שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, אורית סטרוק, התראיינה היום (שישי) בתוכניתו של אריה אלדד ב-103FM, והתייחסה לביטול חוק ההתנתקות והביקורת האמריקאית, וכן לפיגוע בחרמש.

לאחר מאבק מתמשך: ביטול "חוק ההתנתקות" אושר במליאת הכנסת
ארה"ב: "מוטרדים מהחלטת ישראל להקים נוכחות קבועה במאחז חומש"

"מבחינת הליך החקיקה, כפי שהוא פורש במהלך החקיקה בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, החוק שחוקקנו הוא חוק שמאפשר להחזיר את ההתיישבות לכל היישובים בצפון השומרון ואפילו לבנות חדשים באזור שננטש בהתנתקות", אמרה סטרוק בפתח דבריה, "זה מה שהחוק אומר, ועד כמה שאני יודעת במדינה דמוקרטית כל הרשויות צריכות להישמע לחוק. כמובן, החוק הוא מאפשר, וייתכן שהדברים יקחו יותר זמן, זה יהיה תלוי גם בהחלטות שונות שיתקבלו על ידי גורמים שונים בממשלה".

"הממשלה היא ממשלת ימין כולה, אבל גם בתוך הימין יש גישות שונות, ואנחנו נצטרך להידבר על כך, להניע דברים כפי שמניעים בין שותפים", הוסיפה, "אבל כמו שאני רואה את הפעילות של הממשלה הזו אני בגדול אופטימית - גם אם יש דברים שלוקחים זמן, צריך לשכנע, אבל ברוך השם דברים מתקדמים. אנחנו לפני שנים רבות, כשהקמנו, הייתי בין מקימי התנועה שנקראה 'חומש תחילה', הרציונל היה שאם היה מאמין שיכולים לקלקל, תאמין שיכולים לתקן. חיפשנו נקודת אחיזה שממנה יהיה אפשר להזיז את הגלגל בתנועה ההופכית לתנועה שהייתה עד אז".

"הייתי מציעה לאמריקאים לא להתהדר בהסכם הלא רציני בין שרון לבוש, שהניב מבחינתנו אסון נוראי של החרבה של ארבעה יישובים, ומבחינת בוש הניב מכתב שאחר כך אובמה לא הצליח למצוא אותו. אני מאוד הייתי מציעה שמדינה שבצורה כזו מתייחסת להתחייבויות שלה, לא תדבר איתנו על ההתחייבויות שלנו. אני לא מכירה שיש סיכום שלא לבנות את יישוב צפון השומרון. אבל, אני אומרת, כמו הרבה דברים - לא רק בסוגייה הזו, גם בסוגיות נוספות יש לנו מחלוקות גם בתוך הממשלה", ציינה.

לאחר מכן התיייחסה סטרוק לפיגוע בחרמש: "המחסומים בצפון השומרון צריכים להיות במקום כדי להבין - כשאתה יוצא מהיישוב חרמש, מתחבר לכביש הראשי, יש לך לא רק מחסום בלתי מאוייש, ליד המחסום יש לך שלט ענק אדום שצועק לך שזה אזור A ושזה אזור מסוכן. זה לא סביר, זה לא מוסרי, זה לא הגיוני, זה לא אחראי, וכן - יש לנו מחלוקת על הדבר הזה בתוך הממשלה. אני לא בטוחה בכלל שזה קשור ללחץ האמריקאי, אני מדברת על מחלוקות גם בתוך הממשלה".

לסיום נשאלה שרת ההתיישבות על יישוב אזורי הגליל וציינה כי "הנושא הזה הוא בשיח מאוד אינטנסיבי בממשלה. רבים משרי הממשלה הצטרפו אליי, אין שום ספק שבגליל אנחנו בפני אסון קשה ביותר, שהוא תוצאה של עשרות שנים של הזנחה, שיקולים לא נכונים, כללים בהיבטי תכנון, קרקע ודמוגרפיה, שיקולים שרחוקים מאוד מהשיקול הבסיסי של הציונות - התיישבות. התוצאה היא איומה. סוגרים עשרות גני ילדים, ויותר מזה, גם בגני הילדים שכן פעילים במועצה האזורית משגב, 40 אחוזים מהילדים בגנים האלה הם בדואים. היהודים רוצים מאוד להתיישב, אבל מה לעשות שבעיקר היהודים הצעירים הם לא מיליונרים, הם לא יכולים לעמוד במחירי הקרקע הבלתי הגיוניים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM