בתום פגישה שבה השתתפו ראש השב"כ, רונן בר, שרי האוצר והפנים, ראשי הרשויות הערביות ומפכ"ל המשטרה, הודיע סמוטריץ' על החלטתו לשחרר את הכספים שהקפיא לרשויות הערביות. הכספים (כ-200 מיליון שקלים) יועברו ממשרד האוצר למשרד הפנים, והוא יהיה זה שיעביר את הכספים לרשויות בכפוף למנגנוני בקרה, אותם הציע סמוטריץ' כתנאי לשחרור הכספים.

בן גביר נעדר מהפגישה עם ראשי הרשויות הערביות - וזו הסיבה למה
נתניהו מיישר קו עם בן גביר: "בוחנים שימוש במעצרים מנהליים בחברה הערבית"

בהודעה משותפת לשר האוצר ושר הפנים, נאמר כי בהתאם להנחייתו של ראש הממשלה בישיבת ועדת השרים למיגור הפשיעה בחברה הערבית תקודם חבילת חוקים שיעניקו סמכויות לאכיפה פלילית וכלכלית כנגד ארגוני הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית. כמו כן,  משרד האוצר יתקצב באופן מיידי עשרות מיליוני שקלים לאמצעים טכנולוגיים הנדרשים למשטרת ישראל להגברת האכיפה והביטחון האישי בחברה הערבית.

עוד נאמר בהודעה הרשמית, כי ראשי הרשויות הסכימו לעיקרון ולפיו כלל התקציבים יועברו דרך מנגנוני הפעלה, פיקוח ובקרה שיבטיחו העברת התקציבים לטובת אזרחי ישראל הערבים ולא לידי ארגוני הפשיעה מנגנונים אלו יגובשו ומאושרו בממשלה בתוך כשבועיים ובכפוף לכך משרד האוצר יעביר באופן מיידי את התקציב השוטף לשנת 2023 למשרד הפנים כנגד התחייבות של שר הפנים כי התקציבים יועברו לרשויות רק לאחר גיבוש המנגנונים האמורים.

השר בן גביר וניצב יורם סופר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
השר בן גביר וניצב יורם סופר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

השר סמוטריץ' מסר: "אנחנו עוצרים את השתלטות ארגוני הפשיעה; עד שלא נוודא שהמנגנון פועל בשטח לא נעביר שקל אחד לרשויות. שנים רבות התריעו, כתבו דו"חות והבטיחו הבטחות וכעת לראשונה זה קורה - אנחנו עוצרים את השתלטות ארגוני הפשיעה על התקציבים המגיעים לרשויות הערביות. המערכת הזו, שתחול על כלל התקציבים גם השוטפים וגם תקציבי הפיתוח, תובא לאישור הממשלה ועד שלא נוודא שהיא קמה ופועלת בשטח לא נעביר שקל אחד לרשויות".

חיים ביבס, יו״ר מרכז השלטון המקומי בהמשך להחלטה על העברת התקציבים לרשויות הערביות: "טוב עשתה הממשלה, כשהחליטה לשחרר את הכספים שהוקפאו לרשויות הערביות. כסף שמיועד לחינוך, לרווחה, לקהילה, ולמתן שירותיים מוניציפליים. אני שמח ששר הפנים משה ארבל נכנס לאירוע ודאג שהכסף יעבור דרכו. ישנם מנגנוני בקרה שגובשו על ידי משרדי הממשלה וגורמי הביטחון ובדרך זו, או בכל דרך אחרת שתבחר הממשלה, צריך לדאוג להשלמת התקציבים  המיועדים לתשתיות בינוי מוסדות חינוך ספורט ותרבות, אזורי תעסוקה ותשתיות תחבורה".

כאמור, בישיבה לקחו חלק יותר מעשרה ראשי רשויות ערביות. מי שבלט בהיעדרו היה השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שהתנגד לקיום הפגישה. לדברי מקורבים לשר בן גביר, "לאחר ישיבת הממשלה, מסתמנת ההחלטה להעביר את הכספים כבר בשבוע הקרוב. כיוון שהוא סבור כי בפרק זמן הזה לא תוכל להתבצע בקרה לניתוב הכספים, הוא לא רוצה יד וחלק בהתנהלות מסוג זה". 

בשיחות סגורות, הבהיר בן גביר כי הוא לא אוהב את יוזמת ראש השב"כ. "לא חושב שצריך לבוא לראשי הרשויות כעני בפתח. הם הראשונים שהיו אמורים להבין שהכסף הזה מתחזק ארגוני פשיעה, שמזיקים קודם כל לילדיהם ותושביהם. חייבים להעמיד מנגנוני בקרה ופיקוח על הכסף הזה, ובכל מקרה, אין זה מתפקידי כשר לביטחון לאומי להתחייב על העברת כספים".

כזכור, עימות חריג התפתח בתחילת החודש בין שר האוצר לשר הפנים, שדרש לשחרר את התקציבים לרשויות הערביות, אך מלשכתו של סמוטריץ' נמסר לו כי הכספים הללו מוקפאים. "נבהיר שמדובר בדרישה קואליציונית של מנסור עבאס מהממשלה הקודמת, ובתוספת שקידמה איילת שקד לעבאס כשרת הפנים, מעבר למענקי האיזון. הכספים הללו מוקפאים עד שתהיה בדיקה ומנגנוני פיקוח", ציין סמוטריץ'.

בישיבת הממשלה שהתקיימה אתמול התגלע עימות חריף בין סמוטריץ' לשר החינוך יואב קיש, שדרש ללא דיחוי את 200 מיליון השקל לרשויות הערביות. "ההתנהלות שלך מרסקת את החברה הערבית", אמר קיש, וסמוטריץ' השיב: "אתה לא מבין כלום. אתה מדבר שטויות. אתה וכל השרים מנהלים קמפיין על הראש שלי, לא מבינים את האירוע. אנחנו בונים מנגנון להעברת כספים תחת פיקוח".

קיש: "זה ייקח שבועות. תעביר את ה־200 מיליון ואת השאר אחרי. צריך לגמור את זה בתוך ימים. אם הכסף לא יעבור, ראשי הרשויות לא יפתחו את שנת הלימודים".

בנימין נתניהו בכניסה לישיבת הממשלה (ארכיון, צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בכניסה לישיבת הממשלה (ארכיון, צילום: מרק ישראל סלם)

השרות עידית סילמן וגלית דיסטל אטבריאן גיבו את סמוטריץ'. סילמן: "אני לא מעבירה שקל לחברה הערבית, שמנהלת קרטלים ודיסטל אטביראן הוסיפה: "צריך לדבר לבייס היהודי". בתגובה לדבריה אמר נתניהו: "אני לא מדבר עכשיו לבייסים. יש דחיפות שאין להתעלם ממנה. תביאו פתרון מיידי, אי אפשר להמשיך ככה".

עוד לפני כן, בפתח הישיבה, אמר נתניהו: ״אני רוצה לשלוח איחולי החלמה לאזרחי ישראל הערבים שנפצעו בפיגוע הנפשע אתמול בכפר כנא. ממשלת ישראל נחושה להיאבק בארגוני הפשיעה בחברה הערבית. זו מכת מדינה. חיסלנו את מרבית הפשע המאורגן בחברה היהודית. כך אנחנו מתכוונים לעשות גם בחברה הערבית. אנחנו מאמינים שכל אזרחי ישראל, יהודים ולא יהודים, ראויים לחיות בביטחון. ננקוט יד קשה, כולל בחינת השימוש בהגבלות ובמעצרים מנהליים כדי לבלום את מעשי הרצח הנוראיים הללו".