הוועדה לביטחון לאומי דנה היום (שני) בחוק עונש מוות למחבלים אותו פועל לקדם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לאחר שמטה משפחות החטופים הביע את התנגדותו לקיום הדיון, גיל דיקמן, שאיבד במתקפת הטרור הרצחנית של חמאס את דודתו כנרת גת, ובת דודתו כרמל גת ורעיית בן דודו ירדן רומן-גת נחטפו לשטחי הרצועה, התייצב בוועדה והתחנן בקול חנוק לבן גביר שלא לעסוק כעת בעונש מוות למחבלים ולעצור את הדיון. 

העסקה עם חמאס תיפול בדקה ה-90? התנאי של משפחות החטופים לנתניהו
לפיד וליברמן יחברו לחרדים? שר מש"ס בקריאה מפתיעה לאחדות

"את הדיונים שצריך לעשות על השאלה איזה עונש מגיע למי אפשר לעשות ביום שאחרי", ביקש דיקמן בדמעות. "כל הזמן אומרים לנו לא עכשיו, אל תעלו את זה. אני אומר לכם כאן, בבקשה לא עכשיו דיבורים על גרדום ועל עונש מוות, לא כשהחיים שלנו על הכף, לא כשהחרב על הצוואר שלהם".

"אתם כנראה לא מבינים מה זה עושה לנו. אני הצטרפתי בבת אחת גם למשפחות השכולות וגם לחטופות, אנחנו יודעים מה זה כאב של מוות, מה זה כשיש סיכוי שעוד יש חיים", הוסיף.

איתמר בן גביר (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)
איתמר בן גביר (צילום: Ohad Zwigenberg/Pool via REUTERS)

עוד במהלך הדיון זעם ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) ואמר לנציג משפחות החטופים, איש הטלוויזיה חן אביגדורי שאשתו ובתו נחטפו: "אין לכם מנדט על הכאב. יש לי מלא חברים שנהרגו שנחטפו". אביגדורי השיב לבן גביר וכהן: "הדם על הידיים שלך בן גביר, רוצה ממך התחייבות, שאם יקרה להם משהו אתה מתפטר".

לאחר הדיון, פרסם בן גביר תמונה ובה הוא מחבק את דיקמן באולם הוועדה וכתב: "מחבק את משפחות החטופים וחייבים לומר את האמת: מדיניות ההכלה התפוצצה לנו בפרצוף". דיקמן עצמו הגיב לציוץ וכתב:  "תוריד ממני את הידיים שלך. המבט שלי כאן אומר הכל. אמרתי לך: אל תחבק אותי. בכל זאת חיבקת".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את כהן: "משפחות החטופים זועקות את כאבן ואת כאבה של מדינה שלמה. אין גבול לאטימות ולחוסר הבושה של חברי קואליציית המחדל שמטיפים מוסר למשפחות. מה שעשה היום אלמוג כהן ייזכר לדיראון עולם. הוא צריך להתבייש בעצמו".

כהן הגיב ללפיד ואמר: "יאיר, ידוע לך מה היה חלקי באותה שבת שחורה. קברתי כמעט 50 חברים שהיו מוטלים לידי מעל 24 שעות. לחמתי יחד עם חבריי השוטרים תוך סכנת חיים ממשית. אני חי את הטראומה כל דקה וכל לילה. הרגישות שלי למשפחות החטופים היא תמיד בראש סדר העדיפויות, אך כאשר נאמר המשפט "הרגתם מספיק ערבים" הגבתי בצורה עניינית. חבל שפוליטיקאי כמוך, שמעבר לכך שאינו יודע איך מחזיקים נשק - מנסה לנצל בציניות את המצב ע"מ לנסות להוציא רווח פוליטי. אל תטיף לי מוסר".

ממטה משפחות החטופים נמסר כי "עונש המוות הוא נושא רגיש שצריך להיות נדון תחילה בדיונים סגורים בפורומים מקצועיים. ממילא, הטלת עונש מוות אפשרית גם כיום ואינה מצריכה תיקוני חקיקה. בנסיבות אלה, לדיון היום לא יכולות להיות השלכות מעשיות. קיומו בעיתוי הזה מסכן את חיי יקירינו מעבר לסיכון הקיים ממילא  וזאת מבלי שהדבר מקדם תכלית ציבורית כלשהי. לכן ההחלטה לקיימו אינה עניינית. הבאנו את עמדתנו בפני יו"ר הוועדה אך הדבר לא הביא לביטול הדיון".