קמלה האריס, סגניתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, אמרה לעמיתיה בממשל כי היא רוצה שהבית הלבן יפגין דאגה רבה יותר מהנזק ההומניטרי שנגרם בעזה, ויפגין רגישות גדולה יותר כלפי הפלסטינים ברצועה. על פי דיווח ב"פוליטיקו", שלושה גורמים המעורים בנושא ומקורבים להאריס אמרו כי ביידן הוא בין הבכירים שהאריס דחקה בהם לגלות רגישות רבה יותר לאזרחים הפלסטינים.

"האיש שיוכל לעמוד בפני ביידן": כך צפוי לנסות נתניהו להחזיר את המנדטים שאיבד
400 אלף דולר על סנוואר: ה"מחירון" על ראשם של בכירי חמאס נחשף

בשיחות פנימיות על המלחמה בעזה טענה האריס כי הגיע הזמן להתחיל להכין תוכניות כיצד להתמודד עם הריסות המלחמה לאחר שהלחימה תסתיים, אמר בכיר בממשל.

אדם המקורב ללשכת סגנית הנשיא אמר כי היא סבורה שארה"ב צריכה להיות "קשוחה יותר" כלפי ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. לדבריו, היא קראה להיות "תקיפה יותר בחתירה לשלום ארוך טווח ולפתרון שתי המדינות".

מיד לאחר מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר דחקה האריס בביידן לוודא שהוא מגנה את האיסלאמופוביה במקביל להתבטאויותיו נגד אנטישמיות. ה"וושינגטון פוסט" דיווח בחודש שעבר כי האריס שכנעה את הנשיא להוסיף שורה המגנה את האיסלאמופוביה בנאום שנשא ב-10 באוקטובר לאחר פרוץ המלחמה.

מאז, ביידן, האריס ובכירים אחרים בממשל גילו נכונות גוברת למתוח ביקורת על גישתה של ישראל למאבק בחמאס, כולל הביקורת שמתח ביידן אתמול על עוצמת התקיפות של ישראל ברצועת עזה, כשאמר כי "לישראל יש את התמיכה שלנו, אבל היא מתחילה לאבד אז זו שיש לה בשאר העולם לאחר ההפצצות חסרות האבחנה בעזה". 

ההרס בג'באליה אחרי הפצצת צה"ל (צילום :רשתות ערביות)

"מהיום הראשון, הנשיא, סגנית הנשיא ויועציהם היו ערוכים ונחושים בדעתם שיש לספק סיוע הומניטרי, להגן על אזרחים ולהישאר מחויבים למדינה פלסטינית", אמר גורם בכיר בממשל שביקש להישאר בעילום ל"פוליטיקו".

"אף אחד לא היה צריך להשתכנע בכך, לא היו חריגים. זו הייתה השקפת הקונצנזוס ונשארה השקפת הקונצנזוס מהנשיא ומטה", הוסיף.

הבכיר ציין כי "הנשיא וסגניתו היו עקביים הן באופן פומבי והן באופן פרטי לגבי סדרי העדיפויות של המדיניות הזו".

למרות התעקשות הממשל כי אין פער, התפיסה כי האריס נוטה לעמדה ביקורתית יותר מזו של ביידן חלחלה בקרב קבוצות דמוקרטיות וארגוני הסברה המעורבים עמוקות בוויכוח על התנהלותה של ישראל בעזה.

קמלה האריס, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)
קמלה האריס, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Jonathan Ernst)

"היא משתמשת בשפה חריפה יותר בנוגע לכך שהישראלים צריכים לא לפגוע באזרחים", אמר ואאיל אלזיאת, מנכ"ל הארגון המוסלמי "Emgage", שהעריך כי זהותה האישית של האריס עשויה לשחק תפקיד בחשיבתה.

"היא אישה שחורה שקשובה לסוגיות שונות של צדק גזעי וחברתי, כך שזו עשויה להיות השתקפות של זה", אמר אלזיאת, וציין כי מאמציה של האריס עשויים להיות מכוונים כדי "לכרסם במספרים הנוראיים" שביידן מקבל מצעירי ארה"ב בסקרים בימים אלה.| 

דמוקרט פרו-ישראלי המקורב להאריס אמר גם הוא כי הייתה "מהומה" בקרב חלק מתומכיה הפרו-ישראלים בעקבות התבטאויותיה האחרונות. אותו אדם טען כי הרקורד של הממשל בהעברת נשק לישראל ובקשת סיוע נוסף מהקונגרס חשוב יותר מכל דרגות ברטוריקה של פקידים בכירים.

האריס מילאה תפקיד חיצוני מוגבל בדיפלומטיה של הממשל סביב המלחמה, אך כמו ברוב הנושאים היא הייתה שותפה קרובה של ביידן בשיחות פרטיות. היא הצטרפה לנשיא ב-14 שיחות עם נתניהו, לפי לשכתה, וכן בשיחות שקיים ביידן עם מנהיגי הרשות הפלסטינית, קטאר ומצרים.

בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

 
סגנית הנשיא טענה ששיחות עם חברים השפיעו על חשיבתה על המלחמה. בחודש שעבר היא סיפרה לכתבים בלונדון שיש לה חברה שאיבדה קרובי משפחה בעזה במלחמה.

"יש לי חברה, שדיברתי איתה לאחרונה, שיש לה משפחה בעזה והיא איבדה כמה מבני משפחתה - אזרחים חפים מפשע", אמרה האריס. "אז הרשו לי להתחיל ולומר שזה טרגי לחלוטין כאשר יש אובדן של אזרחים חפים מפשע, של ילדים".

היא גם הקפידה לדבר עם חברי קהילה ישראלים ופלסטינים כאחד, כולל אלה שאיבדו בני משפחה בעזה.

מלשכתה נמסר כי היא שוחחה לאחרונה עם משפחותיהם של שני בני ערובה אמריקאים, ליאת ביינין ואביגיל עדן, ששוחררו על ידי חמאס במהלך ההפוגה האחרונה בלחימה.