רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, התייחסה היום (ראשון) טרם המראתה לקפריסין יחד עם בעלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לטענות לפיהן דרשה את הדחתו של יו"ר יד ושם, דני דיין, מכיוון שהזמין את הזמרת קרן פלס, המזוהה כתומכת במחאה נגד הרפורמה המשפטית, להופיע באירוע ליום השואה.

ברקע ניסיונות ההדחה: מעל 100 חוקרי שואה בינלאומיים פרסמו מכתב תמיכה בדני דיין

"אין בסיס לכל המשפטים שנזפתי במישהו או משהו. להפך, בסוף הטקס, כשעברנו ללחוץ ידיים, לחצתי לה יד והחמאתי לה. הופיעה זמרת טובה. לא ידעתי אם היא משתתפת במחאות, אין לי מושג. החמאתי שהיא שרה מרגש וריגשה את כולנו - גם אותי", אמרה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס גם הוא לדברים וטען כי "האמת ששמעתי ואז הבנתי איך מתפתח פיק ניוז. שמעתי סיפור שלא היה ידוע לי לחלוטין. אשתי לא שותפה לארגוני טקסים. הגעתי לטקס של יד ושם - מה שהיה שם לא היה ידוע לי מראש. אין שום בסיס לכך שנזפתי במישהו.

על עתידו של דני דיין בתפקיד יו"ר יד ושם אמר נתניהו כי  "זה נמצא אצל שר החינוך הוא בודק על בסיס ענייני. אני לא חושב שזו השאלה, השאלה המעניינת היא שבממשלה הקודמת החליפו כל אחד שהיה מזוהה עם הימין".

"מה שקרה בתל אביב זה קו אדום, ההסתננות המסיבית היא איום ממשי על צביונה ועתידה של ישראל"

בהמשך, התייחס לשאר הנושאים שעל הפרק. בסוגיית המסתננים ציין כי בבוקר נערך דיון בעניינם. "ההסתננות המסיבית היא איום ממשי על צביונה ועתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כדי לטפל בזה עשינו שני דברים. הראשון הוא לבנות מכשול ובשני לטפל במסתננים שנכנסו לארץ. המכשול בלם על פי ההערכה כמיליון מסתננים. אפריקה תכפיל את אוכלוסייתה, ישראל הפכה לאחת המדינות העשירות בעולם ובאפריקה יש לצערנו רעב ולכן הוריתי לפני כמה שבועות על בניית גדר מזרחית".

"לא קיבלתנו את מתווה האו"ם שהיה יותר מגנט עצום למיליוני אפריקנים. בדקנו את הצעת האו"ם ב-2018. היא נראתה על פניה טובה, ואחרי זה שראינו אלו תגובות זה הביא, לא בארץ, באפריקה - הורדתי אותה מעל הפרק. הפתרון הוא ההוצאה מרצון אך באמצעים אחרים. לצערי בית המשפט לא אישר לנו חמישה צעדים לרבות חוק הפיקדון. מה שקרה בתל אביב זה קו אדום. מאחל החלמה לשוטרים. ביקשתי כמה צעדים, כולל גירוש של תומכי המשטר".

מבקשי מקלט מאריתראה מפגינים נגד פסטיבל שגרירות המדינה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

על הפגישות הצפויות בקפריסין, הוסיף נתניהו ואמר כי "אני יוצא לפגישה עם מנהיגי קפריסין ויוון. ב-2016 הקמנו את הברית במזרח בים התיכון. הברית הזו היא הצלחה. היא עזרה לשיפור התיירות, שיפור ביחסי הביטחון וכמובן גם בנושא אנרגיה. בנושא הזה יש החלטות שצריך לקבל בקרוב, בעקבות הוצאת הגז מהמים שהתעקשתי עליו. זה נותן לנו את היכולת לספק את אזרחי ישראל ולייצא לאירופה. צינור הגז במזרחי או מפעל להנזלה בקפריסין כדי לייצר גז מסיבי לאירופה.