לאחר שפעמיים הקבינט המדיני-ביטחוני כונס בלי שהתקיים בו הדיון בנוגע ליום שאחרי ברצועת עזה, הערב (חמישי) שרי הקבינט יתכנסו שוב. ספק שגם הפעם הדיון שנקבע מבעוד יעסוק בנושא המורכב והנפיץ.

ללא תיאום עם הקבינט: נתניהו עיכב מתווה חדש לעסקת חטופים
רוב מצביעי הקואליציה: הכנסת ״לא צריכה לכבד״ את פסילת חוק הסבירות

בתוך כך, חבר הכנסת אביגדור ליברמן שלח מכתב דחוף לחברי הקבינט בנושא תפיסת הביטחון של צה"ל: "לאור ההתפתחויות האחרונות, בחזית הצפונית והדרומית, חייבים לקיים דיון מקיף ומעמיק על תפיסת הביטחון של צה״ל. שאלות כגון שליטה ישראלית בציר פילדלפי, שממשיך לשמש ציר מרכזי להברחות לתוך הרצועה ומחוצה לה, הצטיידות בחמישים מסוקים ומאה מטוסים כפי שפורסם בתקשורת, או הקמת חטיבות טנקים נוספות, מחייבות דיון דחוף ותשובות ברורות".

"לעניות דעתי, הצטיידות ב-75 מטוסים מספיקה בהחלט. את התקציב הנותר אפשר להעביר, לטובת הצטיידות מחדש של זרוע היבשה וקידום מערך חיל טילים בהיקף הנדרש. סוגיות נוספות הן מה קודם למה ומה סדר העדיפויות? במדינת ישראל בניגוד למדינות אחרות בעולם צה״ל כפוף לממשלה ולקבינט, שסמכותו היא מתוקף החלטת ממשלה, ולכן האחריות הכוללת היא על כל חברה וחבר בקבינט המדיני-ביטחוני. חובתכם לקיים דיון מעמיק בנושאים הנ"ל ולקבל החלטות לאלתר".

היעדר הדיון על תכנית הישראלית המדינית, הביטחונית והאזרחית בעזה מעורר ביקורת חריפה בקרב חלק מבכירי הממשלה, בראש ובראשונה, בקרב שרי המחנה הממלכתי.

בדיונים האחרונים, בעיקר - בדיוני קבינט המלחמה, בהם טענו השרים גנץ ואיזנקוט כי ככל שישראל לא נותנת אופק מדיני-ביטחוני לעזה, הדבר רק מחזק את החמאס שממשיך בפועל לשלוט ברצועה.

גם שר הביטחון, יואב גלנט, מתח ביקורת על היעדר הדיון על היום שאחרי. הוא אף קידם תכנית מדינית-ביטחונית סדורה שגובשה במערכת הביטחון וכללה פתרונות לשליטה בעזה, לפי השלבים וההתפתחויות. 

בלשכת רה"מ הגיבו על התכנית הצה"לית וטענו כי מדובר "בעוד הצעה מיני רבות שעולות". גם המל"ל גיבש תכנית לרצועת עזה, אך עד היום בקבינט המדיני-ביטחוני לא קיים דיון באף אחת מהתכניות המתייחסות ליום שאחרי.

יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

נושא נוסף שמעורר מחלוקת וחילוקי דעות ההולכים ומעמיקים בתוך הממשלה והקבינט הוא נושא ניהול המלחמה. לאחרונה יו"ר מפלגת תקווה חדשה, השר גדעון סער העביר ביקורת נוקבת של אופן ניהול המלחמה בעזה וטען כי המעבר לשלב ג' של הלחימה, תחילה בצפון הרצועה והשבוע במחנות המרכז, אותם עזבה אוגדה 36 - נעשה לפי לוחות הזמנית שצה"ל קבע מלכתחילה , ולא לפי ההישגים והשלמת המשימות בשטח.

ביום שלישי השבוע שלח גדעון סער מכתב למזכיר הממשלה בבקשה לכנס מידית את הקבינט המדיני-ביטחוני. זאת כדי לקיים דיון דחוף על המעבר לשלב ג' של הלחימה באזורים שונים בעזה, בייחוד על רקע המטח הכבד ששוגר למרחב נתיבות זמן קצר אחרי יציאת לוחמי צה"ל ממרכז הרצועה. 

סער טען כי צה"ל צריך לפעול לפי השגת יעדים ולא לפי לוחות זמנים. כמו כן, גם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר תקף את המדיניות של קבינט המלחמה. אתמול, בן גביר שיגר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בו הוא מותח ביקורת חריפה כלפי המדיניות של קבינט המצומצם בראשותו. 

"אופן ניהול המלחמה בימים האחרונים ע״י הקבינט המצומצם, עומד בניגוד גמור ליעדים של מיטוט שלטון החמאס ונטרול צבא הטרור, ואף להצהרותיך הפומביות בנושא", אמר.

השר בן גביר הוסיף: "צמצום הכוחות ברצועה, עצירת תנופת ההתקדמות, הכנסת תרופות ללא בדיקה ויציאה מאזורים בהם כבר הגענו לשליטה במחיר דמים, מהווה מסירה בפועל של השטח חזרה לידי שלטון הטרור. אירוע ירי הרקטות לדרום אתמול, מאותם אזורים שאך זמן קצר קודם פונו מכוחות צה״ל, גילה בפומבי את ערוותה של התנהלות זו". 

איתמר בן גביר, בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

לדברי השר בן גביר, "רק בימים האחרונים התפרסם מכתב של כ-90 מג״דים הקורא לדרג המדיני שלא לעצור אותם, ולאפשר להם את השלמת משימת ביעור הטרור והסרת איום החמאס מעל תושבי הדרום ומדינת ישראל. אולם נראה כי קבינט הקונספציה החליט להגביל את הפעילות, דבר שמשמעו ויתור על הכרעה ובמקומו דשדוש ארוך ומדמם". 

השר בן גביר תקף את התנהלות הקבינט המצומצם: "התנהלות הקבינט הקטן מאחורי גבו של הקבינט המדיני בטחוני, איננה מקובלת עלי. המציאות בה מתקבלות החלטות מאחורי הגב, ללא דיון, כאשר במקרים רבים נודע לנו בדיעבד על המדיניות, הינה בלתי אפשרית". 

"מלכתחילה הבעתי את התנגדותי לקיומו של קבינט זה, המאגד שותפים לקונספציה בלבד, תוך מידור שרים בכירים וחברי קבינט, והעדפה סלקטיבית של אנשים שדעתם חופפת לקונספציה". 

השר בן גביר חתם את מכתבו: "אדוני ראש הממשלה. אני מאוד מעריך אותך אבל מזכיר לך שאינני חותמת גומי להתנהלות שגויה ומסוכנת, שאני מתנגד לה, ואף לא הובאה להחלטת הקבינט המדיני בטחוני. אין בכוונתי להסכים עוד למציאות מקוממת זו".