הנשיא לשעבר רובי ריבלין הזהיר את יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מפני ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך השיחות להקמת ממשלת האחדות, ואף אמר לו כי "נתניהו לא יקיים אף הבטחה", כך עלה מהקלטות שפורסמו הבוקר (שני) בכאן חדשות. 

סקר מנדטים של 'מעריב' חושף: נתניהו עולה, וכמה קיבל גנץ?

הנשיא לשעבר הוקלט במהלך שיחה במכינת עין פרת לפני כשבוע, במהלכה הסביר כיצד הושג ההסכם להקמת ממשלת האחדות בין נתניהו לגנץ, שהוא תיווך לחתימתו. לדבריו, נתניהו חתם בקצהו של דף ריק והתחייב למלא כל בקשה של גנץ. גנץ נעתר, אבל ריבלין עצמו הזהיר את גנץ שנתניהו לא יקיים אף הבטחה.

כזכור, הממשלה ה-35, ממשלת נתניהו-גנץ, הוקמה בתיווך ישיר של נשיא המדינה דאז רובי ריבלין. היא התפרקה כעבור שנה, והובילה למתח שנמשך עד עכשיו בין נתניהו לגנץ. היחסים האישיים המתוחים בין השניים, מאז ועד היום – מנעו שיתופי פעולה פוליטיים בין המפלגות.

בהקלטה שפורסמה הבוקר נשמעים דברים שאמר הנשיא לשעבר ריבלין לפני שבוע ושופכים אור על האופן שבו נחתם ההסכם ההוא. "אני קיבלתי מראש ממשלה שאני נתתי לו את המנדט להקים ממשלה, למרות שהוא לא כל כך רצה שאני אהיה נשיא, דף ריק עם חתימה שהוא אמר - תביא לי שותף, מה שהוא רוצה שיכתוב, אני מתחייב את הכול לבצע", אמר.

עוד הוסיף: "הבאתי ואכן בסוף נחתם המסמך, רק אני אמרתי – שמע, קודם כל ברוכה יוזמתכם שהבאתם לנו מצב שבו יש ממשלה ואין לנו צורך ללכת לבחירות נוספות ומיותרות, אבל דע לך, שלא תהיה לך שום אי הבנה, מי שחתם פה את כל הדף הריק ואתה מילאת אותו – אף מילה לא תקוים".

מהליכוד מסרו על התיאור של ריבלין "לא היה ולא נברא".

מלשכתו של גנץ נמסר: "האירוע המתואר לא זכור לנו. העובדות בשטח הן שהמשא ומתן הקואליציוני ארך למעלה מחודש, לא בדיוק דף חלק. כך או כך - גנץ לא נכנס לממשלה בשביל נתניהו, אלא למרות נתניהו".

מטעמו של ריבלין לא נמסרה תגובה.

ראובן ריבלין (צילום: חיים צח לע''מ)
ראובן ריבלין (צילום: חיים צח לע''מ)

כאמור, לפי הדיווח ריבלין אמר את הדברים בשיחה עם חניכי המדרשה למנהיגות עין פרת שבה ניסה להסביר את הסיבות לחוסר האמון במערכת הפוליטית, שמקשות על ניהול המו"מ לגבי הרפורמה המשפטית.

על הרפורמה עצמה, אמר לחניכים את הדברים הבאים: "אני רואה בחומרה רבה את ההקצנה השבטית בתוך המערכת שבה רואים אנשים בקבוצות את עצמם יותר חשובים מהמדינה. נדמה לי שרבים שבחרו ב-64 שהם הממשלה החוקית בישראל - לא מסכימים כל כך שלא יהיה להם את המגן כשהם יהיו באופוזיציה". רבים מבוחרי הקואליציה, כך סבור ריבלין, אינם נמנים על תומכי הרפורמה. דבר שהוא מקשר לנטייתו של ראש הממשלה נתניהו, שלא לקיים הבטחות.