ברקע כוונת שר הרווחה מש"ס יעקב מרגי לבטל את עצמאותה של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי כגוף עצמאי המייעץ למשרדו, נמצא מתח עז בין ש"ס לבין המועצה.

במסגרת חקיקת הקמת הרשות למאבק בעוני שמקדמת ש"ס מוצע להכפיף את המועצה למשרד הרווחה ולשר עצמו, ולמעשה לבטל את עצמאותה כגוף מתווה מדיניות. המועצה מתנגדת ליוזמה הפופוליסטית של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי להעביר תלושי מזון לנזקקים על פי זכאות הנחה בארנונה.

היוזמה, הבטחת בחירות של דרעי, אמורה להתבצע דרך משרד הפנים בראשות שר אחר מש"ס, משה ארבל, ולא דרך משרד הרווחה. גם גורמי מקצוע במשרד הרווחה מתנגדים ליוזמה משום שהקריטריון שהיא קובעת לזכאות בסיוע אינו מספק ויטיב בעיקר עם משפחות חרדיות, לא בהכרח עם המשפחות שזקוקות יותר לסיוע במזון.

ל"מעריב" נועד כי באופוזיציה כבר פנו אל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בבקשה לבחון את חוקיות התוכנית. ח"כ נעמה לזימי (העבודה), שפנתה ליועמ"שית, טוענת: "משרד הפנים קיבל מיליארד שקלים עבור פרויקט תווי המזון, אבל בדרך עקומה. הנחה בארנונה היא קריטריון מפלה ולא יאפשר את הכללתן של משפחות רבות הסובלות מחוסר ביטחון תזונתי, בזמן שמשרד הרווחה מפעיל מיזם הנותן מענה המבוסס על קריטריונים שעוצבו לאחר מחקר מעמיק של המועצה לביטחון תזונתי. אני מבקשת לבחון את חוקיות הקמת הפרויקט ותקצובו והאם ההחלטה והיישום אינם עוברים על כללי המינהל התקין".

נעמה לזימי (צילום: רמי זרנגר)
נעמה לזימי (צילום: רמי זרנגר)

השר מרגי מכיר בחשיבתו של המיזם הלאומי הקיים לביטחון תזונתי, שמשרדו אחראי עליו, ומסייע אחרי עשור להקמתו לכ־30 אלף משפחות ברחבי הארץ, ואף נאבק בדיוני התקציב האחרונים על המשך תקצובו הקיים. אבל דומה שהשיקולים הפוליטיים בש"ס נכפים גם על שר הרווחה. הפורום הירושלמי לביטחון תזונתי פנה השבוע למרגי, והם מדגישים: "ההצעה לצמצם את פעילות המועצה לביטחון תזונתי ולהכפיפה לשר מעלה חשש ממשי מפני שיקולים זרים. אנו קוראים לשמור על תפקידם של אנשי המקצוע".