אלוף (מיל') עוזי דיין, סגן הרמטכ"ל לשעבר, שוחח היום (שישי) עם אריה אלדד ב־103fm והתייחס לקריאות העולות ונשנות בקרב אנשי המילואים שלא להתייצב לשירות. זאת, בצל הרפורמה המשפטית שמובילה הממשלה בימים אלה.

נתניהו סירב להתחייב כי יכבד את פסיקת בג"ץ אם צמצום הסבירות ייפסל
שר מהליכוד: "ישנם בריונים המסכנים את המדינה בגרירה לחקיקה קיצונית"

"אתה רואה הבדל בין הודעה על אי התנדבות וסרבנות שירות?", תהה אלדד בפתח השיחה, ודיין השיב: "מעשית לא. קודם כל יש אי הבנה לגבי ההתנדבות, אני חוזר בסה"כ על החוק - מי שמשתחרר משירות סדיר הוא אמור לפי החוק לשרת עד גיל 40 אם לא הוא קצין, אם הוא קצין אז עד גיל 45. אז סרבנות היא לא חוקית. כמובן שמישהו שהוא בגיל 50 ולא רוצה להתנדב אי אפשר להכריח אותו".

עוד הבהיר כי "מי שמודיע על זה על עצמו צריך להיות ברור, צריך להזמין אותו לשיחה, אם אין עם מי לדבר להודות לו על התקופה שהוא כן היה ולשלוח אותו הבייתה אבל לתמיד. אם אתה לא מאומן ואי אפשר לסמוך עליך אז אני כמפקד לא סומך עליך ולא רוצה אותך, וגם החברים שלך לא יסמכו עליך. מי שמסרב לצו, לקריאה וכו', לא חשוב אם פעם הוא התנדב, מי שמסרב צריך לזמן אותו לדין משמעתי. הייתי נזהר לא לעשות מזה משפטי ראווה, כמו להבדיל משפט אזריה, ולזמן אותו לשיחה ומשפט עם מפקד האוגדה, הבסיס, האגף, בערך ברמה הזו, ומטפל בו בדין. צריך להשאיר את זה בפרופורציה הזו".

כמו כן, כאשר נשאל האם במידה ויהיו אלפים שיודיעו על הפסקת התנדבותם או שירותם משמע צה"ל לא כשיר, הדגיש דיין: "זה דבר שלוקח זמן וצריך לראות בדיוק את הנתונים. ניקח למשל טייסים, טייסים זה תלוי בתפקיד שלהם, חיל האוויר היום גם במבצעים גדולים היו טייסות שהיו בחו"ל בשיתוף פעולה, באימונים. במלחמה של יותר מחודש, יותר משתי חזיתות אלו כן דברים שיכולים להשפיע. דבר שני, השאלה איפה זה בדיוק, כי יש דברים שיותר מטרידים ויש דברים שפחות. דווקא המערך הלוחם, ביום כיפור חצי מההרוגים היו שריונרים ורבע מהנופלים היו קצינים".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית (צילום: מחאת המילואימניקים אחים לנשק)

"כל המלחמות ניצחנו עם מי שבא ולא עם מי שלא בא, משתמטים היו כבר במלחמת השחרור. היו לי חברים שנפלו בששת הימים ויום כיפור, שההורים שלהם לא שירתו בצבא. אנחנו מנצחים עם מי שבא. המהלך הזה של סרבנות שהוא לא חוקי ולא אתי, וגם לא לוגי, הוא יאיץ דבר אחד – חילופי האליטה המשרתת. זה מצד אחד מאוד מרגיע, מצד שני לא הייתי רוצה צבא שהפרופיל שלו הוא יותר מדי של חלק מהחברה", אמר לסיום.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm