דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן בארצות הברית, ג'ון קירבי, הודיע אמש (שישי) כי הונחה תשתית בסיסית להסכם שיכלול גם נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה. "כל הצדדים גיבשו מסגרת בסיסית למה שנוכל לחתור אליו", ציין קירבי, והוסיף כי "האמריקאים זהירים לגבי חשיפה מפורשת של הפרטים והדרישות מכל צד בהסכם".

המכשול המרכזי הוסר? סעודיה בצעד משמעותי לעבר נורמליזציה עם ישראל
ההסכם עם סעודיה: "אם יהיו ויתורים טריטוריאליים, נתניהו ממלכד את האופוזיציה"

בדבריו, הוסיף קירבי כי "כמו בכל הסדר מורכב, כמו שגם זה בהכרח יהיה, כולם יצטרכו לעשות משהו - וכולם יצטרכו להתפשר על דברים". אמירה זו עשויה להשתמע גם כדרישות מישראל לוויתורים לפלסטינים. "הסכם בין סעודיה לישראל יועיל לשתיהן, לאינטרסים של ארה"ב - ולכולם באזור", הוא הבהיר.

בדבריו, ציין קירבי מספר מכנים משותפים המניעים את ההסכם - ובראשם האיום האיראני. המדינה, כידוע, מאיימת על ארה"ב, סעודיה וישראל. "אנחנו ממשיכים לעבוד על זה", אמר קירבי, אך ציין בשנית כי עדיין לא כל הפרטים הוסכמו. "עד שלא ננהל משא ומתן על הכל, לא נוכל להגיד שדנו במשהו סופי".

סיכום ביקור ביידן בסעודיה: נכשל בנושא הנפט אך התחייב לביטחון במזרח התיכון (רויטרס)

לפי שצוין במכון השלום של ארצות הברית, "בלב ההסכם הפוטנציאלי סעודיה מבקשת מארה"ב בעיקר ערבויות ביטחוניות רשמיות של ארה"ב ותמיכה ושיתוף פעולה של ארה"ב לפיתוח תוכנית גרעין אזרחית סעודית. במקביל, סעודיה וארה"ב צפויות לדרוש ויתורים ישראלים המספקים יתרונות מינימליים לפלסטינים ואשר מחזקים באופן מקסימלי את העמדה המשותפת של סעודיה וארה"ב לשמר את האפשרות לפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

בתוך כך, אתמול דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי שלושה גורמים אזוריים שבקיאים בפרטי המגעים כי סעודיה נחושה להשיג הסכם צבאי שיחייב את ארה"ב להגן על הממלכה בתמורה לנורמליזציה עם ישראל, ובתמורה לכך לא תכשיל את העסקה גם אם ירושלים לא תציע ויתורים גדולים לפלסטינים.