מייקל לינק, השליח המיוחד של האו"ם לבחינת זכויות האדם של הפלסטינים הציג השבוע את ממצאי המחקר שנערך על מצבם של הפלסטינים תחת שליטת ישראל. זאת לקראת הדיון שיערך בנושא בבית הדין הבינלאומי בהאג.

לאחר ההחלטה באו"ם: כך ישראל תנסה להשפיע על בית הדין הבינלאומי
האו"ם אישר: בית הדין הבינלאומי בהאג ישפוט את ישראל

בדו"ח קבע לינק, פרופ' למשפטים מקנדה, כי "ישראל ביצעה הפרות בוטות של החוק הבינלאומי, תוך סיפוח שטחים כבושים, פגיעה בזכויות הפלסטינים והנהגת שיטות אפרטהייד".

לסיכום, הוא קובע "בשל אי החוקות של הכיבוש, על ישראל להוציא את כוחותיה הצבאיים מיהודה ושומרון, לפרק את ההתנחלויות ולבטל את חוקי השליטה הצבאית באזור". 

בנובמבר האחרון, אישרה ועדת האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה ברוב של 98 מדינות את ההצעה הפלסטינית שקראה לחקירה של בית הדין הבינלאומי של האו"ם לגבי "המשמעות המשפטית של הכיבוש הישראלי המתמשך".

מאז שנודע על כוונת הפלשתינים ליזום את ההחלטה לפנייה לבית הדין הבינלאומי, פעל השגריר גלעד ארדן מאחורי הקלעים להשיג מספר משמעותי של ארצות שיצביעו נגדה ההחלטה או יימנעו. להערכת השגריר מספר הארצות שהצביעו נגד ושנמנעו יוצר גוש מדינות משמעותי של 69 מדינות.

בנאומו לפני ההצבעה, השגריר ארדן תקף את ההחלטה. "הבהרתי בנאומי שאף גוף לא יקבע שהעם היהודי הוא כובש במולדת אבותיו". בשיחה עמו הסביר ארדן כי "מאמץ מיוחד בקרב גוש המדינות שהצביעו נגד ונמנעו במטרה להדק את היחסים עמן עשוי ליצור לחץ על בית הדין הבינלאומי בהאג". השגריר הזכיר ששופטי בית הדין הבינלאומי הם מינוי פוליטי שלמדינות חברות באו''ם היה חלק בהליכי מינויים. ארדן נחשב במסדרונות המטה הראשי של האו"ם בניו יורק לשגריר אהוד, מקיים ומטפח קשרים הדוקים עם שגרירים ודיפלומטים בכירים.