רביב דרוקר דיווח הערב (רביעי) בחדשות 13 שקבינט המלחמה דן בהצעה מחודשת שהועברה לצדדים, ולטענתו לדברי גורמים בדוחא ההצעה החדשה כוללת הגלייה של ראשי חמאס מרצועת עזה למדינה שלישית. על פי הדיווח, בתמורה לכך חמאס ישחרר את כל החטופים הישראליים שנמצאים בידיו, אולם יעשה זאת בשלבים עד להסגת כוחות צה"ל מעזה. 

בעיקר נשק פסיכולוגי: נסראללה חושש לשגר את הטילים המדויקים ויש לו סיבה טובה
בריכה פרטית ומדשאות ענקיות: קבלו הצצה לאחוזה של רמטכ"ל חמאס

ממטה החטופים והנעדרים נמסר: "הדיווחים על אודות עסקה חדשה שתוצג לקבינט מפיחים מעט תקווה במשפחות החרדות לגורל יקיריהן - הנמקים במנהרות החמאס כבר כמעט 100 ימים ולילות ללא אוכל, מים, וטיפול רפואי מציל חיים. כל יום שעובר, מצבם של החטופים הולך ומדרדר. אנו שבים ואומרים: אסור לקבינט המלחמה להתעסק בשום דבר אחר מלבד החזרת החטופים, אנו דורשים מהם לאשר כל עסקה שתוביל לשחרורם המיידי בחיים".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בחודשים האחרונים פורסמו בעיתונות הזרה מספר יוזמות דומות, שעשויות לשפוך אור על הרעיונות שעומדים בבסיס המאמץ המדיני הנוכחי. לפני כשבועיים פירסם ה"לה מונד" הצרפתי כי סעודיה מעורבת מאחורי הקלעים בניסיון להגיע לפשרה שתסיים את המלחמה בעזה. על פי הדיווח, הסעודים הקימו מה שהם מגדירים "צוותי חשיבה" בניסיון להציע לצדדים פתרונות יצירתיים למשבר. מסמך חסוי שהגיע לידי כתב ה"לה מונד" ניסח תוכנית שבה המרכיב המרכזי הוא שמנגנון סיום המלחמה צריך לכלול הגלייה של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס שנמצאים כעת ברצועת עזה לחו"ל, ובאופן ספציפי כנראה לאלג'יריה.

על פי המקורות ששוחחו עם העיתון, כותב המסמך הסעודי עבד אל-עזיז אל-סאגר כיוון בדבריו בעיקר לדמויות מוכרות כיחיא סינוואר ומוחמד דף, שהוגדרו "המנהיגים הצבאיים והביטחוניים של חמאס". הצעת התוכנית הסעודית הוגשה לאן גרילו, מנהלת מחלקת צפון אפריקה והמזרח התיכון במשרד החוץ הצרפתי.

לטענת העיתון, אלג'יריה מצוינת כיעד אפשרי לגלות עבור מנהיגי חמאס בגלל קשריה הטובים עם קטאר ואיראן, שהוגדרו בסעודיה כתומכות העיקריות  בארגון הטרור, וכן בשל מה שהוגדר כ"יכולתה הביטחונית" שתאפשר לה "לשלוט בפעילות של המנהיגים האלה". 

הרעיון מזכיר את הפינוי ההמוני לו הסכימה ישראל במהלך מלחמת לבנון הראשונה ב-1982, אז גלו יאסר ערפאת ומנהיגי אש"ף מביירות הנצורה על ידי צה"ל. אז הגיעו המפונים באמצעות אוניה שלוותה בידי הצי הצרפתי לאתונה, ומשם עברו לתוניסיה.

לפני כחודש אמר תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, שהיה ראש חטיבת המחקר באמ"ן, כי "אין זה רעיון מופרך שישראל תהיה מוכנה לתת ליחיא סינואר את חייו תמורת כל החטופים שבידי חמאס". לדבריו, "במקרה כזה תינתן לסינוואר האפשרות להציל את חייו ולצאת מעזה".

תא"ל קופרווסר שוחח אז עם משה נסטלבאום באירוע שבת תרבות בפתח תקווה ואמר כי "התפיסה לפיה ישוחררו השבויים שבידי חמאס תמורת שחרורם של כל האסירים שבידי ישראל לא בטוח שהצעה כזאת רלוונטית היום".