חברי ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) לקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ חנוך מילביצקי לפירוק לשכת עורכי הדין. שר המשפטים יריב לוין תמך בהצעה, והיא תקודם רק לאחר שיתקבל אישור של משרדי המשפטים והאוצר.

ההצעה של מילביצקי תהפוך את לשכת עורכי הדין מגוף סטטוטורי לוולונטרי. ההצעה עולה על השולחן ימים ספורים לאחר הבחירות הסוערות בלשכה, שבהן ניצח עו"ד עמית בכר ברוב מוחץ את יריבו עו"ד אפי נוה, המזוהה עם השלטון.

ההצעה הייתה אמורה לעלות בוועדת שרים לענייני חקיקה כבר לפני כשלושה שבועות, אך נדחתה בהחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזאת על מנת להימנע מפגיעה בשיחות ההידברות בין הצדדים בבית הנשיא בנוגע לרפורמה המשפטית.

הצעת החוק נועדה לבטל את לשכת עורכי הדין ולהקים במקומה מועצה שהיו"ר שלה ימונה על ידי שר המשפטים ורוב נציגיה ימונו על ידי הממשלה והכנסת. ההצעה המקורית כללה גם את הוצאת נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים, אולם לאחר ביקורת חריפה הודיע מילביצקי כי החליט להסיר את הסעיף הזה מהצעתו.

גורמים בקואליציה אמרו בסוף השבוע כי על מנת להימנע מנראות של סגירת חשבונות בעקבות תוצאות הבחירות בלשכה, הצעת החוק שתעלה היום תקבע, בין היתר, כי לא תהיה לה תחולה מיידית.

בתוך כך, ועדת השרים לחקיקה החליטה לדחות בשבועיים את ההחלטה על תיקון חוק המצלמות של יו״ר הקואליציה אופיר כץ. יו״ר הקואליציה אופיר כץ: "נמשיך להילחם בכדי שהצדק ייעשה. הצעת החוק הזו צריכה לעבור, ביטחון ילדינו הוא הערך החשוב ביותר ובסוף כולם יבינו את זה".

בנוסף, הוועדה דנה היום בשורה ארוכה של הצעות חקיקה, חלקן מועלות על ידי חברי האופוזיציה, שינסו להפעיל לחץ על חבריהם בקואליציה, גם באמצעות מצלמות ערוץ הכנסת והתקשורת הרבה המסקרת בהרחבה את הדיונים בוועדה.

חלק מההצעות שיועלו לאישור הוועדה, בראשותו של יריב לוין, שר המשפטים, שרגיל למשוך אליו אש, נחשבות לשנויות במחלוקת, כמו הצעת חוק להתקנת מצלמות אונליין בגני ילדים, שאותה יזם ח"כ אופיר כץ (הליכוד).

אחת מתומכיה הרבים של הצעת החוק היא ד"ר ניצה דורי, מרצה בחוג לחינוך לגיל הרך במכללה האקדמית הדתית לחינוך שאנן בחיפה.
"תמכתי בהכנסת מצלמות לגני ילדים כבר לפני 15 שנה, כשהייתי גננת בעצמי וזאת בשעה שבקרב חברותיי הגננות והסייעות נרשמה התנגדות להצעה זו מטעמי חדירה לפרטיות", סיפרה דורי בשיחה עם "מעריב".

לדבריה, "אם הכנסת מצלמות לגנים יכולה למנוע אירוע אלימות או התעללות בילדים, אז דיינו. הצעת החוק תסייע לא רק בהגנה על שלומם של הילדים, אלא תתרום להעלות את קרנו של המקצוע הלא פשוט הזה".

מנגד, דניאל ביכלר, יו"ר עמותת דור איתן ומנהלת קבוצת הפייסבוק הורים משפיעים, טוענת כי "מדובר בהצעה שמעוררת המון שאלות ותהיות, ומריחה מאינטרסים זרים.

"אין ספק שהצבת מצלמות במסגרות שבהן שוהים חסרי ישע עשויה לסייע לצוותים לצורכי למידה, שיפור והתמקצעות והפגנת שקיפות מול ההורים והפגת חששות. אבל חייבים לשים על השולחן את העובדה כי הצבת מצלמות פתוחות אונליין בגנים עלולה לפגוע קשות בפרטיותם של הילדים, בפרטיותן של הצוות, ותכניס שיקולים זרים לסוגיות כמו טיב הטיפול של הצוות בילדים בהתאם לעין הצופה בהם בכל זמן נתון".

הצעות החוק שדנו בוועדת השרים לענייני חקיקה

  •  הכנסת מצלמות לגני ילדים
  • הפיכת לשכת עורכי הדין לוולונטרית
  • הגדרת פשע שנאה
  • הגנה על חושפי שחיתות בשב"ס ובמשטרה
  • הוספת עקרון השוויון בחוק הלאום ועיגון מעמד מגילת העצמאות
  • איסור הפליה על רקע נטייה מינית
  • הגבלת עמלות וניכוי ריביות במשכנתאות
  • שינוי שם משפחה של נרצחים על ידי בני משפחה
  • איסור מכירת צעצועים שמדמים כלי נשק