ממשל ביידן הזהיר את ישראל כי היא מפרה את הסכם הפטור מוויזה עם ארה"ב כאשר היא מונעת מפלסטינים-אמריקנים שחיים בגדה המערבית להיכנס לישראל מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, כך אמרו שני בכירים ישראלים ואמריקנים.

הפרה מתמשכת של הסכם הפטור מוויזה מצידה של ישראל עלול להפעיל סעיף בהסכם לפיו במקרה שישראל לא מקיימת את עיקרון ההדדיות בכניסה של אזרחים אמריקנים לשטחה, ניתן להשעות את הפטור של ישראלים מוויזה לארה"ב. ישראל היתה אמורה להכנס רשמית לתכנית הפטור מוויזה בסוף נובמבר אבל בעקבות מתקפת החמאס החליט ממשל ביידן לקצר את לוחות הזמנים בלמעלה מחודש ולהתחיל את הפטור מוויזה כבר ב-19 באוקטובר. בכירים ישראלים ראו את הצעד האמריקני כהפגנת סולידריות עם העם בישראל וכן כמהלך מעשי שנועד להקל על ישראל באזורים שנפגעו מהמלחמה לטוס לארה"ב אם הם רוצים בכך.

זמן קצר אחרי מתקפת החמאס הטילה ישראל סגר על הגדה המערבית מסיבות ביטחוניות ואסרה על כניסתם של פלסטינים שחיים שם, כולל יותר מ-100 אלף פועלים פלסטינים, שהיו נכנסים מדי יום לעבודה בישראל. ההחלטה השפיעה על עשרות אלפי פלסטינים-אמריקנים שבחודשים שקדמו לכך נהנו מחופש תנועה חסר תקדים בין הגדה המערבית לבין ישראל בגלל עקרון ההדדיות שנכלל בהסכם הפטור מוויזה. מטז ה-7 באוקטובר הם אינם יכולים להכנס לישראל.

לפני כמה ימים נפגש שגריר ארה"ב החדש ג'ק לו עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי והביע בפניו דאגה מהמצב שנוצר ומההשפעה של הסגר על אזרחים אמריקנים, כך אמרו בכירים ישראלים ואמריקנים. לו אמר להנגבי כי ישראל מפרה את הסכם הפטור מוויזה עם ארה"ב כאשר היא אינה מאפשר לפלסטינים-אמריקנים שחיים בגדה המערבית להכנס למדינה וביקש כי ישראל תפעל לתיקון המצב שנוצר. בכיר ישראלי ציין כי הנגבי אמר לשגריר האמריקני כי הסגר הוטל על הגדה המערבית מסיבות ביטחוניות והוסיף כי יבדוק מה ניתן לעשות כדי לפתור את הבעיה.
במשרד החוץ האמריקני סירבו להתייחס לדברים.

בכיר אמריקני אמר כי ממשל ביידן מתכוון לתת לישראל זמן למצוא פתרון לבעיה אולם אם הסוגיה לא תיפתר בתוך כמה שבועות, ארה"ב עלולה להקפיא את הפטור מוויזה עבור אזרחים ישראלים.