התנועה הרפורמית וארגונים נוספים הגישו אתמול (שני) בקשה על פי פקודת ביזיון בית המשפט ליישום פסק הדין שניתן כבר לפני כשלוש שנים לפיו יש להעמיד לדין משמעתי את הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, בגין התבטאויות גזעניות, פוגעניות ופוליטיות שהשמיע בניגוד לדין המשמעתי לו הוא מחויב כרב עיר.

"באופוזיציה חוששים שיריב לוין מתכוון לייצר פלונטר נוראי"

דיווח ערבי: בלבנון טוענים - "סעודיה בדרך לנורמליזציה עם ישראל"

עורך הדין אורי נרוב ונועם פרייס, בשם התנועה הרפורמית, האגודה לזכויות האזרח ותג מאיר: "הסדר הציבורי מחייב שפסקי דין יקוימו. למרבה הצער, חרף פסק דין המורה באופן חד משמעי להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי, וחרף תגובת המדינה לבקשת ביזיון שכבר הוגשה נגדה כי גובש כתב טענות משמעתי והועבר לעיון הרב אליהו, עד כה, אף שחלפו כשלוש שנים ממועד פסק הדין – המדינה נמנעת בעקביות מלפעול כמצוותו. המדובר בהתנהלות המבזה את בית המשפט העליון, הפוגעת בשלטון החוק, ושיש בה משום מתן לגיטימציה להתבטאויותיו הפסולות של הרב אליהו, ואשר לא מותירה בידינו כל ברירה זולת לפנות פעם נוספת לבית המשפט על מנת שיחייב את המדינה ליישם את פסק הדין ללא כל דיחוי נוסף".

כזכור, בספטמבר 2016, הוגשה עתירה לבג"ץ במסגרתה התבקש בית המשפט להורות לשר המשפטים וליועמ"ש להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי. בספטמבר 2020 ניתן פסק דין בעתירה אשר הורה לשר המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה להעמיד את הרב אליהו לדין משמעתי. בפסק הדין צוין כי "המקרה שלפנינו נמנה עם אותם המקרים החריגים אשר מחייבים את התערבותנו בהחלטתם של מוסדות המשמעת... מחמת הפגם המהותי שנפל בשיקול דעתם ביחס לעניינו של הרב אליהו – זאת, מאחר שנראה, לכאורה, כי כמה וכמה מהתבטאויותיו הפומביות, אם כי לא כולן, חצו את הקו האדום אשר מפריד בין מה שמותר לרב עיר להגיד ולפרסם ברבים לבין מה שאסור לו להגיד ולפרסם בפרהסיה, בהיותו רב עיר".

באוקטובר 2021 הוגשה בקשה ראשונה מטעם העותרים לפי פקודת ביזיון בית משפט ובאותו חודש הוגשה תגובת המדינה לפיה גובש כתב טענות משמעתי שהועבר לרב אליהו. עד כה, המדינה נמנעת מהשלמת ההליך המשמעתי נגד הרב אליהו.