אחרי שהמאבק הפרלמנטרי כשל, באופוזיציה נושאים עיניים לבג"ץ ומקווים שמשם תתבטל עילת סבירות. אסתר חיות ביושבה כנשיאה אמרה שעמדתה לא תושפע והם לא יכנסו לעולמות הפוליטיים והאולמות יישארו לא פוליטיים. בהחלטתה של חיות למעשה היא סוללת את הדרך לאמירה נחרצת ולפסק דין משמעותי שאמור לחתום את כהונתה כנשיאה. לא בכדי מפלגות פוליטיות הלכו לבג"ץ אחת מהן.

בג"ץ דחה את בקשת הממשלה: הדיון בביטול עילת הסבירות יתקיים במועדו
עוה"ד המייצג את לוין בבג"ץ: "הטיעון המרכזי - שאלת סמכות ביהמ"ש"

בנימוקיה אמרה המפלגה כאשר חברי ועדת החוקה של סיעת יש עתיד הגישו עתירה לבג״צ נגד חוק ביטול עילת הסבירות: ״בנוסח החוק לא הופיעה הערה אחת מהערות שהעלו חברי הכנסת. בכוונת מכוון נמנע תהליך עבודה סדור, מקיף וענייני.״, טענו.

עוד נכתב:״לא מדובר בהצעת חוק של ועדה, אלא בהצעת חוק של שר המשפטים אשר הפעיל את ועדת חוקה ואת ח"כ רוטמן כזרועו הארוכה ותוך רמיסת תקנון הכנסת, עיקרון הפרדת הרשויות, והליך תקין.״ למעשה מבקשים במפלגה שבג"ץ יתערב על בסיס תקינות ההליך. 

שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שמחה רוטמן, יריב לוין ובנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בעבר בג"ץ לא מיהר להתערב, התערבות של בג"ץ בסדר היום של הכנסת מתרחשת לעתים נדירות. אך פה לא מדובר בסדר היום ואף לא באופן למרות טענת האופוזיציה שקודמה חקיקה. השאלה המרכזית בעילת הסבירות תהיה בכיפוף הידיים שבין הרשויות ידו של מי גוברת על מי לעיתים שאני נמצא ביציע העיתונאים אני שומע את ספסלי האופוזיציה אומרים בעוד הדיון מתנהל ולפני הצבעה שהדבר יגיע לפתחו של בג"ץ בנושא טעון שכזה כמו עילת הסבירות יכולה הכנסת וגם יכולים בבית המשפט לשרטט מחדש את מערכת היחסים ביניהם. דחייה לבקשת המדינה כמו אילוצי לוח זמנים לא תספיק במעמד פסק הדין שיכול לטלטל מדינה שלמה. 

בעבר, היו  אמירות שלבטח יחזרו שאנחנו על סף משבר חוקתי והאם יצייתו לפסיקת בג"ץ גם אם לא תתאם את החקיקה, בעבר ראינו גם בחוק הגיוס וגם בנושא חאן אל אחמר שבג"ץ ידע להתגמש אל מול בקשות ורצונות הממשלה במקרה הזה נדמה כי הכנסת תצטרך למתוח את גמישותה נוכח החלטת בג"ץ המסתמנת. ולמרות החשש ממשבר חוקתי עדיין לא מאוחר לשמור את מערכת היחסים התקינה תהיה הפסיקה אשר תהיה.