סקר מנדטים: על רקע הלחץ האמריקאי הגובר והעלאת סוגיית החטופים לראש סדר העדיפויות בקרב הציבור, 59% מהישראלים תומכים באופן מותנה בהפסקת אש הומניטרית בעזה, כשהתנאי העיקרי מבחינתם – החזרת כל החטופים (39%), או לפחות חלק מהם (16%). כך עולה מסקר "מעריב", שנערך על ידי "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר ובשיתוף Panel4All.

ערב מתוח באילת: שלושה יירוטים בוצעו, החות'ים לקחו אחריות על הירי
תיעוד מג'נין: איש רפואה לקח לפצוע את הנשק - ונמלט

מהסקר עולה עוד כי 30% מהישראלים מתנגדים להפסקת אש, ללא קשר לעניין החטופים. לעומתם, רק 3% קוראים להפסקת אש ללא תנאי. ל־8% נוספים מכלל המשיבים אין עמדה בעניין. 

מפילוח נתוני הסקר עולה עוד כי גם בקרב המשיבים הערבים הדעה הרווחת (41%) היא שיש להתנות את הפסקת האש בצעדים הנוגעים לחטופים. 21% מהם תומכים בכך בלי קשר להפסקת אש ו־32% חסרי דעה בנושא. 6% מהם מתנגדים להפסקת אש הומניטרית בכל מצב. 

בתשובה לשאלה: מי מהשניים, בנימין נתניהו או בני גנץ, מתאים יותר להיות ראש ממשלת ישראל, התשובות היו: נתניהו – 26%, גנץ – 52%, לא יודע – 22%. מפילוח המשיבים עולה, כי בקרב תומכי הליכוד בבחירות האחרונות, 53% סבורים שנתניהו הוא המתאים ביותר, לעומת 24% לגנץ. 23% השיבו – לא יודע. בקרב תומכי המחנה הממלכתי בבחירות האחרונות, 2% בלבד סברו שנתניהו מתאים יותר להיות ראש ממשלה, בעוד 98% השיבו שגנץ הוא המתאים ביותר. 

כמו כן, עולה מהסקר שהישראלים חלוקים בדעתם בקשר לגורל רצועת עזה לאחר שיוכרע חמאס. 41% תומכים ביציאה מהרצועה, רובם מתנים זאת בהעברתה לשליטה בינלאומית (33%), ורק 8% תומכים בהעברת השליטה לרשות הפלסטינית. 44% רוצים שישראל תישאר לשלוט ברצועה, בין שבשליטה ביטחונית בלבד (22%) ובין שהדבר יכלול גם הקמת יישובים אזרחיים (22%).

בקרב המשיבים הערבים, בולט השיעור הגבוה (37%) של חסרי עמדה בנושא. רק מיעוט מהם (15%) תומך בהישארות ישראלית ברצועה. 31% תומכים ביציאה, בעיקר תוך העברת השליטה לגורמים בינלאומיים (31%, בדומה למשיבים היהודים). בחלוקה פנימית של המשיבים היהודים, התמיכה הגבוהה ביותר בהישארות ברצועה, כולל הקמת יישובים אזרחיים, באה ממשיבים דתיים (44%) וחרדים (48%).

מתוצאות הסקר עולה כי השבוע חלו שינויים קלים בלבד במפת המנדטים שמקבלות המפלגות השונות (למעט מרצ שיורדת בשני מנדטים ל־4 בלבד). גוש מפלגות האופוזיציה מקבל 77 מנדטים (לעומת 78 בשבוע שעבר), לעומת 43 מנדטים לקואליציה הנוכחית (42 בשבוע שעבר).

בתשובה לשאלה: אם היו מתקיימות היום בחירות לכנסת, למי היית מצביע? התשובות היו: המחנה הממלכתי – 40 מנדטים (39 בסקר הקודם), הליכוד 18 (18), יש עתיד 14 (15), ישראל ביתנו 9 (8), ש"ס 9 (8), יהדות התורה 7 (7), עוצמה יהודית 5 (5), חד"ש־תע"ל 5 (5), רע"ם 5 (5), מרצ 4 (6), מפלגה דתית לאומית-הציונות הדתית 4 (4). העבודה מקבלת 1.1% ובל"ד – 1%, רחוק מאחוז החסימה.

בקרב תומכי יש עתיד, 90% השיבו שגנץ מתאים יותר, לעומת 1% בלבד שתמכו בנתניהו ו־9% נוספים שהשיבו – לא יודע. בסקר שנערך ב־9־8 בנובמבר השתתפו 515 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3%.