ולדימיר בליאק, חבר הכנסת מ'יש עתיד', התראיין היום (שני) בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והתייחס, בין היתר, לדוח של משרד האוצר שפורסם מוקדם יותר והציג את נתוני הכנסות המדינה ממסים, שממשיכים במגמת הירידה המדאיגה. לפי הנתונים, הכנסות המדינה ממיסים ירדו בין ינואר לאפריל ב-4.3% ביחס לאותה תקופה אשתקד, בעוד הגירעון בקופת המדינה הגיע לכ-5 מיליארד שקלים - גידול של כ-0.3% בגירעון ביחס לסוף מרץ. 

האוצר בדוח עגום: הכנסות המדינה ממסים ממשיכות לצנוח, הגירעון גדל
רם בן ברק יחליף את יאיר לפיד? "מקווה להוביל את המפלגה בעתיד"

"קודם כל צריך להזכיר שרק לפני חמישה חודשים השארנו להם מדינה עם עודף של עשרה מיליארד שקלים כמעט והיום אנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים. בהחלט הסיבה העיקרית זה הבליץ המטורף שלהם להפיכה המשפטית, לכן יש ירידה בהכנסות המדינה, לכן אנחנו נמצאים איפה שאנחנו נמצאים ובהחלט זה מעלה הרבה שאלות לגבי הרלוונטיות של תקציב המדינה על יד גירעון", אמר בפתח השיחה. "ראינו ירידה בהכנסות המדינה, ראינו את היקף הכספים הקואליציוניים שמגיע ל־12 מיליארד שקל, פי שישה ממה שהיה לנו בממשלת השינוי. גם היום עבודת הכספים, דיברנו על איזשהו מנגנון של התאמה ואני מרגיש שבאוצר ממש חוששים מפריצת יד לגירעון ומכל ההשלכות החמורות שיכולות להיות לזה". 

לשאלה עד לאיפה יילכו עם ההתחייבות של ראש הממשלה, ענה חבר הכנסת ש"אני חושב שפשוט לא יהיה להם כסף לעמוד בכל ההסכמים הקואליציוניים ואני מאוד מקווה שיתעשתו שם איפה שהוא במשרד האוצר ולא ילכו עם זה עד הסוף. אנחנו בעיקר נראה את זה כנראה במהלך השבוע הבא כי השבוע הדיונים מתרכזים בחוק ההסדרים ובשבוע הבא אנחנו נתחיל לדון במשרדים, במספרי התקציב. אם לא יתעשתו יש לזה השלכות, אם אנחנו נפרוץ את יד הגירעון תהיה כנראה תגובה גם של חברות הדירוג, לא שאנחנו עכשיו לא מקבלים תגובות. יחד עם כל מה שקרה בשלושת החודשים האחרונים, עם ההפיכה המשפטית, ביחד עם הכספים הקואליציוניים וביחד עם כל מה שקורה סביב הדיונים בתקציב, יכול להיות בהחלט שאנחנו נגיע למיתון ולירידה ברמת החיים. אגב, כל מה שאמרנו בארבעת החודשים האחרונים תוך כדי האירוע, הגיע הזמן שהממשלה הזאת או שהיא תתעשת ותתחיל לנהל את כלכלת ישראל או שהיא תלך הביתה". 

באשר לחניכי תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", שהתבשרו כי בעקבות הקיצוץ בתקציב מחנה הקיץ שלהם יבוטל, ולשאלה האם התקציב שלהם קוצץ כבר אצל הממשלה הקודמת, ענה בליאק ש"אני העליתי את הנושא היום בתחילת הדיון בוועדת הכספים וביקשתי מיו"ר הועדה ח"כ גפני לטפל בזה והוא הבטיח לי פתרון עוד היום. אני מאוד מקווה שיהיה פתרון. לא היה קיצוץ, אני בדקתי את זה היום גם מול משרד הרווחה וגם מול המסמכים שהיו לי, לא היה קיצוץ ב־2022 מול ,2021 כי בדצמבר 2021 העמותה קיבלה שלושה מיליון שקל על חשבון שנת 2022. לכן, הלכה למעשה, התקציב בין 2021 ל־2022 לא השתנה, נקודה. מה שכן, עד עכשיו היו מחנות קיץ והשנה אין". 

עוד הוסיף: "לא מפילים את זה עלינו, הם אמרו שהם לא קיבלו כסף בהתאם לציפיות, לא בהתאם לתקציב. אני שוב אומר, כל השנים היו מחנות, עשר שנים היו מחנות קיץ, השנה אין. אני לא יודע מה המצב הכספי של העמותה, אני כן יודע שלא יכול להיות מצב שמשרד הרווחה יתעלם מהמצב הזה ולא יתערב. לכן ביקשתי היום מגפני לטפל בנושא הזה והוא הבטיח לטפל. אני מאוד מקווה שיימצא פתרון לדבר הזה כי בסופו של דבר מדובר בילדים שהכי צריכים את זה". 

בליאק נשאל למי יצביע בפריימריז לראשות 'יש עתיד' - ליאיר לפיד או לרם בן ברק, ועל כך אמר ש"קודם כל זה תהליך חשוב בהתבגרות של המפלגה, אמרנו שנגיע לפריימריז ויהיו פריימריז, יש לנו יו"ר מצוין ואני מאוד מקווה שהוא ימשיך. זה הכי לגיטימי בעולם שאנשים יתמודדו מול היו"ר המכהן, זה לגמרי טבעי וחשוב ואני מברך על כך. מהצד שלי, כרגע המטרה שלי בפוליטיקה זה להביא דמי אבטלה לעצמאים. אני אביא דמי אבטלה לעצמאים ואחר כך אני אשקול האם להתמודד בעצמי". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM