שרת החוץ של לוב נג'לאא אל-מנקוש הושעתה מתפקידה לאחר שנפגשה עם שר החוץ אלי כהן בשבוע שעבר. העיתונאי ברק רביד ('וואלה') שוחח היום (שני) עם אודי סגל וגיא פלג בתוכניתם ב-103fm והתייחס לנושא. לדבריו, היציבות בלוב התערערה, ולפי ארה"ב זה בגלל אלי כהן, וזה נזק עצום למדינת ישראל.

סמוטריץ' הודיע: הכספים שהוקפאו לרשויות הערביות - יועברו תחת בקרה
לוועדת פגסוס יש משימה אחת: מילוט ראש הממשלה מאימת הדין | בן כספית

בפתח הראיון, נשאל רביד האם פריצת דרך התפספסה בעקבות ההשעיה: "לא החמצנו שום פריצת דרך. האלטרנטיבה היא לבכות ועדיף לצחוק. אין פריצת דרך, הסיבה היא שלוב לא מדינה מתפקדת, יש בה במקרה הטוב שתי ממשלות, אלי כהן נפגש עם שרת החוץ של אחת מהממשלות האלה והצליח ולגרום לכך שתוך כמה ימים היא לא רק הושעה מתפקידה, לפי דיווחים מלוב היא ברחה מהמדינה, בין השאר בגלל איומים לחייה. מה שראינו כאן באירוע הזה פחות משקף את מצב היחסים של ישראל עם לוב, אלא את ישראל ואת שיקול הדעת של השרים בה".

"האירוע בעיקר חשף את פרצופו האמיתי של שר החוץ, אלי כהן", המשיך. "זה מתחבר למה שראינו בחצי השנה האחרונה, רצון ומיקוד במאתיים אחוז בכותרות בתקשורת ובפוליטיקה פנימית, על פני יחסי החוץ של מדינת ישראל. האירוע הזה, מה שקרה עם שרת החוץ של לוב, גורם נזק אדיר".

"אני חושב שנגרם נזק אדיר למדינת ישראל. גם אזרחי ישראל וגם העולם כולו ראה שבראש משרד החוץ אדם לא רציני. דבר שני, בגלל שהעדר שיקול דעת של שר החוץ סיים ערוץ קשרים חשאי שהיה עם לוב – הערוץ הזה מת. דבר שלישי, יש הרבה מדינות ערביות שיסתכלו ומעכשיו במקום כבדהו וחשדהו הם רק יסתכלו רק כחשדהו", הדגיש רביד.

"סתם לדוגמא, אלי כהן אמור לנסוע לבחריין, מדינה שיש לישראל הסכם שלום איתה, אבל אני חושב שהאירוע הזה מעמיד בספק גדול את הנסיעה הזאת וזה מעמיד בספק גדול גם הרבה מהלכים שישראל מנסה לעשות עם מדינות ערביות אחרות, למשל סעודיה. אם יש בן אדם שלא מרוצה מהעניין הזה זה בנימין נתניהו, מכיוון שהאירוע הזה מקשה על מה שהוא מנסה לעשות עם סעודיה".

"זאת לוב, זאת לא מדינה שישראל עמדה על יחסים דיפלומטיים איתה", הדגיש רביד בסיום הראיון. "אבל מדינות אחרות שאין לישראל יחסים דיפלומטיים איתן, כמו סעודיה, מסתכלות ורואות שבירושלים יש אנשים שאי אפשר לסמוך עליהם. ועוד דבר שחשוב לדעת, שרת החוץ בלוב והיציבות שם מאוד חשובים לביידן, זה נושא שהאמריקנים השקיעו בו לא מעט זמן. היציבות בלוב התערערה אתמול ומבחינת ארה"ב היא התערערה בגלל אלי כהן וזה נזק עצום למדינת ישראל.

סייע בעריכת הכתבה: שי איידלר 103fm