בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ יקיים בחודש ספטמבר דיון בהרכב מלא בעתירות הנוגעות לחוק לביטול עילת הסבירות. בעוד שחברת הכנסת טלי גוטליב הודיעה מראש כי לא תכבד את הפסיקה, במידה וביהמ"ש יחליט להתערב, ישנם כמה חברי כנסת במפלגת השלטון שהתחמקו מלענות על השאלה, וכך גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו

שר התרבות והספורט מיקי זוהר היה הראשון להצהיר כי מפלגתו אכן תכבד את החוק. בשבוע שעבר אמר זוהר כי "הממשלה מתחייבת לכבד את החלטות בג"ץ, כפי שכיבדנו בעבר, בדיוק כפי שאנו מצפים מביהמ"ש העליון לכבד חוקי יסוד, כך הייתה המשוואה לאורך כל השנים. נכבד את כל החלטות בית המשפט, בית משפט הוא גוף חשוב בדמוקרטיה הישראלית, יחד עם הממשלה והכנס". עם זאת, הדגיש: "ביהמ"ש חייב להמשיך לכבד את העיקרון לפיו לחוקי יסוד יש מעמד של חוקה, ואני מקווה שהדבר הזה חלילה לא יופר".

בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

שר הביטחון, יואב גלנט, הצטרף להצהרה של השר זוהר, וטרם ישיבת הממשלה אמש, אמר כי "מדינת ישראל היא מדינת חוק דמוקרטית, אנחנו נפעל לפי החוק". במקביל, חבר הכנסת חנוך מילביצקי, התראיין ל-103FM ואמר: "אף אחד לא דיבר על לא לקבל את פסיקת בג"ץ, אני לא רואה אירוע כזה ולא אירוע בו העליון מתערב בחוקי יסוד". כמו כן, הדגיש כי "צריך להחליט - אם חוקי יסוד הם חוקים שנותנים להם מעמד חוקי ועל חוקתי, הם צריכים להיות חוקים מיוחדים. אם הם לא כאלה, בית המשפט בכלל לא יכול לפסול חוקים".

מנגד, מספר חברי כנסת בליכוד כבר הצהירו בפומבי כי לא יקבלו את פסקת בג"ץ, במידה ויתערב בחוק לביטול עילת הסבירות. חברת הכנסת טלי גוטליב הצהירה כי "אין לבג"ץ שום סמכות להתערב בחוק יסוד. צר לי לאכזב אתכם שופטי בג"ץ, אתם ממש לא מעל החוק. פסק דין משולל סמכות הוא בטל מעיקרו. ורק להמחשה - שופט בית משפט השלום שמרשיע אדם ברצח, עבירה שלא בסמכותו, פסק הדין בטל ומבוטל, או כמו שאתם אוהבים מילים לועזיות void, לכן לא אכבד התערבות בחוק יסוד".

חברת הכנסת מאי גולן אמרה בריאיון לכאן רשת ב: "קיום מדיניות הימין חשוב יותר מהכל, גם יותר מלקיים את פסיקת בג"ץ. עוד אמרה כי "אנחנו צריכים להתרכז בחקיקה ובלמשול. פסיקת בג"ץ לא מהווה אפילו אחוז ממה שרוב הציבור חושב. הרשות השופטת שתתרכז בלשפוט והרשות המחוקקת - בלחוקק".

בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

במקביל, מי שמתחמק עד כה מלענות על שאלה זו, היה ראש הממשלה בנימין נתניהו. בבליץ הראיונות שערך לאחרונה לתקשורת הזרה, נשאל מספר פעמים האם יכבד את הפסקה, וסירב לענות, כפי שעשה בריאיון לרשת NBC. גם בריאיון לרשת CNN התחמק ואמר: "הדבר שעליו מדובר הוא מצב פוטנציאלי שבמונחים אמריקאים שווה ערך לכך שבית המשפט העליון היה לוקח תיקון לחוקה ואומר עליו שהוא לא חוקתי". לדבריו, "זה סוג הסחרור שמדובר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לכך".

כמו כן, חברת הכנסת קטי שטרית נשאלה במהלך ריאיון לערוץ הכנסת, את אותה השאלה, וגם היא התחמקה. לדבריה "כרגע אני לא רואה מצב שבו בית המשפט יכריז על נבצרות או ביטול עילת הסבירות כי ההוכחה היום שעילת הסבירות היא עילה אחת מבין רבות שקיימות, ועובדה שפסלו חוק שעבר את כל השלבים בצורה הכי דמוקרטית ובכל זאת בית המשפט פסק נגד החוק - כמו חוק טבריה. אם זה ככה, בית המשפט ממשיך לבטל, ממשיך לעשות כרצונו, אין דיקטטורה, לא הפיכה שלטונית, לא כלום".

בשבוע שעבר, הוציאה סיעת הליכוד הודעה רשמית ובה נכתב כי "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד". עוד נמסר בהודעה: "שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה. כל סטייה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".