מפגש משפחות החטופים עם שרי קבינט המלחמה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו התקיים היום (שלישי). זאת, אחרי שנציגי המשפחות איימו אתמול להחריף את הצעדים ודרשו לקיים פגישה אמש, ובקבינט המלחמה החליטו שהפגישה תיערך היום כדי "לאפשר למשפחות המגיעות מכל רחבי הארץ להשתתף".

מנהרות? תחשבו שוב: גורם ביטחוני חושף - מה יש באמת מתחת לקרקע
"כדי שירגישו אופוריה": נחשף בכנסת - זה הכדור שחמאס נתן לחטופים

במהלך הפגישה, פרצה סערה לאחר ששבויות לשעבר סיפרו על חלק ממה שעברו בימי השבי ברצועה. אביבה סיגל שחזרה מהשבי בעזה אמרה בפגישה: ״פצצות של מטוס התפוצצו מעלינו. החמאסניקים המשיכו לישון. לא מזיזות להם הפצצות שלכם״. היא הוסיפה ש״נוגעים״ בנשים שם, ושיש נוהל לא להשאיר אותן לבד כדי שלא יפגעו. בתה ספרה שלאביה, קית סיגל, גילחו את כל השערות בגוף. רז בן עמי יצאה מהפגישה ואמרה כי מה ששמעה "מכעיס, מדאיג ומקווה שכולם ישתחררו". אחת מבני משפחות החטופים הטיחה בפני השרים ורה"מ: "אבא שלי אמנם גבר אבל הוא שם בשבי ומשפילים אותו".

החטופים ששוחררו סיפרו כי הרעיבו אותם והתעלמו מבקשותיהם הבסיסיות. "לא היה ממי לבקש אפילו מים. לא התייחסו אלינו", אמרו.

עוד סיפרו, כי "החטופים עוברים שואה, כולל פגיעות מיניות קשות. אונסים שם גם גברים, לא רק נשים. המקומות שהחטופים מוחזקים בהם מופצצים".

משפחות החטופים לפני הפגישה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים לפני הפגישה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

נתניהו אמר שאין אפשרות להביא את כולם ושאל אם מישהו מהם מעלה על הדעת שאילו הייתה אפשרות כזאת מישהו היה מסרב. הוא הוסיף כי "לשמוע את מה שעברתם מול ההפצצות זה מזעזע וזה עדיין נמשך. זה חודר ללב ולשיקולי העשייה שלנו. אם רציתם להעביר את המסר - העברתם אותו".

במהלך הפגישה פרצה מריבה בין המשפחות שדורשות את עצירת הלחימה לבין אלו שתומכות בהמשך הלחימה.

נציגי המשפחות שאלו את נתניהו "האם תהיו מוכנים לעצור את הלחימה ולהחזיר כולם תמורת כולם?" רה"מ השיב: "אני מבהיר מה קיים ומה לא קיים. אין בעולם המציאות עסקה של כולם תמורת כולם ודרישת הסף של החמאס זו האפשרות של הישרדות השלטון שלו כשהוא מבטיח שהוא יעשה את הנוח'בה הזה עוד פעם ועוד פעם ואנחנו לא נסכים וגם אתם לא, זה הנושא הראשון. יש עובדה מוכחת שהתמרון הקרקעי העוצמתי הוא זה שהוביל לשחרור החטופים שהצלחנו בעזרת השם להחזיר, והתמרון הוא המפתח להחזיר את שאר החטופים".

לדברי המשפחות נתניהו לא ענה על שאלות אלא הקריא דברים שכתב.

ראובן יבלונקה, אביו של חנן, סיפר: "היה בלאגן וצעקות. צעקו שרוצים שיחזיר את כל החטופים. החטופות דיברו על דברים לא נעימים שקורים שם, אחת מהן הייתה גמורה". בני משפחות רבים צעקו בזעם, קמו ויצאו מהפגישה.

גיל דיקמן לפני הפגישה של משפחות החטופים עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
גיל דיקמן לפני הפגישה של משפחות החטופים עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

דני מירן, אבא של עמרי מירן: ״הפגישה הייתה דגם של איך המדינה מנוהלת. הוזמנו לשעה שלוש. הם עלו רק ברבע לארבע. נתנו לנו להתעצבן ולריב בינינו. יצאתי באמצע, זה לא מקובל עליי".

"הם אומרים עשינו ועשינו. זה לא הם עשו. זה מכעיס״, סיפר קרוב משפחה נוסף, וכינה את הפגישה ״מעליבה״. הוא הוסיף: "קמתי ואמרתי לשר הביטחון אתה מעליב את האינטליגנציה שלנו בתגובות שלך, ויצאתי החוצה. העדויות היו קשות עד בכי".

כרמית פלטי קציר, שאמה חנה קציר שוחררה משבי חמאס ואחיה אלעד עדיין חטוף, נפגשה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
כרמית פלטי קציר, שאמה חנה קציר שוחררה משבי חמאס ואחיה אלעד עדיין חטוף, נפגשה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

שרון שרעבי, שבני משפחתו חטופים בעזה, אמר לאחר הפגישה: "ניכר היה שהקולות של המשפחות נשמעו. ראש הממשלה וכל הצוות קלטו את המסרים. הם מבינים שמצב החטופים שיצאו משם קשה מאוד. אלה שחזרו הנפש שלהם שבויה בעזה עדיין. אלה שעוד שם מצבם מתדרדר, מסכן חיים. אנחנו התרשמנו שהממשלה מבינה שאסור להם להישאר שם. המדינה עומדת בפני צומת החלטות קשות, גם בהשגת יעדי הלחימה וגם בהשבת כל החטופים". 

רז בן עמי ששוחררה משבי חמאס ושבן זוגה נותר בשבי, נפגשה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
רז בן עמי ששוחררה משבי חמאס ושבן זוגה נותר בשבי, נפגשה עם קבינט המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו לא מקנאים במקבלי ההחלטות אך מצפים שהם ייקחו אחריות וידאגו לכל חטוף וחטוף. עברו כבר 60 יום, כל שנייה שהחטופים נשארים שם זו סכנת חיים אמיתית", הוסיף.

שרון שרעבי (צילום :אבשלום ששוני)

כמו כן, ירדן גונן, אחותה של רומי גונן בת ה-23, שנחטפה מהמסיבה ברעים בשבת השחורה ושנורתה בידה במהלך המתקפה, הגיעה לוועדת הבריאות ושיתפה: אני יושבת פה 60 יום אחרי, איך אני יכולה לחיות עם עצמי, שאנחנו יודעים שכל מי ששם, לא בחר להיות שם. אתם יודעים שהמון חטופים שחזרו אמרו כמה זמן לקח לכם. איפה משרד הבריאות מול משרדי הבריאות בעולם, תשמיעו את הקול שלכם מול שרי בריאות בעולם".

"אני חושבת כל יום, מה יהיה שאחותי תחזור, הדבר שאני מתמודדת איתו זה לא רק הפציעה שלה, שמענו עדויות שהיא חיה, אבל פצועה וממוזנחת. אני לא מתייחסת לזה , אני חושבת שכל יום שהיא שם, היא חיה עם הידיעה שהיא ראתה את חברת הנפש שלה נרצחת מול הפנים שלה", הוסיפה.

רונן צור, ממקימי מטה משפחות החטופים והנעדרים, אמר כי "זאת הייתה ישיבת קבינט מטלטלת. נפתחה בעדויות של משוחררים שסיפרו דברים איומים. הפעם אף אחד מחברי הקבינט לא צריך להסתמך על מידע מודיעיני, הם שמעו באוזניהם מה קורה שם במנהרות ובדירות המסתור. דברים שדובר עליהם בשבוע באחרון בכל מיני מקומות בעולם, על מה מסוגלות המפלצות שם. הם הקשיבו בשתיקה. ראש הממשלה דיבר".

משפחות החטופים לקראת המפגש עם קבינט המלחמה. קרדיט: אבשלום ששוני (צילום :אבשלום ששוני)

אתמול קראו משפחות החטופים לקבינט המלחמה להיענות לדרישתם לפגישה דחופה. "אם לא תהיה פגישה עד 20:00 - נחריף את הצעדים". משרד ראש הממשלה נמסר בתגובה בשם הממונה על החטופים והנעדרים כי המפגש יתקיים היום כדי שמשפחות החטופים שמגיעות מכל רחבי הארץ יוכלו לקחת בו חלק.

בעקבות הפגישה של קבינט המלחמה עם משפחות החטופים נמסר מפורום תקווה המייצג משפחות חטופים: "קבינט המלחמה הדגיש בפה אחד כי רק לחץ צבאי ומדיני על חמאס הביא לשחרור החטופים בעסקה ויביא בעתיד עסקאות נוספות. פורום תקווה מחזקים את קבינט המלחמה. כל דרישה לעצור את צה"ל מחלישה את הסיכוי לשחרור החטופים ומסכנת את הלוחמים בחזית. הדרך היחידה להחזיר את האהובים שלנו היא להמשיך להילחם בכל הכוח ועוצמה באויב הנאצי".