לקראת הסכם היסטורי? העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח היום (רביעי) כי וושינגטון וריאד הסכימו על "קווי מתאר" של הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, שיכלול ויתורים מצד ישראל כלפי הפלסטינים. הבית הלבן בארה"ב הכחישו את הדיווח בעיתון, וטענו: "אין הסכמות על קווי מתאר לנורמליזציה".

לפי הדיווח, ארה"ב מצדה, תעניק לסעודים ערבויות ביטחוניות, כשריאד תקבל גם סיוע בתחום הגרעין האזרחי, דבר שממנו הביעו חשש גורמים ישראלים. פקידים אמריקאים הביאו אופטימיות זהירה כי בתוך תשעה עד 12 חודשים ניתן יהיה לסכם את הפרטים המדויקים. עם זאת, יורש העצר הדגיש בפני יועציו כי אינו ממהר לרוץ לכינון יחסים עם ירושלים, לאור "הקואליציה הקיצונית בישראל", המתנגדת להקמת מדינה פלסטינית. 

נורמליזציה? "סעודיה לא תעשה הסכם עם ישראל כל עוד המונים מפגינים" 
"הסכם נורמליזציה יכול לרסן את מטורפי הימין בממשלת נתניהו"

המאמצים להגיע להסכם בין המדינות, הגיעו לאחר שיורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, נפגש לפני כשבועיים בג'דה עם ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן, במטרה להאיץ את השיחות. במקביל, פקידים אמריקאים מסרו כי ביידן עדיין לא החליט מה המחיר שהוא מוכן לשלם, כשהמטרה של הנשיא היא להשאיר את ארה"ב כשחקנית מרכזית במזרח התיכון, על מנת לבודד את רוסיה ולסכל את המאמצים של סין לדריסת רגל באזור. זאת, לאור ההתקרבות של ריאד ובייג'ינג.

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

בנוסף, אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני המשא ומתן בין המדינות, הוא אילו ויתורים ישראל תצטרך לעשות כלפי הפלסטינים בתמורה לקשרים דיפלומטיים עם סעודיה. גורמים אמריקאים וסעודים אמרו כי ישראל תצטרך להציע ויתורים משמעותיים שיקדמו את המאמצים להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. 

מכשול נוסף הוא המחוקקים האמריקאים, שכמה מהם כבר הצהירו כי לא יתמכו בוויתורים האמריקאים ליורש העצר הסעודי, שלדברי גורמי מודיעין, נתן אור ירוק ב-2018 להרוג את העיתונאי ג'מאל ח'אשוקג'י. כמה מחוקקים העלו חשש לגבי הערבויות הביטחוניות שוושינגטון הציעה לריאד. גם ערבויות ביטחוניות פחותות, שאינן דורשות תמיכה מפורשת מהקונגרס, צפויות לעמוד בפני התנגדות עזה.

ביום שני האחרון ערך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ריאיון לרשת "בלומברג" האמריקאית והתייחס לאפשרות כי סעודיה תכונן יחסים עם ישראל. לדבריו, "ישראל וסעודיה יעמיקו את היחסים הכלכליים והעסקיים גם אם לא יכירו רשמית זו בזו". במהלך הריאיון אמר נתניהו, כי "ניתן לבנות מסדרון כלכלי המתפרס מחצי האי הערב לאירופה, שכולל בתוכו תשתיות אנרגיה, תחבורה, טכנולוגיה ותקשורת". רה"מ הוסיף כי "יהיו לזה השלכות כלכליות עצומות על המשקיעים, אם הם היו צריכים להמר על זה כרגע, הייתי עושה זאת, אבל אני לא יכול להבטיח את זה".

ראש הממשלה נשאל גם על הדיווחים כי סעודיה תדרוש "התקדמות משמעותית" בנושא הוויתורים לפלסטינים מצד ישראל, וסירב לומר האם יגביל את הבנייה בהתנחלויות. לדבריו, הוא לא יאפשר הקמת מדינה פלסטינית מבלי שלישראל תהיה שליטה ביטחונית עליה. "בכל הסכם שלום בין ישראל פלסטינים, לישראל צריך להיות הכוח הביטחוני המכריע באזור", הוסיף.