוט, לא כמו שהיה בחודשים האחרונים שההחלטות כבר הגיעו מראש. אנחנו שותפים, אם אנחנו שותפים אנחנו צריכים להיות מוזמנים, אבל יותר חשוב מכך, גם משפיעים. תהיה כאן מדיניות ממשלת ימין, אם ראש הממשלה רוצה, אנחנו נשמח. אם לא - אנחנו לא מגיעים  להצבעות מעכשיו". 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה: " אנחנו בסיטואציה ביטחונית מאד מורכבת, זה לא סוד. זה לא סוד שגם אני חושב שאפשר וצריך להגיב אחרת, טוב יותר, תקיף יותר, נחוש יותר אל מול כלל האיומים - חמאס בעזה, חיזבאללה בלבנון והערבים ביהודה ושומרון.  אבל, וזה אבל גדול: הפרס הגדול ביותר שאנחנו יכולים לתת לטרור זה להפיל ממשלה טובה, גם אם לא מושלמת, אבל ממשלה טובה. ממשלה יהודית, ציונית ולאומית, ולהעלות כאן מחדש את השמאל עם תומכי הטרור לשלטון. זה הפרס הגדול ביותר שניתן לתת לטרור. אני קורא לכולנו: בואו ננשום עמוק, נרגע. אפשר וצריך לנהל דיונים פנימיים בתוך הקואליציה. אני קורא לראש הממשלה, כנס אותנו עוד היום לדיון. נעלה את הדעות השונות, נשים את חילוקי הדעות והויכוחים בתוך החדר פנימה".

"אני מאמין שאפשר להשפיע מבפנים ואפשר לקדם תהליכים שישנו את תפיסת הביטחון ולפעול טוב יותר מתוך אחריות ולכידות ומתוך אמירה חד משמעית שאת הממשלה הזו אסור בשום פנים ואופן, לא להפיל ולא לזעזע. בואו נפסיק לתקוף אחד את השני ונפסיק לירות בנגמ"ש. בואו נגלה אחריות למדינת ישראל, לעם ישראל ולציבור ששלח אותנו ורוצה את הממשלה הזו. יש לנו המון משימות - בתיקון מערכת המשפט, בהתיישבות, בחיזוק הזהות היהודית, במאבק בטרור, בחיזוק המשילות. את זה נוכל לעשות לאורך זמן ביחד עם חילוקי דעות, עם ויכוחים בתוך החדר הסגור. בלי לתקוף אחד את השני, בלי לזעזע את הקואליציה ובלי לתת פרס לטרור", הוסיף. 

בצלאל סמוטריץ' במסר לנתניהו ובן גביר (צילום: דוברות השר)

גורמים במפלגה טענו כי "הם מזהים את חולשתו של בן גביר ולכן יכולים להרשות לעצמם לתקוף בלי לחשוש שמא באמת יקום וילך. בטוחים כי יספוג ולא יוביל למשבר אמיתי". ח"כ אביגדור ליברמן עקץ בתגובה: "לתדהמתי לא מצאתי בהודעת הליכוד על השר בן גביר קביעה חד משמעית שגם הוא הצטרף לגוש השמאל".

בעקבות היעדרותה של סיעת עוצמה יהודית מההצבעות בכנסת, ישנה מתיחות בקואליציה ויו"ר הקואליציה אופיר כץ והשר דוד אמסלם שוחחו עם בן גביר וניסו לשכנעו כי תגובתו היא טעות שלא מיטיבה עם הקואליציה. בתגובה אמר בן גביר כי "הטעות האמיתית היא תגובת צה"ל הרופסת על מטחי הרקטות מעזה".

ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית, הודיע כי יפתח לשכה פרלמנטרית בשדרות, ואמר: "התגובה הרופסת של צה"ל בוודאות מזמינה את הסבב הבא שימשיך ויפגע בחיי ילדינו ובמרקם החיים התקין של תושבי העוטף והדרום אשר שמו מבטחם בנו. לא אאפשר בשום פנים ואופן את הפיכת חלוצי הנגב והדרום לתושבים סוג ב׳. אני מברך את חבריי לסיעה ואת היו"ר בן גביר על ההחלטה להצטרף אליי ללשכה בעיר שדרות. תושבי העוטף אינם הפקר, 'דין העוטף כדין תל אביב'".

כמו כן, לטענת אנשי עוצמה יהודית ההחלטה להיעדר מההצבעות במליאה אם תגובת צה"ל לא תהיה מספקת - התקבלה עוד אמש. בן גביר רצה להמתין עד הבוקר ולראות את תמונת המצב. התמונה התבררה כ"תגובה חלשה ורופסת". על כן סיעת עוצמה יהודית הודיעה כי לא תשתתף כאמור בהצבעות במליאת הכנסת.

אלמוג כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אלמוג כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בתוך כך, ח"כ דני דנון (הליכוד) התראיין בתוכניתם של ענת דוידוב וניסים משעל ב-103FM, ותקף את המדיניות מול ירי הרקטות מעזה: "שמעתי זעם רב מהתושבים בדרום, זעם מוצדק. הם רצו לראות תגובה תקיפה ולצערי זה לא קרה. ההחלטה היא לדחות את הקץ, בסוף לא מטפלים בבעיה המהותית. אין טיפול שורש, כך לא מחדשים את ההרתעה. אין פה עניין של קואליציה ואופוזיציה, יש פה עניין של עמדות ברורות".

"בעזה פתחו בסבב, הם מחליטים מתי להתחיל ומתי לסיים, זה מחליש אותנו", הוסיף, "אני אומר לדרג המדיני - יש להוביל שינוי קו. זה לא צבא ההכלה לישראל. ציפיתי שנשמע על מחבלים הרוגים, על בניינים הרוסים. תקפנו עמדות ריקות, עמדות חול, ואמרנו שהגבנו". 

לאחר מכן אמר דנון: "אם מדיניות הממשלה מוטעית, תפקידי לבוא ולומר את זה. אנו מצפים יותר מהממשלה לנקוט בעמדה אחרת ולהגיב בצורה אחרת, ואני מקווה מאוד שזה יקרה. אנחנו מתחמקים מטיפול בבעיה, מה שהיה אתמול היה אירוע חמור, כיוונו את שעת השיגור לשעה בה הוציאו את הילדים מהמסגרות. הגבנו בצורה שמחלישה אותנו. יהיה עוד סבב, ברור לנו". 

"אנחנו דוחים את הקץ בשביל שנחזור לשגרה, אבל זה מדומה, הסבב הבא יגיע וחמאס יכתיב את סדר היום, בעיניי זה דורש שינוי גישה של ההנהגה המדינית מול הצבא", ציין בסיום דבריו.

דני דנון (צילום: מרק ישראל)
דני דנון (צילום: מרק ישראל)

כמו כן, ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית התראיין בגל"צ וביקר גם כן את המדיניות מול עזה: "מה שנעשה רחוק מאוד מהעמדה שלנו. אני רוצה לראות הרבה מאוד בניינים הרוסים וחיסולים ממוקדים. שיהיה מסר ברור לחמאס, משהו חסר פרופורציה שלא ציפו לו - כי חמאס זה הריבון ברצועה שנותן לג'יהאד האיסלאמי לשחק את המשחקים האלה". 

גם השרה אורית סטרוק ציינה בריאיון ב'כאן רשת ב': "היינו צריכים לקום לכמה בניינים הרוסים בעזה, וכמה רבי מחבלים שיצטרפו לחבר שלהם שמת בכלא. התגובה של צה"ל לא יכולה להיכנס בשום אופן תחת הכותרת 'גביית מחיר'".

בתוך כך, סגנית שר האוצר ח"כ מיכל וולדיגר אמרה במהלך ביקורה בשדרות: "הגעתי לשדרות הבוקר, הייתי במרכז החוסן, שמעתי את האנשים. תושבי העוטף הם כרגע כמו בובות על חוט. אף אחד לא מדבר איתם ואחרי לילה של פיצוצים אומרים להם חזרה לשגרה. ממשלות ישראל נכשלות בשמירה על החוסן הנפשי והקהילתי כבר שנים. הממשלה שלנו נדרשת לחשבון נפש דחוף".


סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM