צעד נוסף להסדרה מלאה: חודשיים לאחר שהכנסת אישרה במליאה את ביטול חוק ההתנתקות בשומרון, תלמידי ישיבת חומש העבירו הלילה (בין ראשון לשני) את הישיבה למקום קבע באדמות מדינה. המבצע שנערך באישון לילה, התאפשר בעזרת תרומות מהארץ מהעולם, בהשתתפותם של תלמידי הישיבה ומתנדבים שהגיעו לסייע.

בסיום העבודות, הגיע למקום ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, וקבע מזוזה בכניסה לבית המדרש של הישיבה. דגן בירך ואמר: "רגע היסטורי - צעדים ספורים מתיקון העוול הנורא של הגירוש בחומש, מאז הגירוש אנו פועלים ביום ובלילה כדי לתקן את העוול שהוא לא רק אישי כלפי המגורשים אלא כלפי עם ישראל כולו. לפני כחודשיים הכנסת הסירה באופן ממלכתי את אות הקין של הגירוש מספר החוקים של מדינת ישראל. וזהו צעד נוסף בדרך לתיקון המלא,  עוד נגיע לגנים כדים ושא-נור, עם ישראל מרים היום את הראש".

יו''ר מועצה אזוריתשומרון יוסי דגן ופעילים בישיבת חומש (צילום: רועי חדי)
יו''ר מועצה אזוריתשומרון יוסי דגן ופעילים בישיבת חומש (צילום: רועי חדי)

מנכ"ל ישיבת חומש, שמואל וונדי, אמר: "ברוך השם התקדמנו הלילה עוד צעד לקראת ההסדרה המלאה של ההתיישבות והישיבה בחומש. אנחנו מודים לכל התורמים והמתנדבים ולכל העוסקים במלאכה לאורך כל השנים, שסייעו להגיע לרגע הזה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בירך גם הוא, ואמר: "הקמת הישיבה בחומש היא רגע היסטורי מרגש ומסמלת את המעבר מממשלת חורבן, לבניין ופיתוח של כל מדינת ישראל. ובהזדמנות זו, מברך את חברת הכנסת לימור סון הר מלך, תושבת חומש לשעבר, שיזמה והעבירה את התיקון לביטול החוק הגזעני לגירוש יהודים מצפון השומרון, שמאפשר לחזור ולהפריח את המקומות האלו".

חומש (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
חומש (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה בחודש מרץ האחרון, בקריאה שנייה ושלישית, את החוק לביטול ההתנתקות צפון השומרון. הצעת החוק עברה בתמיכה הכוללת גם סיעות מהאופוזיציה, והחוק עבר ברוב של 31 מול 18 שהצביעו נגד. ע"פ הצעת החוק, שם החוק ישונה ל"חוק הפיצויים לנפגעי ההתנתקות", וכי סעיפים בחוק, אשר נוגעים לביטול הזכויות בשטח המפונה ולאיסור כניסה ושהייה בשטח זה – יבוטלו. בכך, לא תהיה שום מניעה להמשיך את התפתחות הישיבה בחומש והישובים במקום. 

הצעת החוק הוגשה כבר שבע פעמים ברציפות, בשבע כנסות שונות, בדחיפת ראש מועצת שומרון יוסי דגן. בכנסת הנוכחית יוזמי הצעת החוק היו השרה אורית סטרוק ויו''ר ועדת חו''ב ח''כ יולי אדלשטיין, שדאג לקידומו.