בעקבות הפינוי של שישה מבנים סמוך למאחז פני קדם הממוקם במזרח גוש עציון והביקורת הרבה מימין, בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעו היום (שלישי) כי תיפסקנה הריסת מבנים במאחזים בהם גרים לוחמים בזמן המלחמה.

בלינקן מבהיר: "דוחים כל הצעה לעודד הגירת פלסטינים מחוץ לרצועת עזה"
סעודיה מעוניינת בנורמליזציה עם ישראל לאחר המלחמה - אבל יש לה תנאי

מטעם מתיישבי המאחז נמסר כי בתיהם של משפחה אחת ושל שני לוחמים במילואים נהרסו בפעולת הפינוי. עוד נכתב בהודעת הישוב: "מפקד מג"ב איו"ש הורה לשוטרים להחרים את מכשירי הטלפון של התושבים ולמנוע את תיעוד האירוע, מח"ט הגזרה איתי מטק הטיל צו שטח צבאי סגור על כל הגזרה, מה שגרם לחסימת כביש הגישה לישוב פני קדם".

מדובר במבצע האכיפה שבמסגרתו פונו כ-10 מבנים - חלקם יבילים. במסגרת הפעילות הטיל מח"ט עציון אלוף-משנה איתי מטק צו שטח צבאי סגור על כל הגזרה, כולל כביש הגישה להתנחלות פני קדם.

מתנועת "נחלה" נמסר בתגובה לפינוי: "ההרס הבוקר, בצורה ברוטאלית ואלימה תוך הרחקת התושבים ומניעת תיעוד, הינו מקומם ביותר. לא ייתכן שבעוד מדינת ישראל עסוקה בלחימה ובמיטוט החמאס, אנשי המינהל האזרחי ממשיכים עם התו"ל של 6 באוקטובר והורסים פעם אחר פעם נקודות התיישבות יהודיות". הפינוי החזיר לסדר - יום את המחלוקת בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט , סביב סמכויות האכיפה  ביהודה ושומרון.

הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)
הקמת מאחזים ביהודה ושומרון (צילום: דוברות נחלה תנועה להתישבות)

גורמים בסביבתו של השר בצלאל סמוטריץ' מסרו כי "לאחר הוראת השר שלא לבצע את ההריסה - אלוף הפיקוד החליט להגדיר אותה כאירוע עם דחיפות ביטחונית מיידית. בכך עקף את סמכותו של השר כדי לקבל את אישורו של שר הביטחון".

לדברי הגורמים, "אנחנו תמהים על כך שלאלוף הפיקוד לא היה דחוף לפנות את הבנייה הבלתי-חוקית של הבדואים שהייתה באותו מקום בניגוד לחוק בשנים האחרונות, כמו שהוא לא פועל לעצור את הבנייה הערבית שמשתוללת בכל מזרח גוש עציון ובכלל בכל רחבי יו"ש. מצער שבבוקר כזה קשה ובימים בהם צה"ל עסוק במלחמה, אלוף הפיקוד באישור שר הביטחון מסיט כוחות לאכיפה נגד מתיישבים".

חבר הכנסת צבי סוכות, תקף את מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס, "לאחר שבקשתו להרוס התיישבות יהודית נדחתה על ידי השר הממונה בצלאל סמוטריץ', הגדיר האלוף פוקס בעיצומה של המלחמה את פינוי ההתיישבות כצורך ביטחוני דחוף. בחודשים האחרונים לא התרחש במאחז שום אף אירוע ביטחוני, ומאהל בדואי שהיה שם עד לאחרונה בניגוד לחוק לא פונה מעולם.האובססיה של פוקס לפינוי יהודים בלתי נתפסת".

שר הביטחון , יואב גלנט, הגיב למתקפות נגד אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס וציין  כי "מאות מחבלים חוסלו השנה ביו"ש בדרכם לבצע פיגוע כנגד אזרחי ישראל. על כל המבצעים פיקד האלוף יהודה פוקס. חלק ניכר מאלו התוקפים את האלוף פוקס, גרים במקומות שעל הגנתם הוא נלחם. אני פונה לאנשי הציבור: אם בשל קמפיין פוליטי אתם זקוקים לתקוף מישהו, תקפו אותי - לא את קציני צה״ל".

חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד התייחסה גם היא לפינוי ולוויכוח הסמכויות: "השר סמוטריץ', אני במקומך הייתי מתפטרת מתפקיד שר במשרד הביטחון", מסרה. "אם אלוף הפיקוד מצפצף על החלטתך שלא להרוס נקודת התיישבות, ומכבס את זה תחת דרישה בטחונית, זה הזמן להתפטר. אגב, התעקשת על התפקיד הזה וגיביתי אותך, חשבתי שהנה, מדיניות הרס מאחזים תשתנה. אך זה רק נעשה גרוע יותר ועוד בזמן מלחמה".