בסוף השבוע שעבר התקיים מפגש בין שגריר אזרבייג'ן בישראל מוכתר ממדוב ומנכ"ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים בארה"ב, וויליאם דרוף. בתום המפגש העניק ממדוב הצהרה לתקשורת ואמר כי "ועידת הנשיאים של הארגונים הגדולים בארה"ב תמכו באזרבייג'ן מאז ומתמיד. שמחתי לפגוש את המנכ"ל החדש של הועידה, וויליאם דרוף, כדי לדון בשותפות האזרבייג'נית-ישראלית ובתוכניות לעתיד. אני מצפה בכיליון עיניים לשדרוג והעמקת שיתוף פעולה מתמשך עם הארגונים האמריקאים ולהרחבת השותפות שלנו".

לדברי השגריר, המנהיגות האזרבייג'נית החלה ליישם מדיניות של פניה למנהיגים יהודים ברחבי העולם, כחלק ממסורת בת מאות שנים של יחסי אחווה מיוחדים עם העם היהודי. כזכור, מיד עם מינויו לשגריר בישראל, נפגש ממדוב גם עם סגן יו"ר של ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב, מלקולם הנליין, והשניים סיכמו על הגברת הקשר היהודי בין המדינות.

קודם לכן, נועד הנשיא האזרביג'ני אילהאם אלייב עם נשיא 'ועידת רבני אירופה', הרב פנחס גולדשמידט, במהלך ועידת הביטחון במינכן. הנשיא אלייב, אשר הפך למטרה של מאמצי תעמולה איראנים עקב הקשרים הגלויים שלו עם ישראל, הדגיש בפני הרב גולדשמידט כי יחסים הדוקים עם העם היהודי הם חלק "מדרך החיים האזרבייג'נית".

כפי שפורסם לאחרונה, מאות מחברי 'ועידת רבני אירופה' יגיעו לבאקו בחודש נובמבר הקרוב לוועידה הגדולה המתקיימת מידי שנתיים. הרבנים יבקרו בבתי כנסת מקומיים וייפגשו עם הקהילות היהודיות ברחבי המדינה. באזרבייג'ן פועלים שבעה בתי כנסת: שלושה בעיר באקו, שלושה בעיר קובה, ושניים בעיר אוגוז. בית כנסת חדש נפתח בשנת 2010 וכיום הוא אחד מבתי הכנסת הגדולים ביותר באירופה.

יהודי המקום מציינים כי המדינה המוסלמית מהווה מודל להרמוניה בין אמונות שבה האומה מטפחת ומגנה על הקהילה היהודית שלה – הגדולה ביותר בעולם במדינה מוסלמית – אשר שכנה באזור, ככל הידוע, עוד מימי המאה השביעית.

באקו הייתה אחד ממרכזי התנועה הציונית בתקופת האימפריה הרוסית במאה ה-19. שלוחת חובבי ציון הראשונה שלה הוקמה בשנת 1891, ואחריה הארגון הציוני הראשון בשנת 1899. הרפובליקה הדמוקרטית של אזרבייג'ן, שהחזיקה מעמד שנים בודדות (1918-1920), ראתה את ההמשכיות של התנועה, אשר התאפיינה בייסוד האוניברסיטה העממית היהודית בשנת 1919, כתבי עת תקופתיים שהתפרסמו בשפות יידיש, עברית, ג'ודיאו-טאט ורוסית, בנוסף למספר בתי ספר, מועדונים חברתיים, ארגוני צדק ומוסדות תרבות.

"זה לא רק הברית האסטרטגית עם ישראל או האיום המשותף מצד איראן; זה משהו עמוק במיוחד והיסטוריה ייחודית. האזרבייג'נים רואים את היהודים בתור אחיהם ולא רק 'מקבלים' את נוכחותם כמו במדינות אחרות. אחד מגיבורי האומה במדינה הוא מפקד טנק יהודי בשם אלברט אגרונוב אשר נפל בעת הגנה על אדמה אזרבייג'נית נגד כיבוש ארמני. הוא מהולל בתור יהודי – הם מדגישים זאת בכל הזדמנות בגאווה ובפומבי", מסביר הרב זמיר איסייב, רבה של הקהילה הגיאורגית הספרדית באזרבייג'ן.