ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני מתכנסת הבוקר (שני) להמשך הדיונים בסוגיית קרן הארנונה, שעוררה סערה ביממה האחרונה. הדיון כצפוי היה סוער ובמהלכו פרצה מהומה לאחר שגפני דרש מהסדרנים להוציא את ח"כ עידן רול מהוועדה.

"עסוק רק בדברים קיצוניים": ראש עיר במתקפה חזיתית על סמוטריץ' בעקבות קרן הארנונה
בליכוד משיבים למתקפה על קרן הארנונה: "דברים מופרכים"

הדיון היה סוער ובמהלכו יו"ר הוועדה משה גפני אף הוציא חברי כנסת ובכירי רשויות בעוד חברי האופוזיציה טענו שלא ניתן לה מספיק זמן להנמקת ההסתייגויות. הח"כים של האופוזיציה בוועדת הכספים איימו ביציאה מהדיון בוועדת הכספים במחאה בעקבות ההוצאה של ח"כ עידן רול בזמן ההצבעה, ואף ביקשו חוות דעת של היועצת המשפטית של הכנסת בעניין התנהלות ההצבעה.

מהומה בוועדת הכספים (צילום: מרק ישראל סלם)
מהומה בוועדת הכספים (צילום: מרק ישראל סלם)

במקביל חברי האופוזיציה הצטרפו לקריאות לאפשר לראשי הרשויות לדבר. גלית שאול, ראש מועצה אזורית עמק חפר: "אנחנו בשעה קשה ואני מבקשת לדבר. אני לא מצליחה להבין למה לא נותנים לנו לדבר. יש לי יכולת שכנוע, אולי אשכנע את חברי הכנסת להצביע נגד החוק. יש לנו רשויות לנהל ואנחנו רוצים להגיד את המילים שלנו". 

גפני השיב: "אי אפשר להפריע באמצע הצבעות. ניהלנו פה 11 ישיבות. אתן לך לדבר אחרי ההסתייגויות". 

ח"כ גלעד קריב בדיון על קרן הארנונה: "גפני, לאן הבאת את ועדת הכספים?"

"מה אתם עושים, השתגעתם? הרב גפני, לאן הבאת את ועדת הכספים?" תקף ח"כ גלעד קריב את יו"ר ועדת הכספים משה גפני לאחר שהורה לסדרנים להוציא את עידן רול ועוד סגן ראש מועצה מהדיון בנושא חוק קרן הארנונה. 

ח"כ קריב אמר עוד כי "בין הממשלה הזו לבין מחויבות לפריפריה למחויבות לרשויות מוחלשות והעצמתן - אין דבר וחצי דבר", והוסיף הערה כלפי היו"ר גפני: "התכונות הרעות של רוטמן דובקות גם בך". 

ח''כ עידן רול (צילום: מרק ישראל סלם)
ח''כ עידן רול (צילום: מרק ישראל סלם)

ח"כ עידן רול סירב לקבל את ההוראה של יו"ר ועדת הכספים להוציא אותו מהדיון: ""תתקדם, גפני. לא יקרה, לא יוצא מפה גפני, אתה לא תהיה ביריון. אין לך זכות להוציא אותי, אני מצביע". 

בהמשך, הודיע ח"כ קריב כי מפלגת העבודה תעתור לבג״צ אם נוסח החוק לא יתוקן: ״אני מודיע לכם: אנחנו ניפגש בבג״ץ על החוק הזה - כל עוד יש בג״ץ. כי שר האוצר סידר לחבריו בהתנחלויות שהן מקבלות מקרן הארנונה ולא נותנות, כי היישובים הערבים מופלים בחוק הזה, מופלות כיוון שאתם לא מאפשרים להם היתרי בנייה", מסר. 

בתוך כך, חברי הקואליציה מתארגנים לקראת לילה לבן במליאה, לאחר שקיבלו הודעה על כך: "המליאה תתחיל באי אמון ואח"כ חקיקה. כרגע, הערכו למליאה עד הבוקר. ועדת כספים ממשיכה בהצבעות גם על זמן מליאה למעט כשיש הצבעה במליאה".

ח"כ עידן רול סירב לצאת מוועדת הכספים במהלך הדיון על חוק הארנונה

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, שוחח מוקדם יותר עם ענת דוידוב וטל שלו בתוכניתן ב-103FM, ותקף בחריפות את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בנושא: "שיעסוק בהורדת יוקר המחיה. אני מכיר כראש רשות את מספר מקרי הרווחה, מקבל פניות ברמה האישית. עוד לא הורדת באגורה שום מוצר. הכול מתייקר מאז שאתה שר אוצר, אתה עסוק רק בדברים לא ברורים, רק בדברים קיצוניים. אין בך טיפת ממלכתיות, הכול זה בכוחנות, חבל".

זמן קצר לאחר מכן, חבר הכנסת חנוך מילביצקי תקף בחזרה: "שמעתי את הדברים של ראש עיריית רמת גן, דברים קצת מופרכים, אני חייב לומר". מוטי ששון, ראש עיריית חולון, ביקר גם הוא את קידום קרן הארנונה, זאת במהלך ריאיון שקיים בגל"צ: "אנשים קטנים, אין להם מושג בשום דבר, הם בוזזים את הקופה. לא יודעים לנהל את העניינים? לכו הביתה".