מלחמת חרבות ברזל: "המנהיגות בישראל – גם המדינית וגם הצבאית – משכה אותנו ואפשרה לחמאס זמן התארגנות לפגיעה הגדולה ביותר שהייתה בעורף. וכשהתרעתי על זה, השתיקו אותי. אני לא מבקש שיגידו 'סליחה', זה לא הזמן. עכשיו יש לי רק בקשה אחת: זוזו הצדה". את הדברים הקשים האלה אומר אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, בראיון מיוחד למוסף מעריב שיתפרסם במלואו ביום שישי.

נתניהו יסכים? הפתרון של אהוד ברק לקץ שלטון החמאס בעזה
"אם ניכנס לעזה - נתניהו ייחשב כמנהיג הגרוע בהיסטוריה של העם היהודי"

דוידי, שרוב תושבי עירו פונו מבתיהם, מתפקד כעת כראש עיר שנמצאת בשטח מלחמה. הוא זועם על האירועים שהובילו לטבח ה-7 באוקטובר, אך מבקש שלא להתרכז כעת בהאשמות אלא ב"מיטוט החמאס", כלשונו. "כל מי שהטיף לנורמליזציה עם חמאס, כל מי שטיפח תקוות שנחיה איתם בשלום אם רק ניתן להם מרחב פתוח, מים וחשמל, עכשיו זה הזמן שלו להגיד 'טעיתי', ולתמוך בריסוק והשמדה טוטאלית של חמאס והג'יהאד, כי בלי שנשמיד אותם לא יהיה עתיד לשדרות ולכל הדרום". 

"כל מי שאמר שחמאס מורתע, צריך לעשות חשבון נפש עצום עם עצמו, מה האחריות שלו לחרפה הזאת. צריך לעבור בגוגל מנהיג־מנהיג, כל מי שאמר בשנה האחרונה ובשנתיים האחרונות שחמאס מורתע. כל אחד ואחד מהם צריך לשאול את עצמו מה חלקו בטבח הנורא הזה באזרחי מדינת ישראל ביום שמחת תורה, ואם הוא לא לוקח את הדברים שלו אחרי המלחמה והולך הביתה. אני אומר את זה לכולם, גם למנהיגים הלאומיים וגם למנהיגים הצבאיים וגם לפרשנים שצריכים למחוק את החרפה הזאת, יש להם אחריות ישירה למה שקרה, והם אלו שצריכים להבין שעל הכתפיים שלהם מוטלת החובה של מחיקת חמאס מעל פני האדמה. ואחר כך נעשה את החשבונות".

אלון דוידי בשדרות  (צילום: יוסי אלוני)
אלון דוידי בשדרות (צילום: יוסי אלוני)

מי אשם במחדל?
“אני לא רוצה לעסוק בזה עכשיו. יהיה מספיק זמן לזה אחרי המלחמה. אנשים מבינים לבד מה קרה, מי אמר מה, ומי אשם. שמעתי את הנגבי שאמר ביושר 'טעיתי', גם סמוטריץ' אמר דברים דומים, ואני מצפה מכל השאר לבוא לפני הציבור ביושרה, ומי שנכשל וטעה מותר לו לבוא בזמן הזה ולהגיד 'טעיתי' ו'נכשלתי', ותוך כדי פעולה לתקן את הטעויות".

למה נתניהו לא עשה את זה עד עכשיו?   
“אני לא היועץ שלו ולא הדובר שלו".

כאזרח, כאיש ליכוד, כראש עיר שהותקפה, זה לא מפריע לך?
“מי שקרה מה שקרה במשמרת שלו, צריך להתעשת ולדעת להגיד ביושר, דווקא בזמנים האלה אזרחים יודעים לקבל יושרה של בן אדם, שכל מי שפועל טועה. ודאי שאני מצפה מההנהגה ומהשרים ומראש מדינת ישראל להיות יותר מחוברים לצרכים וגם לביקורת. אשמור את הדברים שאומר בצורה הברורה ביותר למי שצריך להמשך, את החשבונות נעשה עם כולם לאחר שוך הקרבות, אבל כולם מבינים מי פעל נכון ומי לא".

הראיון המלא ב'מוסף מעריב'