היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, נפגש היום (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה בתל אביב. בפגישתם נכחו גם היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל צחי הנגבי והשליח המיוחד של נשיא ארה"ב למזרח התיכון ברט מקגורק. מוקדם יותר,נפגש היועץ הבכיר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן גם עם שר הביטחון יואב גלנט, שהעביר לו מסר ברור לגבי המלחמה הנוכחית מול כוחות החמאס. בהמשך, תתקיים פגישה מורחבת של סאליבן עם חברי הקבינט לניהול המלחמה. 

43% מהישראלים: נתניהו מתנהל באופן שגוי מול ביידן | הצצה לסקר מעריב
"אין שם הרמוניה, החשבונות ביניהם לא נמחקו": האם הפיצוץ בקבינט המלחמה בלתי נמנע?

בתום פגישתו עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מאוד מעריך את התמיכה של ארה"ב בישראל - הן באספקת חימושים לצה"ל, הן בבלימת הניסיונות באו"ם לעצור את הלחימה והן בסיוע להשבת חטופינו".

במוקד פגישתם של היועץ הבכיר ושר הביטחון, שוחחו השניים על התוכניות להמשך הלחימה נגד החמאס ברצועת עזה, על המאמצים להסרת האיום בגבול לבנון והצורך בהשבת תושבי הצפון לביתם בהקדם. שר הביטחון סקר בפני היועץ לביטחון לאומי את התקדמות הלחימה, והדגיש כי לשם חיסול ארגון הטרור חמאס דרושים יותר מכמה חודשים. גלנט הבהיר לסאליבן כי התמיכה האמריקאית במדינת ישראל חשובה לשם השגת מטרה זו.

בנימין נתניהו, ג'ייק סאליבן (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
בנימין נתניהו, ג'ייק סאליבן (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

בנוסף, הצדדים דנו באיומים השונים במזרח התיכון, ובתוקפנות האיראנית המערערת את היציבות האזורית באמצעות הפעלת שליחיה בלבנון, בתימן, בעיראק ובסוריה.

גלנט הדגיש בפני סאליבן כי מדינת ישראל תתמוך בכוח המשימה הבינלאומי להתמודדות עם האיום הימי ותגן על עצמה בכוחות עצמה כנגד כל איום. "אנחנו מעריכים מאוד את המחויבות האישית של היועץ לביטחון לאומי סאליבן במאמצים לשחרור החטופים והסיוע במאמצים הדיפלומטים והביטחוניים להעברת ציוד ביטחוני למדינת ישראל", אמר גלנט בתום הפגישה.

הוא הוסיף כי "ארה"ב וישראל חולקות את אותם ערכים, אינטרסים, ובמלחמה הזו גם את אותן מטרות. זה לא קל להכניס דמוקרטיות למלחמה, וישראל היא דמוקרטיה משגשגת וחיה, אך כאשר אנחנו נכנסים למלחמה - אנחנו מנצחים. אנו נאבקים על עתידנו ובעיקר על הערכים הנכונים, זו הסיבה שננצח. זה חשוב לישראל, זה חשוב לארה"ב וזה חשוב לעתידו של האזור כולו".

יאב גלנט, ג'ייק סאליבן (צילום: אריאל חרמוני)
יאב גלנט, ג'ייק סאליבן (צילום: אריאל חרמוני)

עוד אמר גלנט לסאליבן כי "כדי לפרק ארגון שנבנה במשך שנים רק למטרות טרור, ולשחרר את עזה מהחמאס, דרושים יותר מכמה חודשים. זו תהיה מלחמה ממושכת שלא תיקח חודשים אחדים - אנחנו נחושים לנצח את החמאס ולהשיב את החטופים".

רגע לפני פגישתו של היועץ הבכיר עם קבינט המלחמה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ פרסם בטוויטר פוסט, בו קרא: "קבינט המלחמה צריך להציג את הנתונים על זינוק התמיכה בחאס בגדה המערבית לסאליבן היום כדי להבהיר שאין הבדל בין חמאס ל'עם הפלסטיני' וכדי להוריד סופית מהפרק את האפשרות שהרש"פ תשלוט בעזה ביום שאחרי. אנחנו נלחם בהם גם ביו"ש ולא ניתן לכפר סבא להפוך לכפר עזה".

כזכור, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן התייחס לפני יומיים לביקורו הצפוי בישראל ואמר: "אדבר עם נתניהו על עמדותיו לגבי תפקידו של הצבא הישראלי בעזה לאחר המלחמה".