ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ ערכו הערב (שבת) מסיבת עיתונאים משותפת, בה ישיב ראש הממשלה לשאלות העיתונאים.

ייקח אחריות? השאלה החשובה בנוגע לנתניהו היא אחרת לגמרי | קיפניס

צפו במסיבת העיתונאים:

בפתח נאומו, ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה למשפחות החללים החטופים והנעדרים: "המלחמה נגד חמאס-דאעש מתנהלת ויש לה מטרה אחת - לנצח, נחסל את החמאס ולהחזיר את חטופנו". הוא שיתף כי "כוחותינו השלימו את כיתור העיר עזה, הם בפאתי בית החולים שיפא, הם חיסלו המון מחבלים במרחב".

נתניהו הוסיף כי "החמאס איבד את השליטה בצפון הרצועה. אין להם שום מקום להתחבא בהם, כל חמאס הם בני מוות. נמשיך בכל הכוח במלוא העוצמה עד הניצחון".

באשר לזירה הצפונית, אמר ראש הממשלה: "אנו ערוכים גם בחזית הצפונית, אנו פועלים שם באש תקיפה מהאוויר, מהקרקע, הזהרתי את חיזבאללה, אל תעשו את הטעות ותיכנסו למלחמה, כניסה שלכם למלחמה תחרוץ את גורלה של לבנון. אנו נלחמים גם בחזיתות נוספות, מידי יום אנו פועלים נגד טרור בים האדום, בסוריה, בכל זירה שנדרש".

הוא חזר לנושא החטופים וקרא: "בעניין החטופים, אני שומע כל מיני פרסומים מגורמים לא מוסמכים - השבת חטופינו היא יעד מרכזי של המלחמה, היעד הזה נמצא בראש סדר היום שלי ושל חבריי כאן, אני מכנס לשם כך דיונים מידי יום בקבינט המלחמה. כשאני נפגש עם נציגי המשפחות אני רואה את הכאב בעניין שלהם, את הסיוט, ואני אומר להם - 'נעשה הכול כדי להחזיר אותם'. לעניין החטופים ההנחיה היא ברורה, לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופינו. קיימים מגעים בינלאומיים שחרור החטופים, דבר שמתבצע על ידי ראש המוסד בסיוע האלוף במילואים ניצן אלון, וכשיהיה לנו מה לומר, דברים קונקרטיים, נעדכן את המשפחות, עד אז יפה השתיקה".

"למנהיגי מדינות ערב, מנהיגים שדואגים לעתיד המזרח התיכון, אני אומר דבר אחד - אתם חייבים להתייצב נגד חמאס. ב-16 שנות עריצותו החמאס המיט אסון על עזה, והביא לתושבי הרצועה דם ועוני. חמאס הוא חלק אינטגרלי של ציר הטרור. ציר הטרור והרשע הזה מסכן את כל העולם ואת כל העולם הערבי, אני משוכנע שרבים ממנהיגי ערב מבינים זאת", הוסיף.

"בתחילת המלחמה פעלנו לגייס את תמיכת ארה"ב. אני מעריך את תמיכתו של ביידן, מעריך את הגעת שתי נושאות המטוסים עם צי מסייע, הגיענו לאזורנו, אני מעריך גם את הצוללת, הסיוע בחימושים, את התמיכה המוסרית הרחבה של העם האמריקאי, בראיונות לתקשורת האמריקאית אני מספר על הזוועות שחולל חמאס ואני מבהיר שיש לכל בני האדם החופשיים במדינות החופשיות חובה מוסרית לתמוך בישראל", הוא ציין.

"אני קורא להשבת חטופינו ולהתנגדות נחרצת להפסקת אש שאיננה כוללת את החזרת חטופינו, אמריקאים - תתגייסו גם אתם ליעדים שלנו, חיסול החמאס, שהוא גם יעד שלכם. רוב הציבור האמריקאי תומך בנו", אמר.

"מעת לעת מתעוררות אי הסכמות, זה קורה כי בחלק מהמדינות יש מיעוטים שלוחצים על המנהיגים. אני אומר להם 'אל תיכנעו ללחץ, המלחמה שלנו היא גם המלחמה שלכם ובמלחמה הזו אנו חייבים לנצח. למעננו, אבל גם למענכם'", קרא נתניהו. "שום לחץ בינלאומי לא ישנו את האמונה שלנו, בצדקת דרכנו ובזכותנו להגן על עצמינו".

לסיכום, קרא נתניהו: "באשר לדיבורים על 'היום שאחרי', היום הזה יהיה רק אחרי חיסול החמאס. עזה תהיה מפוזרת, היא לא תהווה איום על מדינת ישראל. כדי להבטיח את זה, כל זמן שצריך צה"ל ימשיך לשלוט ברצועת עזה כדי למנוע טרור. הטבח של ה-7 באוקטובר הוכיח כי בכל מקום שבו ישראל לא שולטת ביטחונית, הטרור מכה בנו - לכן לא אסכים לוותר על השליטה הביטחונית בשום מצב. אם רוצים שלום, צריך לחסל את החמאס".

במהלך השאלות שנשאל רה"מ, הוא התייחס ליעד המלחמתי ולביטחון במדינה: "יעד המלחמה שלנו הוא גם בצפון, להחזיר את הביטחון למדינת ישראל, הביטחון הזה יושג בדרכים שונות, הוא יושג במכות שאנו נותנים לחמאס, וגם במהלומות על החיזבאללה. אחרי המלחמה תהיה פה מערכת אחרת, יהיה צבא יותר גדול, תקציב הביטחון יגדל, זו המציאות של המזרח התיכון. תהיה הגנה אקטיבית הצבא יהיה פרוש לאורך הגבולות בדרך שלא הייתה קודם לכן".

כשנשאל לגבי העברת כספים לחמאס, ענה נתניהו: "אני חושב שיש כאן טעות, טעות בדרך שבה מציגים את המדיניות. המדיניות לא הייתה להכיל את החמאס, או לחזק את החמאס, אלא להלום בו ולכתוש אותו ואת זה עשינו בארבעה מבצעים. הרגנו אלפי מחבלים, נתתי הוראה לחסל את המפקד הצבאי של החמאס והרגנו הרבה מפקדים אחרים, פגענו במנהרות, כיסחנו אותם, אבל לא עקרנו אותם. אז עכשיו אנחנו מתקנים, אנחנו נעשה עכשיו את ההגירה הזו אחת ולתמיד, אבל נבטיח גם באמצעות מה שיהיה אחראי שחמאס לא יחזור לרצועת עזה ולא טרוריסטים אחרים".

גנץ, נתניהו וגלנט במסיבת העיתונאים (צילום: דנה קופל, פול (פלאש 90))
גנץ, נתניהו וגלנט במסיבת העיתונאים (צילום: דנה קופל, פול (פלאש 90))

בהמשך, עלה שר הביטחון גלנט לשאת דברים. בין היתר, ציין כי "צה"ל מבצע את משימתו, חמאס נמצא בלחץ גדול. הלחץ הזה הולך וגובר בשעות אלה. הם שומעים את הטנקים מעל המנהרות, הם חיים בפחד גדול. ככל שהתמרון עמוק יותר כך חמאס בלחץ גבוה יותר וכך גדלים הסיכויים להגיע אל החטופים".

על האיום בצפון אמר כי "בזירה הצפונית ההתגרויות הפכו לתוקפנות, חיזבאללה משחק באש. הכוחות שלנו על הקרקע ערוכים לכל משימה, היקף הסד"ק גדול, הלוחמים מיומנים, מירב כוחו של חיל האוויר אינו עוסק בעזה אלא מפנה את חוטמו לצפון, המפקדים מוכנים לכל פקודה. אזרחי לבנון צריכים לדעת שאם נסראללה יעשה טעות - גורלה של ביירות יהיה כמו גורלה של עזה".

בהמשך, פנה למנהיגי העולם וקרא: "מאיפה עוז הרוח הזה להטיף לנו מוסר בעיצומה של לחימה? 1,500 אזרחים וחיילים נרצחו או נחטפו בקרבות, כולם ראו את המראות, אני רוצה להגיד לאותם מנהיגים אירופאים שמעבירים עלינו ביקורת - זו מדינת ישראל בשנת 2023 איננו נמצאים בשנת 1943. יש לנו את היכולת והחובה להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, לא נשקוט ולא ננוח עד אשר ונבצע את המשימה שלנו ונבצע אותה כך שחמאס יוכרע". עוד הבהיר: "בסיום הלחימה נשיב את החטופים וברצועת עזה לא יהיה שלטון חמאס".

יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)
יואב גלנט במסיבת עיתונאים (צילום: צילום מסך)

גם השר בני גנץ עלה לשאת דברים, ועדכן כי "צה"ל פעל גם השבת הזו עמוק בתוך רצועת עזה, בצפון, ביהודה ושומרון ובגזרות נוספות כפי שציין שר הביטחון. לוחמינו נותנים את התשובה הטובה ביותר למי ששאלו האם צבא היבשה יהיה מוכן, שפקפקו ב'דור הטיק טוק'. שהטילו ספק ביכולת לשלב בין יבשה, אוויר וים. ששאלו האם כל מערכות ההגנה שבנינו והמיגון שלנו יעבדו מול אתגר רב זירתי. גם נוכח הכאב שכולנו מרגישים ברגעים קשים, מה שאני רואה עד כה בשדה הקרב ובעורף מרשים בכל קנה מידה. אני מבקש להביע הערכה לכל ראשי הזרועות ולכל כוחות הביטחון - מהאבא במסוק ועד הבן בטנק. כל עם ישראל מאחוריכם".

"כחלוף חודש מהקמת קבינט ניהול המלחמה – ניצב מולנו המבחן הגדול ביותר לחוסן הישראלי שידענו כמדינה וכחברה. אנו עומדים מול אויבים בלתי אנושיים, שמתעללים במשפחות החטופים ומנצלים ילדים בכדי להגן על פושעי מלחמה. לכן חשוב לנו לעמוד כאן, שכל העולם ידע שהחברה הישראלית מאוחדת וחזקה. שמדינת ישראל מתמודדת בגבורה, בנחישות ובתבונה. שאנחנו נעמוד בהכל, ביחד. שהשיקול היחיד שלנו הוא ניצחון וטובתה של מדינת ישראל. שאנחנו מחויבים להשקיע את כל המשאבים הלאומיים כדי לנצח, להשיב את החטופים הביתה, ובכדי לשמור על חוסנה של החברה, ובכך בלבד", קרא.

עוד הוא הוסיף: "בשעה זו רבים נמצאים בעצרות למען החטופים שלנו, אני שולח להם מכאן חיבוק ומבטיח: אנחנו עושים הכל – מבצעית, ומדינית בכדי להביא להשבת הבנות והבנים הביתה. חשוב לי להסתכל למשפחות בעיניים, כפי שעשיתי גם באופן אישי במפגשים בינינו , ולהגיד – המאמצים האלו קורים. כל הזמן, ובכל האמצעים. ולציבור אני אומר – אל תצרכו תעמולה, יש רק גורם אחד שיעדכן על התפתחויות באופן אמין ושימנע גם נזק למאמצים – ממשלת ישראל באמצעות גורמיה המוסמכים. יהיו ההתפתחויות אשר יהיו - הלחימה נמשכת ותימשך עד להשגת מטרותינו. אנחנו "לא חוזרים עד שמבצעים".

כמו גלנט, גם גנץ פנה למנהיגי העולם, וקרא: "אין לחימה מוסרית מהלחימה על זכותנו לחיות בארצנו בביטחון. עליכם לפעול כדי שתתאפשר בהמשך מציאות אחרת באזור, ועזה לא תוחזק בידי מי שידיהם מגואלות בדם של חפים מפשע. מי שמביא את החורבן על תושבי עזה הוא חמאס. עליו צריך ללחוץ ואותו צריך לתקוף כדי שהחטופים יחזרו ושבבוא היום המלחמה תגיע אל סופה. לא נקבל הטפות מוסר מאסד שטובח בילדים ונשים או 'מהתליין מטהראן'. מי שלחץ את ידו של מנהיג איראן זוכר מה איראן עשתה, ויודע מה היא עושה. למדינות האזור יש תפקיד ויכולת לסייע לפלסטינים ולעצמן. עליהן למלא אותו. אני מציע להן לסייע הומניטרית ולהבין שהמציאות מחייבת את שינוי המשטר בעזה".

הוא הוסיף: "תמונות הלוחמים שנפלו במשמרתם צורבות את ליבנו, ואני מבקש להצדיע להם ולחזק את המשפחות השכולות והפצועים. 
ביום חמישי ביקרתי ביאנוח ג'ת, יישוב של 7,000 תושבים, ומאות מהם במילואים, ובתוכם שני נופלים - סמח"ט ומג"ד. כשפגשתי את אימו של סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, היא אחזה תמונה שלו ואמרה לי 'אני גאה בבן שלי'. ביציאה מניחום האבלים, פגשתי בגלית, ששכלה את בנה, רס"ן אריאל בן משה ז"ל, מסיירת מטכ"ל. עם כל הכאב  - היה חשוב לה להגיע ולחזק. שתי אמהות שמייצגות את סיפור הגבורה של החברה הישראלית כולה. כולנו גאים - בכל עם ישראל. בכל חלקי החברה שלנו. ובעזרת השם, בעזרת כל אחת ואחד, בחזית ובעורף – אנחנו מנצחים ונמשיך לנצח".

מסיבת עיתונאים גנץ, נתניהו, גלנט 11.10.23 (צילום: לע''מ)
מסיבת עיתונאים גנץ, נתניהו, גלנט 11.10.23 (צילום: לע''מ)

גורמים בלשכת גנץ הבהירו לקראת הצהרתו הערב כי "ההצהרה חשובה לגנץ קודם כל כדי להציג חזית אחידה מול לחצים ומול הדיווחים על עסקת שבויים וההשפעות על החברה הישראלית. מדובר בחודש בדיוק לכניסת גנץ והמחנה הממלכתי לממשלת החירום".

עוד הוסיפו הגורמים כי גנץ יתייחס גם לנושא החטופים ויבטיח שמטפלים גם בציר המדיני, אך יקרא לציבור לא להתייחס לשמועות שנועדו לייצר לחץ פסיכולוגי. ‏גנץ צפוי להתייחס לקהילה הבינלאומית ולפסגה בריאד, ולמה מדינות האזור צריכות ויכולות לעשות בעזה. ‏כמו כן, גנץ ידגיש לאורך כל הנאום את חשיבות חוסנה של החברה הישראלית בעת הזו, וכי הוא רואה בשמירה על החוסן הזה תפקיד משמעותי.