לקראת אירועי ראש השנה: שר החוץ אלי כהן הגיע היום (שלישי) לביקור מדיני במולדובה, במהלכו נפגש עם הנשיאה סאנדו ועם שר החוץ פופסקו. הוא דן עמם בנוגע להיערכות לקראת ההגעה של אלפי מתפללים דרך המדינה, בדרכם לתפילה ההמונית באומן שבאוקראינה, בראש השנה הקרוב, זאת כאשר הטיסה לאוקראינה עדיין אינה אפשרית. 

עבר בקריאה ראשונה: החוק שיחייב דיפלומטים להכיר בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
המשמר הלאומי והוזלת סל המזון: אלו תכניות הממשלה ל-2023

"ההגעה הצפויה של עשרות אלפי מתפללים לאומן היא אתגר גדול. בשיחותיי עם הנשיאה ושר החוץ הודיתי להם על הנכונות במציאת המנגנון היעיל והבטוח ביותר עבור אותם ישראלים שיבחרו לעבור דרך מולדובה השנה בדרכם לאומן", מסר השר כהן. 

כמו כן, התייחס למשמעות האסטרטגית של המדינה, על רקע המשך המלחמה באוקראינה: "מולדובה היא מדינה המקבלת במה מרכזית בשנים האחרונות באירופה על רקע הגבול המשותף שלה עם אוקראינה. אנו פועלים על מנת להעמיק את הקשר עמה בעיקר בנושאים הכלכליים וגם בזירה הבינלאומית".

"אנחנו לקראת חתימה על הסכמים חשובים בנושא הכרה הדדית ברישיונות נהיגה והסכם עובדים סיעודיים שיקל על אלפי משפחות בארץ ויסדיר מעמדם של האזרחים המולדובים המגיעים לעבוד בישראל", הוסיף. 

בתום הפגישות בהובלת שר החוץ התקיימה פגישת עבודה ראשונה במשרד ראש הממשלה, בהשתתפות השר פרוש, ח"כ רביבו, הרב פנחס זלצמן, ונחמן בנשעיה. מטעם ממשלת מולדובה השתתפו ראש הסגל של רה"מ ונציגים בכירים מטעם משרד התחבורה, המשטרה, משמר הגבול ושדה התעופה. בפגישה סוכם על הקמת צוות משותף שיעמוד בקשר שוטף ויקדם את הסיכומים. מיד לאחר הפגישה קיימה המשלחת הישראלית העוסקת בנושא ההיערכות לנסיעה לאומן סיור עבודה בשטח שדה התעופה, יחד עם מנהל שדה התעופה, קונסטנטין וזיאן, ומנהל משמר הגבול, רוסיאן ואסילוי, בכדי לבחון בשטח את ההצעות שעלו בכדי לייעל משמעותית את זמן הנסיעות והמעברים.

על פי הערכות צפויים עשרות אלפים מהחסידים הנוסעים לאומן לעבור השנה דרך שדה התעופה בקישינב ועל כן ההיערכות המרכזית היא בגזרת מולדובה. במקביל, נמשכים המגעים מול יתר המדיניות הגבולות את אוקראינה, משם צפויים להגיע אלפים רבים נוספים.

יש לציין כי במקביל לעבודה במדינות הגבולות, יש מאמץ דיפלומטי משמעותי בהובלת משרד החוץ מול הרשויות באוקראינה, בכדי להסדיר את מעברי הגבולות בצד האוקראיני ואת נסיעתם הבטוחה של החסידים מהגבול לעיר אומן למרות מצב המלחמה במדינה.