גורמים ישראלים, אמריקאים ופלסטינים קיימו לאחרונה פגישה כדי לדון "ביום שאחרי" המלחמה בעזה, כך דווח היום (חמישי) בערוץ הסעודי אל-חדת'. על פי הדיווח, מתקיימים דיונים קדחתניים להעברת את השליטה ברצועת עזה לידי הרשות הפלסטינית לאחר המלחמה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במקביל, ב"פיינשל טיימס" דווח כי מדינות ערב עובדות על יוזמה להביא להפסקת אש בעזה, במקביל לשחרור החטופים, כחלק מתוכנית גדולה יותר שתוביל לנורמליזציה עם ישראל (כולל סעודיה), אם זו תנקוט בצעדים בלתי הפיכים לקראת הקמתה של מדינה פלסטינית. מה שמעניין בדיווח הוא שלפי גורמים רשמיים בסעודיה וארה"ב, הקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, תמיכה ברשות הפלסטינית ויצירת נתיב לפתרון שתי המדינות - ירצו את הצדדים השונים ויקדמו את הנורמליזציה.

הם ינהלו את עזה? בכיר ברשות הפלסטינית: "הטבח - לא המתקפה האחרונה"
היום שאחרי אבו מאזן: המועמדים הבולטים לשליטה ברצועת עזה בתום המלחמה | יעקב פרי

גורם ערבי בכיר אמר כי הם מקווים להציג את התוכנית - הכוללת את הפרס של ערב הסעודית לפורמלת הקשרים עם ישראל - בתוך מספר שבועות במאמץ לסיים את מלחמת ישראל-חמאס ולמנוע סכסוך רחב יותר שמתפרץ במזרח התיכון.

גורמים ערביים דנו בתוכנית עם ממשלות ארה"ב ואירופה. זה יכלול מדינות מערביות שיסכימו להכיר רשמית במדינה פלסטינית, או תמיכה בפלסטינים שיקבלו חברות מלאה באו"ם. "הבעיה האמיתית היא שאתה צריך תקווה לפלסטינים, זה לא יכול להיות רק הטבות כלכליות או הסרת סמלי הכיבוש", אמר הבכיר.

היוזמה מגיעה כאשר ישראל עומדת בפני לחץ בינלאומי גובר לסיים את המתקפה שלה בעזה הנצורה, כאשר ארה"ב מגבירה את המאמצים הדיפלומטיים למנוע התלקחות רחבה יותר ודוחפת לפתרון ארוך טווח לסכסוך הישראלי-פלסטיני הממושך.

לאחרונה דווח ב"וושינגטון פוסט" כי ארצות הברית  מקווה לסלול את הדרך לשליטתה של הרשות הפלסטינית בעזה  זאת על ידי עידוד הקמת ממשלה חדשה והשקת אימונים לקראת כוחות הביטחון שישמשו אותה. עם זאת, וושינגטון מועדת באחד המכשולים הראשונים - שכנוע ישראל לבטל את חסימת המשכורות הדרושות כדי למנוע מהרשות להתמוטט לחלוטין.

בשבועות האחרונים, פקידים אמריקאים שנפגשו עם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) דחפו לשינויים ולאנשים חדשים בעמדות מפתח, זאת כדי לשפר את מעמדה של הרשות הלא פופולרית בקרב הפלסטינים. גורמים פלסטינים נרתעו תחילה מהרעיון לחזור לשלטון בעזה, שבה שולט חמאס מאז 2007, אך שינו את דעתם בהדרגה וזיהו את ההזדמנות הנדירה לכונן אחדות בין הגדה המערבית לרצועת עזה.

יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (צילום: רויטרס)
יושב ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן (צילום: רויטרס)

בדיווח אחר ב"טלגרף" הבריטי עלה כי בבית הלבן חוששים כי הרשות הפלסטינית אינה חזקה מספיק כדי לשלוט ברצועת עזה במקום חמאס ביום שאחרי מלחמת חרבות ברזל. עוד דווח כי בוושינגטון שוקלים את האפשרות להציב את אחת ממדינות ערב כשליטה בעזה. החשש האמריקאי מבוסס על הסקרים המעידים על ירידה בפופולריות של אבו מאזן, אשר בוושינגטון מאמינים כי הוא אינו כשיר יותר להוביל את הרשות.

התמיכה בארגון הטרור חמאס בקרב הציבור הפלסטיני בעזה ויהודה ושומרון נמצאת בעלייה, כך על פי נתוני סקר חדש שנערך במהלך הימים האחרונים. כמו כן, כמעט 90% מהמשיבים על הסקר, הביעו אי אמון במנהיגותו של אבו מאזן. בתוך כך, נמצא כי תומכי חמאס בקרב הפלסטינים עדיין היו במיעוט, אך 70% מהנשאלים אמרו שמאבק מזוין הוא האמצעי הטוב ביותר ל"סיום הכיבוש הישראלי".

נזכיר כי בהסכמי אוסלו הועברה השליטה ביישובים הפלסטינים שברצועת עזה לידי הרשות הפלסטינית. ב-2005, עם השלמת תוכנית ההתנתקות כוחות צה"ל נסוגו מכל שטחי הרצועה וכשנתיים לאחר מכן ביוני 2007 השתלטו כוחות חמאס על הרצועה, כבשו את המתקנים הצבאיים שבשליטת פת"ח והוציאו להורג קצינים במנגנוני הביטחון, כאשר בחלק מהמקרים הושלכו אנשי הרשות הפלסטינית מגגות הבנינים הגבוהים בעזה. בתגובה פיזר מחמוד עבאס את ממשלת האחדות הפלסטינית והכריז על מצב חרום.