למעלה מ-120 חוקרי שואה ישראליים ובינלאומיים פרסמו הלילה (ראשון) מכתב תמיכה פתוח בדני דיין, בו הם קראו לשמור על "יד ושם "מוסד עצמאי ובלתי מפלגתי". בין החתומים על המכתב, ההיסטוריונית הראשית של המוסד, פרופ' דינה פורת. בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM הסבירה: "'יד ושם' הוא נכס שאי אפשר לשחק איתו".

האיחוד האירופי נגד הדחת יו"ר יד ושם: "על הארגון להישאר עצמאי"
ארה"ב נגד ההחלטה להדחת יו"ר 'יד ושם': "לשמור על עצמאותו של המוסד"

לדבריה, "המכתב הוא לא ארוך, מכתב קצר וענייני שעיקרו הוא שאנחנו לא רואים שום סיבה לפטר, להדיח אדם שמילא את תפקידו בכישרון ובמסירות", אמרה והוסיפה: "אם ההדחה הייתה באה ממניע שאפשר להבין אותו, שקרה באמת משהו שאתה אומר 'גוועאלד' - אבל אנחנו לא רואים שום מניע. אף אחת מהטענות שעלו, אנחנו לא רואים שום ביסוס לטענות על אי סדרים והתעמרות בעובדים".

מוזיאון ''יד ושם'' (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
מוזיאון ''יד ושם'' (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

לשאלה האם ראוי שבראש "יד ושם" יעמוד חוקר מהתחום, השיבה פורת: "יכול להיות. תראה, טולקה (יצחק) ערד עליו השלום, היה 19 שנה יו"ר 'יד ושם', לא רק שהיה ניצול, היה פרטיזן, היה בפלמ"ח, היה קצין שריון, היה קצין חינוך ראשי, והיה חוקר חשוב, כך שמכל הכיוונים הוא התאים. אבנר שליו גם הוא היה קצין חינוך ראשי. אבנר וגם דני דיין כשהתיישבו על כיסאם, אמרו 'תלמדו אותנו, תגידו לנו איזה ספרים לקרוא'". 

לסיכום, אמרה: "ב־27 בינואר יהיה יום השואה הבינלאומי, כל השרים ידברו על זיכרון השואה, ועל הצורך לשמור אותו מכל רבב ולדורות הבאים. אם רוצים לשמור אותו צריך לשמור על יד ושם, שתהיה יציבה, שתתפתח ושתהיה עצמאית. לא לטלטל את הסירה החשובה והעצמאית הזאת שהיא חשובה לזהות יהודי העולם. זה לא משחק ילדים".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm