"חרבות ברזל": שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן ערך אמש ריאיון לרשת CNN והבהיר שוב כי הסכם נורמליזציה בין ריאד לירושלים ייצא לפועל רק במידה ויהיה "פתרון לסוגיה הפלסטינית". פרחאן הדגיש כי לא ייתכנו קשרים עם ישראל במידה ולא תוקם מדינה פלסטינית ואמר ש"זו הדרך היחידה, אנחנו צריכים יציבות באזור, וזו תהיה רק דרך פתרון הסוגיה הפלסטינית".

לפני שפרצה המלחמה בשבת השחורה ב-7 באוקטובר נדמה היה כי ייתכן שבקרוב יהיה הסכם נורמליזציה היסטורי בין ישראל לסעודיה, לאחר מאמצים קדחתניים מצד ארה"ב. כעת, מאה ימים לתוך המלחמה ברצועה, נראה כי הצדדים התרחקו משמעותית. בתוך כך, השר הסעודי הדגיש בריאיון לרשת האמריקנית כי "רק דרך הקמתה של המדינה הפלסטינית ניתן יהיה לראות שלום אזורי ואינטגרציה אמיתית שתספק יתרונות כלכליים וחברתיים למזרח התיכון. אנחנו מוכנים לחלוטין, לא רק כסעודיה, אלא כמדינה ערבית, להשתתף במגעים, אני מקווה שגם הישראלים".

בן פרחאן. \'\'הסכם עם ישראל - רק בפתרון הסוגיה הפלסטינית\'\'
בן פרחאן. \'\'הסכם עם ישראל - רק בפתרון הסוגיה הפלסטינית\'\'

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

בהמשך תקף את ישראל על רקע המשך הלחימה בעזה: "מה שאנחנו רואים זה שהישראלים דורסים את עזה ואת האוכלוסייה האזרחית שם, זה מיותר לחלוטין, לא מקובל וחייב להיפסק". 

שגריר סעודיה בבריטניה אמר מוקדם יותר החודש כי ארצו מעוניינת לנרמל את היחסים עם ישראל לאחר המלחמה בעזה, אך כל עסקה חייבת להוביל להקמת מדינה פלסטינית. בראיון שהעניק לתוכנית "Today" של ה-BBC אמר הנסיך חאלד בן בנדר כי ההסכם היה "קרוב" להיחתם כאשר הממלכה הפסיקה את השיחות בתיווך ארצות הברית לאחר מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר.

סעודיה עדיין האמינה ביצירת קשרים עם ישראל למרות מספרי ההרוגים בעזה, לדבריו, אך זה לא "יבוא במחיר העם הפלסטיני". השגריר גם מתח ביקורת על הקהילה הבינלאומית ואמר כי היא לא עושה מספיק כדי לסיים את הלחימה. הוא גם אמר שהוא רוצה לראות שבריטניה "תתייחס לישראל כפי שהיא מתייחסת לכל השאר". "הנקודה העיוורת כלפי ישראל היא בעיה אמיתית כי היא מספקת נקודה עיוורת לשלום", הוסיף.