תא"ל (מיל') ישראל (רליק) שפיר, טייס קרב לשעבר, ואחד משמונת הטייסים שהשתתפו בתקיפת הכור בעיראק, התארח היום (ראשון) אצל חיים לוינסון וינון מגל ב-103FM והתייחס לטייסים שמודיעים על הפסקת התנדבותם.

סא"ל בחיל האוויר יפסיק להתנדב למילואים בגלל הרפורמה: "זה רק קצה הקרחון"

שפיר הסביר: "לנו אכפת מעצמנו מצד אחד, ומהחברה הישראלית עוד יותר מאשר ממנו. רצינו להביע את קולנו שאומר ששינוי משטרי כנגד דעת מרבית האזרחים בישראל, שגם אומרים זאת בסקרים, זה משהו שראוי לצאת עליו לרחובות. ראוי לעשות כל דבר כדי שהוא לא יהיה. והשרשרת הזו של החוקים שהתחילה בבת אחת ועכשיו עברה לשיטת הסלאמי".


הוא השווה את הסכנה הנשקפת, לשיטתו, למצב בהונגריה: "אני קורא מה שאומרים השרים ומתארים שהם מחכים שתעבור עילת הסבירות כדי שיהיה אפשר לפטר את שומרי הסף. ואפשר יהיה לבטל את הבקרה המשפטית על החלטות, וזו בעצם תחילתה של 'הונגרניזציה' של ישראל. הונגריה איננה דמוקרטית, איננו יודעים איפה זה יעצור".

ד', סגן אלוף וטייס קרב לשעבר בצה"ל, מודיע כי יפסיק להתנדב אם הרפורמה המשפטית תעבור. צילום: פרטי

שפיר הוסיף: "במרבית מדינות המערב יש עילת הסבירות, הרעיון שלה הוא שלא יבוא שר ימנה את אח שלו כמנכ"ל, שימנה את בן דוד כאחראי על מכרזים. ואנחנו יודעים איך זה עובד. זה הרעיון של הביקורת השיפוטית על קבלת ההחלטות. פעם בשנה בערך ביהמ"ש התערב בנושא הזה. ככה עובדים בעולם המערבי. לא זכור לי שבמצע בבחירות דובר על עילת הסבירות, אנחנו מבינים וגם רוטמן אומר שאנחנו עוברים ל'שיטת הסלמי'. ברגע שאפשר לפטר את היועמ"ש בלי טופס עילה, ואפשר לקבל כל החלטה ע"י שר מבלי שהיא עומדת תחת ביקורת, אנחנו מבינים לאן זה הולך".


בנוגע לפיטורי היועמ"שית, אמר שפיר: "אחד השרים אמר שהוא מחכה לפטר את היועצת המשפטית. במידה והיה ויעבור חוק שבעצם יתחיל את התמוטטות הדמוקרטיה, אם ביטול עילת הסבירות, כפי שהוא נראה עכשיו הוא מעבר קו אדום, הוא מעבר לשרשרת דיקטטורית שיש לעצור אותה עכשיו".


שפיר חתם את דבריו ואמר: "אנחנו מדברים על הפיכה משטרית. איך שלא תסובב את זה, יש כ-65% מהציבור, על פי סקרים, כולל אנשים בצד שלך, שחושבים שההפיכה הזו לא ראויה. וצריכים לעשות את זה בהסכמה. זאת לא רפורמה משפטית זו הפיכה משטרית, החוק הראשון שיעבור בשלוש קריאות הוא החוק הבא עלינו לרעה בימים הקרובים, והוא בעצם מסמל את תחילת ההתמוטטות, וזה הזמן לכל אחד לעשות חשבון נפש, כולל לך".