שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים היום (חמישי) הצהרה לתקשורת, בה הכריז כי הוא עתיד לחתום על צו, לפיו מכס החלב המיובא, שעומד כיום על 40% יבוטל. "קיבלתי היום החלטה היסטורית, אני אחתום על צו שמבטל למשך שלושה  חודשים את 40% המכס על חלב מיובא. אני עושה זו בזהירות אך באחריות על מנת למגר את מחסור החלב", קרא שר האוצר.

"הורדת המכס היא הצעד הנכון למיגור המחסור בחלב והשלמת הפער", הסביר סמוטריץ', "חלב הוא המוצר הנמכר ביותר, מוצר בסיסי, זו מציאות שאני לא מוכן לקבל, לכן אנו משנים את המציאות".

חלב בסופרמרקט (צילום: אבשלום ששוני)
חלב בסופרמרקט (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, התייחס לחקלאים בארץ, ואמר: "החקלאים קמים כל בוקר ועושים את העבודה הקשה ביותר. אני מאמין בתחום החקלאות ובחקלאים הישראלים. יש לי בשורה לחקלאים: אני מתכוון להרחיב את מכסת העובדים הזרים ולהוזיל את עלותם", הוסיף השר. "אני מודע לקשיים בתחום, אני ניצב לצד החקלאים. עם זאת, באותה נשימה, יותר מדי פעמים אזרחי ישראל הגיעו למרכולים ולא מצאו חלב".

"בתקופה האחרונה קיימתי שיח ובחנתי מספר דרכים לטיפול במחסור. פרסמתי את הצו לבטל את המכס, שקלתי בכובד ראש את הצו. בשלושת החודשים הקרובים נבחן את השפעותיו של הצו ונכנס לשיח אינטנסיבי עם הבכירים במשק כדי לבחון את התוצאות. מה שעומד לנגד עיני זה טובת האזרחים, לצד שמירה על החקלאות", הבהיר.

ממועצת החלב נמסר כי "לפני מספר ימים הודיעה מועצת החלב לשר האוצר ושר החקלאות כי מחלבת רמת הגולן מגדילה את ייצור החלב שבפיקוח, כך שייתן מענה לכלל הביקוש בשוק הישראלי. לצערנו הממשלה בחרה לפעול חד צדדית, ובמקום לתמוך בייצור המקומי ברמת הגולן בחרה במחלבות בפולין".

חה"כ נעמה לזימי (העבודה) הגיבה ואמרה: "שר האוצר מעדיף לנסות לייצר שרשרת ייבוא מאפס, במקום לתמוך בחקלאות המקומית ולחזק את התשתית הקיימת, שעל סף קריסה. למשל, ממש בחודשים האחרונים מחלבת הגולן על 150 עובדיה נסגרה, למרות שהיא לבד יכולה לספק את כל המחסור בחלב. אבל הוא מעדיף את מה שנשמע טוב, ולא את מה שבאמת יפתור את הבעיה. אז ש-150 המשפחות ישארו מובטלות, שהמחסור בחלב ישמר, שרשתות  השיווק ימשיכו לגזור קופון על חשבון הציבור, העיקר שסמוטריץ' קיבל את הכותרת שרצה״.

מנכ"ל ארגון יצרני החלב, ליאור שמחה, תקף את ההחלטה על ביטול המכס: "ההחלטה לפתוח את השוק לייבוא חלב, גם אם זה לשלושה חודשים, היא החלטה לא ראויה מבחינתנו, כי יש מחלבה ברמת הגולן שיודעת לייצר כ-300-200 אלף ליטר בשבוע. עוד מעט נתחיל לשפוך חלבץ המחסור שאנחנו רואים במדפים הוא פקטיבי, מחסור שהרשתות יוצרות כדי ללחוץ על שר האוצר", הוא טען.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, הוסיף: "החתימה החד צדדית על הצו המסיר את המכס ופותח את ייבוא החלב הניגר  הינה פעולה תקדימית ולא אחראית ובעיקר כניעה לרשתות השיווק והיבואנים שכן אין כלל מחסור בייצור חלב בישראל. ההחלטה בעלת השלכות רוחב אדירות העלולות לפגוע בחקלאי הישראלי המתיישב בפריפריה , מחזיק אדמות סמוכות לגדר הגבול ומשתתף במאמץ הלאומי לשמירה על בטחון המזון. המהלך המתעדף את החקלאי הפולני על זה הישראלי מייצר חוסר יציבות בתקופה מאתגרת מאוד לחקלאות הישראלית. על ממשלת ישראל לתמוך בייצור המקומי, להבטיח את הייצור החקלאי הישראלי ולשמור על ביטחון המזון ולא לפעול באופן חד צדדי ולפגוע במפעל חיים בני עשרות שנים לטובת החלטות פופוליסטיות".