עימות חזיתי מול בג"ץ: ראשי מפלגות האופוזיציה פרסמו היום (ראשון) הודעה משותפת בה טענו כי לבית המשפט אין סמכות לבטל חוקי יסוד או לקבוע מתי ייכנסו לתוקף וקראו ל"אחריות ואיפוק מצד כלל הרשויות". זאת, ברקע העתירות העומדות נגד חוקים שהעבירה הקואליציה, בהם חוק הנבצרות והחוק לביטול עילת הסבירות.

חוק הנבצרות ייפסל? בג"ץ הוציא למדינה צו על תנאי והרחיב את ההרכב ל-11 שופטים
בכיר בליכוד באמירה מפתיעה: "הצו על תנאי לחוק הנבצרות - החלטה נבונה"

הודעת ראשי מפלגות הקואליציה: "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת. אין גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, דבר שמבטל את הדמוקרטיה מיסודה".

"החלטה כזאת שומטת את הבסיס המשותף בין הרשויות שהיה מוסכם לאורך השנים ועומדת בסתירה לאמירתו המפורשת של הנשיא לשעבר אהרון ברק: ״הכנסת רשאית לקבוע בחוק יסוד שאין ביקורת שיפוטית חוקתית, ובית-המשפט לא יוכל להפוך קביעה זו. אם בית-משפט יפסול חוק בטענה שהוא איננו חוקתי, יכולה הכנסת לגבור על פסילה זו בהפיכת החוק שנפסל לחוק יסוד״. הציבור בישראל נדרש כרגע לרגיעה, להידברות ולהסכמה. בזמן שכזה נדרשים אחריות ואיפוק מצד כלל הרשויות".

גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה פרסם הודעה בה טען כי "לרשות השופטת אין סמכות לדון בחוקי יסוד" וטען כי "על בית המשפט לכבד את החלטות הכנסת". אוחנה הבהיר כי "כראש הרשות המחוקקת והמכוננת (המוסמכת לכונן חוקי יסוד) עמדתי העקבית, כעמדתם של כל יושבי-ראש הכנסת הקודמים (עת שכיהנו בתפקיד), היא כי אין בסמכות הרשות השופטת לדון בשאלת תוקפם, תחולתם ותוכנם של חוקי היסוד".

הוא הוסיף וטען: "זוהי סמכותה הבלעדית של הכנסת, בה יושבים נבחרי כל הציבור הישראלי, אשר יתנו בפניו דין וחשבון ויבקשו את אמונו מדי בחירות. לכן, בהיעדר כל הסמכה בחוק, ולמען הדמוקרטיה, על בית המשפט לכבד את החלטות הכנסת".

באופוזיציה ובמחאה תקפו: "הכרזת מלחמה על שומרי החוק בישראל"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בתגובה להודעת ראשי הקואליציה: "מה שהממשלה חוקקה לאחרונה אינם חוקי יסוד, אלא חוקים חפוזים, רשלניים ואנטי דמוקרטיים שהם קראו להם ״חוקי יסוד״ ללא שום בסיס או הצדקה משפטית. 

לפיד הוסיף: "אם הממשלה רוצה שיכבדו את חוקי היסוד, שתחוקק אותם כמו שצריך - בהסכמה רחבה, בהליך תקין, בלי מניעים פרסונליים מושחתים העומדים מאחוריהם. ״חוק הנבצרות״ ו״חוק הסבירות״ אינם חוקי יסוד אמיתיים, הם עיוות גמור של הדמוקרטיה ושל הליך החקיקה התקין".

שר המשפטים לשעבר ח״כ גדעון סער: "‏האיום המאפיוזי של ראשי מפלגות הקואליציה על בית המשפט הוא נסיון להכתיב את פסק הדין לשופטים. זה לא שונה במהות מכך שביבי, סמוטריץ׳, בן-גביר, גולדקנופף ודרעי יפלשו ללשכות השופטים ויחתמו במקומם על פסק הדין. הרוב המוחלט של העם מתנגד לבריונות הזאת מכל וכל".

מובילי כוח קפלן על הודעת ראשי הקואליציה: "מדובר בהכרזת מלחמה על שומרי החוק בישראל. הקואליציה ונתניהו רוצים לגרור את ישראל למשבר חוקתי על מנת לשטח את בג״ץ באמצעות D-9. הם עומדים לגלות שבדרכם הולך להתייצב קיר ברזל של מיליוני ישראלים, ראשי כל המערכות הבטחוניות יחד עם סיוע ברור מארה״ב. אם לא יקיימו פסיקות בג״ץ, ממשלת חורבן הבית תסיים את ימיה".

מחאת הסטודנטים והסטודנטיות מסרו: "ראשי מפלגות הקואליציה יצאו במתקפה מאפיוזית נגד שופטי בית המשפט העליון ושלטון החוק, וסיימו אותה במילים "אחריות ואיפוק". נתניהו, סמוטריץ' וגולדקנופף אומרים למעשה לשופטים את מה שאמרו חברי הכנסת לראש השב"כ מוקדם יותר: אל תעשו את תפקידכם".

"התשובה האפשרית היחידה למען הישרדות שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית היא מאבק. מאבק, עד שיכנעו מהניסיון להלך אימים על הרשות השופטת. אם הממשלה הזו תגרור אותנו למשבר חוקתי, היא תתפרק לפח האשפה של ההיסטוריה ומורשתה תהיה כלום, כי לא היה כלום".

אחים לנשק לראשי מערכות הביטחון: "קוראים לכם לעמוד לצד הדמוקרטיה"

במחאת המילואימניקים פנו לראשי מערכת הביטחון בעקבות הודעת ראשי הקואליציה והתריעו: "היו מוכנים להגן על עם ישראל". 

ממחאת המילואימניקים אחים לנשק נמסר: ״בהתאם להודעת ראשי מפלגות הקואליציה ובהמשך להשתלחות חסרת הרסן של ראש הממשלה השרים וחברי הכנסת בבית במשפט העליון אנו פונים להרצי הלוי, רונן בר, דדי ברנע וקובי שבתאי - מופקדת עליכם משימה קדושה לעמוד לצד עם ישראל וספר החוקים. אנו בפתחו של משבר חוקתי. אנו קוראים לכם לעמוד לצד הדמוקרטיה״.