בצל המחלוקת על הרכב הוועדה: ארבעה ח"כים מסיעות הקואליציה הגישו היום (שני) את מועמדותם לוועדה למינוי שופטים, שאמורה להתכנס בהמשך החודש. מטעם מפלגת עוצמה יהודית הגישו מועמדות הח"כים לימור סון הר מלך ויצחק קרויזר, ומטעם הליכוד הח"כים טלי גוטליב וניסים ואטורי.

יסכימו על מועמדת לוועדה לבחירת שופטים? לפיד וגנץ הודיעו כי יעבדו בתיאום
לחץ על נתניהו להגיע לסיכום עם לפיד בסוגית הוועדה לבחירת שופטים

מלשכת רה״מ נמסר: "נציגי הקואליציה פועלים בכל דרך כדי להגיע להסכמות בבית הנשיא. ככל שיושגו הסכמות יהיה נציג אחד לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. כל ח״כ מהקואליציה או מהאופוזיציה רשאי להגיש את מועמדותו עד יום רביעי זה ויכול להסיר את מועמדותו עד יום רביעי הבא".

מלשכת בן גביר נמסר כי "השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר החליט כי ח"כ יצחק קרויזר ממפלגת עוצמה יהודית הוא מועמד הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים, כפי שסוכם בהסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לעוצמה יהודית. גם חברת הכנסת לימור סון-הר מלך מהסיעה הגישה את מועמדותה, למקרה שהאופוזיציה תבחר חבר כנסת למועמדם לוועדה".

על פניו נראה כי מדובר בצעד הגיוני כדי למנוע טענות כי הוגשו רק 2 מועמדים וזה סימן שהקואליציה גם תבחר 2 מועמדים מטעמה. ריבוי מועמדים מונע פיצוץ בשלב ההגשה ומקנה לצדדים זמן לנסות ולהגיע להבנות עד לכינוס הוועדה. 

מובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית מצידם הביעו מחאה על כך שהליכוד יגישו 2 מועמדים לוועדה לבחירת שופטים: "גנץ ולפיד, נתניהו הונה ושיקר אתכם, הגיעה השעה לשים סוף לפארסה. עצרו עכשיו, אל תעבירו איתו את חוקי הדיקטטורה הראשונים. צאו החוצה. אין לכם מנדט לטעויות היסטוריות".

בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: עמית שאבי, פול)
בנימין נתניהו, יריב לוין (צילום: עמית שאבי, פול)

כזכור, אמש פורסם במעריב כי בימים האחרונים מופעל לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו על ידי שורה של בכירים בליכוד, המציעים לו להגיע להסכמה עם יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד על כך שהקואליציה תציג מועמד אחד בלבד מטעמה, וכן תתמוך במועמד המוסכם של האופוזיציה - זאת, לדברי אותם גורמים, "כדי למנוע הפתעות בלתי רצויות מכל כיוון אפשרי".

החשש שאליו הם מתכוונים כאשר מזהירים מ"הפתעות" נובע מהדיבור שמתנהל בקרב גורמים בליכוד המזוהים עם שר המשפטים יריב לוין, ונחשבים לאנשי "מחנה לוין והרפורמה". לפי טענה זו, כדי לוודא שהוועדה לבחירת שופטים לא תתכנס - גם אם ייבחרו חבריה - יש לבצע תרגיל ולבחור את שני נציגי האופוזיציה, ובכך להביא את המצב לעד האבסורד. "בחירת שני נציגי האופוזיציה תיאלץ את נתניהו לא למנוע את העברת החוק שמשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים בקריאה שנייה ושלישית", טוענים תומכי התרגיל.

על כן, כדי למנוע מצב שייבחרו או שני נציגי קואליציה או שני נציגי האופוזיציה, גורמים מהמחנה המתון יותר בליכוד לוחצים על נתניהו להגיע להסכמה ברורה עם יו"ר האופוזיציה לפיד. כך או כך, לטענת גורמים בליכוד, ברקע הוויכוח סביב הבחירות לוועדה לבחירת שופטים, המתח בין נתניהו לבין לוין הולך וגובר.

במקביל, מפלגת יש עתיד פרסמה אמש הודעה לפיה הממשלה צריכה לכנס בדחיפות את הוועדה למינוי שופטים, ודרשה כי תתחיל את עבודתה. עוד הודיעו כי הסכמה כוללת תינתן מצידם כאשר יהיו הסכמות מלאות על סעיפי הרפורמה. "לא תהיה שום הסכמה ושום חקיקה לפני כינוס הוועדה למינוי שופטים ותחילת עבודתה", קראו ביש עתיד. "כל ההסכמות שיהיו או לא יהיו, ינתנו רק במסגרת הסכמה כוללת על כל הסעיפים והתחייבות לסוף הדיונים על החוקים הנוגעים לשיטת המשטר בישראל".