בקרב חוגים מסוימים במפלגה הדמוקרטית גובר הלחץ על נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, על רקע תמיכתו בישראל ובמלחמתה ברצועת עזה. פקידים אמריקאים שצוטטו הבוקר (ראשון) ב"וושינגטון פוסט" העבירו מסר חריף לממשלת ישראל. "יש הרוגים מדי יום ביומו, ואז אנחנו אמורים לבוא ולנקות את הבלגן אחרי ישראל? זה לא הולך לקרות", הדגיש אחד מהם.

חייבים להגיד את זה: גם באחד הימים הקשים ביותר שלנו, נתניהו בקמפיין על מלא | בן כספית

ביידן לוחץ בשבועות האחרונים על נתניהו לפעול כדי למנוע פגיעה באזרחים ברצועת עזה, מתוך הבנה כי תמיכה בישראל כאשר מספרי האזרחים ההרוגים מטפסים עלולה לפגוע במעמדו בארה"ב ומחוץ לה. "עלות דיפלומטית יכולה להיות דבר לא מוחשי", אמר בכיר בממשל ביידן ל"וושינגטון פוסט". הוא הסביר כי "בסך הכל, אתה רוצה שמדינות יסתכלו בחיוב על ארצות הברית, יהיו מוכנות לתמוך בה וירצו לשתף פעולה. אבל כשדעת הקהל בכל כך הרבה מדינות הופכת לעוינת, זה מקשה על התמיכה בנושאים שאכפת לנו מהם". 

"הממשל הזה התגאה בתיקון מערכות יחסים ברחבי העולם ובעבודה על בעלי ברית ושותפים. להיות מבודד באזור ובמקומות אחרים זה לא משהו שאתה רוצה לראות", הוסיף הפקיד האמריקאי. "זה חלק מהמסר לישראל - זה לא מועיל לכם אם ארה"ב מרגישה לחץ כזה". 

"האינסטינקט שלנו ביום הראשון היה להיות מאוד ברור לגבי זכותה של ישראל להגנה עצמית", מבהיר בכיר בממשל. "אך מההתחלה נקטנו בעמדה שכאשר ישראל הגיבה" עליה לעשות זאת "בהתאם לכללי המלחמה, לאפשר סיוע הומניטרי ולעשות ככל האפשר להגביל את הנפגעים האזרחיים".

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

השבוע הזהיר ביידן כי ישראל "מתחילה לאבד תמיכה (בינלאומית)", ורמז שהוא מצפה לשינוי בממשלת נתניהו. הערותיו של הנשיא העלו את השאלה האם ביידן מאשים את ישראל בפשעי מלחמה. "אני לא חושב שביידן עשה טעות", אמר דאלדר. "אני חושב שהוא מאמין בזה. "היה לו די ברור שהוא מאס לחלוטין בממשלת ישראל. השאלה עבור ביידן היא באיזה שלב אתה אומר 'מספיק?'".

דיפלומט אירופי בכיר שצוטט בעיתון אמר כי "הדפוס שבו ישראל נוקטת וממשיכה לנקוט, למרות שכולנו מבקשים מהם להפסיק, אינו חדש. אני לא חושב שממשל ביידן איבד אמינות, הישראלים לא רצו הפסקות בלחימה, ובלינקן וביידן גרמו להם לעשות זאת. אלו דברים קטנים, אבל יהיה טוב יותר אם יהיו דברים גדולים יותר". 

מאז תחילת שנות ה-70 פעלה ארה"ב רבות לטובת ישראל גם באו"ם, והטילה וטו על עשרות החלטות שנחשבות ביקורתיות כלפיה. "בנושא הזה ארה"ב עומדת די לבדה כבר הרבה מאוד זמן", אמר איבו דאלדר, נשיא מועצת שיקגו לעניינים גלובליים ושגריר ארה"ב לשעבר בנאט"ו. 

"ישראל הותקפה ויש לה זכות להגנה עצמית", הדגיש דאדלר, "אבל היא עושה זאת בשטח שכל העולם חושב שהוא כבוש. מצד אחד אנחנו מנסים לגרום למדינות אחרות להתנגד למה שרוסיה עושה באוקראינה, ומצד שני אנחנו מנסים לגרום להן לתמוך במה שישראל עושה בעזה". 

פקידים אמריקאים מודים כי תמיכת הממשל בזכותה של ישראל להמשיך במצור על רצועת עזה מבדילה אותה ממדינות שותפות, אבל הם מתעקשים שהם לא ראו אף מדינה שמפסיקה את שיתוף הפעולה או משנה את עמדותיה בנושאים אחרים בגלל זה. "אנשים נהרגים מדי יום ביומו", אמר אחד הפקידים האמריקאים, "ואז אנחנו אמורים לבוא ולנקות את הבלגן אחרי ישראל. זה לא הולך לקרות".

בתוך כך, שר ההגנה לויד ג'יי אוסטין השלישי יבקר בישראל ובשתי מדינות המפרץ הפרסי השבוע, בעוד פקידי ממשל ביידן דוחקים בישראל לסיים את המערכה הקרקעית והאווירית הנרחבת שלה ברצועת עזה בתוך שבועות ספורים ולעבור לשלב ממוקד יותר במלחמתה בחמאס.

מר אוסטין ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון יואב גלנט כדי לדון בפרוטרוט מתי ואיך כוחות ישראל יבצעו שלב חדש שפקידים אמריקאים רואים כמערב קבוצות קטנות של כוחות עילית שיכנסו וייצאו ממרכזי אוכלוסייה בעזה, יבצעו משימות מדויקות יותר המבוססות על מודיעין כדי לאתר ולחסל מנהיגי חמאס, לשחרר בני ערובה ולהשמיד מנהרות, אמרו פקידים אמריקאים.

בעוד שמצופה שהשר יביע תמיכה במסעה של ישראל להשמיד את יכולת חמאס לנהל פעולות צבאיות, הוא גם יחזק את חשיבות ההתחשבות בביטחון האזרחים במהלך הפעולות והצורך הקריטי להגדיל את מסירת הסיוע ההומניטרי, אמר בכיר בפנטגון.

כלוחם לשעבר בעל ארבעה כוכבים שעמד בראש פיקוד המרכז של הפנטגון, מר אוסטין מכיר היטב את הלקחים הכואבים שכוחות הביטחון האמריקאים למדו בשני העשורים האחרונים במעבר ממלחמות קרקע גדולות בעיראק ובאפגניסטן, לפעולות ממוקדות יותר, והוא רוצה לשתף פקידים ישראלים בלקחים אלה, אמר הבכיר בפנטגון תוך שמירה על אנונימיות כדי לדון בהערכות פנימיות.

בסימן לדחיפות של רגע זה במלחמה, גנרל צ'ארלס קיו בראון הבן, יושב ראש המטות המשולבים, יצטרף למר אוסטין בישראל.