בפתח ישיבת הממשלה אמש, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הדרך להילחם בפשיעה הגואה בחברה הערבית היא באמצעות שילוב שירות הביטחון הכללי במאמץ הממוקד, ולמרות ההסתייגות שהביעו בארגון הוא מאמין שזה בדיוק הצעד הדרוש. חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) שוחחה היום (שני) עם ענת דוידוב וניסים משעל בתוכניתם 'שבע תשע' ב-103FM, ותקפה את הדברים.

"חציית קו אדום": ביקורת על כוונת רה"מ לשלב את השב"כ במאבק בפשיעה במגזר
שב"כ יתערב בפשיעה בחברה הערבית? בכיר לשעבר מסביר את הקשיים

תחילה התייחס ח"כ תומא סלימאן לטורו של העיתונאי חסן שעלאן אודות האיומים על חייו: "אני מכירה את חסן שעלאן ואני מכירה את האומץ שלו, וזה מזעזע המצב שהוא הגיע אליו. האיומים האלה, זה מה שאמרתי ביומיים האחרונים. אף אחד מאיתנו לא בטוח, אבל בטוח צריך לעשות משהו בעניין של חסן. הוא לא צריך לחיות את הפחד והטרור הזה".

"לצערי הרב אין אף אחד מאיתנו שהוא מחוץ למעגל האימה והטרור הזה", אמרה, "אף אחד מאיתנו, לא ילדים, לא נשים, לא פוליטיקאים, לא עיתונאים, לא ראשי מועצות, אין. כאשר המדינה מסיטה את פניה לצד השני ולא מסתכלת על מה שקורה בתוך החברה, לא רוצה לקחת אחריות, זה כבר שנים. כשנכנסתי לכנסת זה היה כבר. דיברנו, צעקנו, ישבנו, תכננו, וב־2018 האוכלוסייה הערבית יצאה וחסמה את כביש 6 וכביש 1, שבתנו רעב - כבר אז ידענו שאנחנו מידרדרים לתוך תהום שרק המדינה יכולה לעצור, רק גורמי החוק".

באשר לדבריו של ראש הממשלה בגין הכנסת השב"כ כחלק מהמלחמה בפשיעה והאלימות במגזר הערבי, הדגישה: "אני, את ההצגות האלה, לא קונה בגרוש. השב"כ נמצא עמוק בתוך האוכלוסייה הערבית, שלא ישלו אותנו כאילו עכשיו רוצים. זה בדיוק כמו מישהו שמוצמד לו אקדח לרקה ובא מישהו ואומר לו 'אתה רוצה שאני אציל אותך? תסכים על 1,2,3,4'. כשהם רוצים, הם מפעילים את השב"כ. מבחינתו הוא רוצה להראות שהוא עושה צעד דרמטי לאחר שנפגש איתנו, לאחר שקרה האסון. אני רוצה לברך על מעשים אמיתיים שלא נעשו עד עכשיו, אני רוצה לברך כאשר המשטרה תתחיל לפעול כמו שמשטרה יודעת לפעול, כמו שפעלה בעבר נגד ארגוני פשיעה".

"אני גם רוצה להזהיר, אנחנו אזרחים בסוף, מגיע לנו גם לדבר על נושאים שנראים כאילו פריבילגיה עכשיו. כניסת השב"כ בצורה דורסנית לאוכלוסייה הערבית, זה שינוי דרמטי ביחס של המדינה לערבים", הכריזה, והוסיפה: "אני מאמינה שאם המשטרה הייתה עושה את המוטל עליה, גם זה היה מביא לשינוי. המשטרה לא פעלה עד עכשיו. אני חושבת שכניסת השב"כ היא צעד מאוד מאוד מסוכן, גם אנשי השב"כ אומרים את זה, גם היועמ"שית, וגם נתניהו אמר באיזשהו שלב שהוא לא משוכנע בעניין כניסת השב"כ. אני חושבת שזה ערבוב של ניצול ההזדמנות לעשות לגיטימציה להפעיל כוח לא אזרחי נגד אזרחים, דבר שני, הוא רוצה גם להוכיח שהוא עושה צעדים מרחיקי לכת כדי להיאבק בפשיעה".

עוד טענה כי "אני חושבת שהמשטרה לא עושה את מה שהיא יכולה לעשות, והמשטרה בעצמה אמרה שהיא לא יכולה לגעת בחלק מארגוני הפשיעה כי הם משתפי פעולה של השב"כ והשב"כ נותן להם חסות - זה בכירים במשטרה אמרו. אתם חושבים שכדי להכניס את השב"כ נתניהו צריך את האישור שלי או חבר כנסת או מנהיג באוכלוסייה שלנו? לא. הוא לא צריך אותנו, הוא היה יכול לעשות את זה. יש להם 64, ראינו אותם מכניסים את השב"כ לשיקולים של פיטורים והעסקת מורים באוכלוסייה הערבית, לא שאלו את דעתנו. השב"כ כבר נמצא, כשהם צריכים אותו הוא מתערב, וגם בחלק מהתיקים הוא התערב ונכנס לתמונה".

דיון החירום במשרד ראש הממשלה בנושא הכנסת שב"כ למלחמה במשפחות המפשג במגזר הערבי. צילום: עומר מירון / לע"מ, סאונד: בן פרץ / לע"מ
בהמשך, ביקרה חברת הכנסת את התנהלות הממשלה אל מול המשטרה: "המשטרה אומרת שחסרים לה אמצעים טכנולוגיים, תנו לה. אומרת שחסר למשטרה חוקרים? תנו. אבל אל תנצלו את זה שיש דם ברחובות כדי להעביר חקיקה דרקונית שמכניסה גוף שהוא משתמש בכל מיני אמצעים שלא היינו רוצים לדעת עליהם אבל מכירים, ולהכניס אותם לאטמוספרה האזרחית. אנחנו לא האויבים או מסכנים את ביטחון המדינה, אנחנו אזרחים שרוצים שישרתו אותנו וישמרו על הביטחון שלנו".

"אני חושבת שהשב"כ היה חלק מהחקירות באירועי מאי, ושמענו מהרבה אנשים שנחקרו על השיטות שהם עברו. אני חושבת שעכשיו אלפים ועשרות אלפים ומאות אלפים במדינת ישראל מפגינים בדרישה לדמוקרטיה, הכנסת השב"כ זה אנטי דמוקרטי. אני רוצה לשמוע את קולם של כולם", סיכמה.