השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הבהיר היום (שני) במהלך ישיבת הסיעה כי "אם אין מלחמה, אין ממשלה". בדבריו, העביר השר מסר לרה"מ בנימין נתניהו, ואף טען כי "בחלקת האלוקים הקטנה שלנו אנחנו עושים המון".

הזרמת סיוע לעזה משטח ישראל: הלחץ הבין-לאומי החדש על ישראל
חמאס הרס את הסיכוי לנורמליזציה? הבכיר הסעודי במסר חד משמעי

דבריו של יו״ר הציונות הדתית שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "יחד עם משפחות החטופים שכאן, אני רוצה היום לפנות באופן ישיר לבני משפחות החטופות והחטופים ולציבור הישראלי כולו. אין ישראלי או יהודי בעולם שלא מרגיש את הכאב שקורע את הלב ואת הצער העמוק על כך שנשים, מבוגרים וילדים שלא חטאו ולא פשעו נמצאים עכשיו בשבי של המרצחים הנאצים בעזה, ומדינת ישראל מחויבת לפעול בכל יכולתה כדי להחזיר אותם הביתה".

"נפגשתי בפגישות אישיות עם רבות ממשפחות החטופים שמעתי את הכאב שלהם, ואין ישראלי שלא מזדהה איתם, ודווקא בגלל זה לעולם לא אגיד מילת ביקורת כלפיכם ותמיד אכבד ואחבק אתכם בכל תנאי ובכל מצב". 

"דווקא מתוך הזדהות עם הצער והכאב אני חושב שמנהיגות אחראית צריכה להסתכל לאנשים היקרים האלה בעיניים ולומר להם את האמת, והאמת היא שהדרישה של חבורת המרצחים הנאצים היא שמדינת ישראל תסכים להפסקת המלחמה, תסכים לכך שלוחמינו ייצאו מרצועת עזה ומכל המוצבים והמקומות שכבשנו בדם של חיילינו הגיבורים, שנתחייב, עם ערבויות בינלאומיות, לאפשר לחמאס להמשיך לשלוט בעזה ולאיים עלינו, ושלא ניפגע ולא נהרוג את יחיא סינוואר ובכירי החמאס".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

"זו הדרישה של ראשי החמאס ואני אומר לכם: מדינת ישראל לעולם לא תסכים לעסקה כזו כיוון שהאחריות שלנו היא גם לדאוג לשלומם וביטחונם של 9 מיליון אזרחי ישראל ולשמור על חיילי ולוחמי צה"ל, להחזיר את תושבי הדרום לבתיהם ולמנוע את חזרת ההתעצמות של חמאס בעזה שתביא חלילה לטבח הבא של תושבינו, ולמנוע חטיפה של מאות ואלפים של אזרחים וחיילים בארץ והפיכה של יהודי העולם כולו ליעד לחטיפות בעתיד. לכן התשובה שלנו לזה היא: לא. נקודה".

"כל מי שמספר לכם דברים אחרים כולל חברי קבינט המלחמה גדי איזנקוט ובני גנץ, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, אינם אומרים לכם אמת, הם משלים אתכם ואת הציבור כולו. האמירה שאפשר עכשיו לשחרר חטופים ולחזור אחרי חודש או חודשיים להילחם ולחסל את החמאס היא מדע בדיוני ואחיזת עיניים גמורה, ראינו כבר לאן הקונספציה של פוליטיקאים וגנרלים שזלזלו ביכולות ובכוונות של האויב הביאה אותנו. וזה גם לא יביא לשחרור החטופים אלא רק יגדיל את התיאבון של סינוואר".

"משפחות החטופים היקרות, אני מבין את הדרישה שלכם כהורים וכבני משפחה לעשות הכל כולל הכל ועכשיו כדי להחזיר את יקיריכם הביתה, אך כפי שאמרה חברת הכנסת לשעבר גאולה כהן ז"ל: "אם הבן שלי היה שבוי הייתי תובעת מהממשלה לשלם כל מחיר כדי לשחרר אותו, אבל לכם שרי הממשלה אסור היה להיענות לי".

"לכן אני מחבק אתכם, מבין ומזדהה עם המאבק שלכם להחזרת יקיריכם ולכן אני גם חושב שההגינות כלפיכם היא להגיד לכם את האמת ולא להשלות אתכם כפי שלצערי עושים פוליטיקאים אחרים, חלקם משיקולים פוליטיים וחלקם אולי מעיוורון וחוסר שיקול דעת".

"אנחנו לא מוותרים על החזרת החטופות והחטופים לישראל, לעולם לא נוותר! ואנחנו מחויבים לכך בכל מאודנו. במקום לשגות באשליות או לקבל החלטות על מהלכים מופקרים שיעלו לנו בדמים רבים, אנחנו חייבים להמשיך באומץ למרות הלחצים מארה"ב ואחרים, ולהגביר בצורה דרמטית את עצימות המלחמה ולהגדיל את הלחץ בכל האמצעים על חמאס ועל כל תומכיהם בעזה כולל גם לסכן את חיילינו עבור משימת החזרת כל החטופים שלנו. רק כך נוכל באמת להחזיר הביתה את החטופים ולשמור על קיומנו כאן כמדינה יהודית ריבונית ובטוחה".

"בזכות המפקדים והלוחמים של צה"ל אנחנו מצליחים לפגוע בצורה קשה מאוד באנשי החמאס, אנחנו כובשים ומשתלטים על שטחים נוספים והוכחנו שאנחנו יודעים להגיע להישגים, ובזכות בנחישות הזו הצלחנו לפגוע משמעותית ביכולת של שיגור הרקטות, ביכולת לפגוע ולהרוג את אזרחינו אבל צריך להמשיך ולא לעצור כדי להגיע באמת לניצחון ולמנוע כל אפשרות חלילה שחמאס יוכל לחזור ולהשתקם ולאיים עלינו".

"ולכן לצד הלחץ הצבאי צריך לפעול בעזה ברמה האסטרטגית, לכבוש את רצועת עזה ולהתחיל בפעילות של עידוד הגירה וחידוש ההתיישבות היהודית. רק בדרך הזו נצליח לנטרל את הפצצה המתקתקת שמאיימת על כלל אזרחי ישראל".

הבריאה מח'אן יונס (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בתוך כך, במליאת הכנסת הונחה היום הצעת אי אמון מטעם מפלגת העבודה, כאשר סיעת יש עתיד החליטה למשוך את הבקשה. עם זאת, ביש עתיד לא פוסלים להשיב את הצעת אי האמון בכפוף להעלאת ההצבעות על התקציב 2024 אותו הם רואים כתקציב פוליטי.

מפלגת העבודה מסרה כי "כבר 108 ימים שהבנות והבנים שלנו שבויים בשבי החמאס. חייהם בסכנה בכל רגע נתון. תחת הממשלה הזאת הם הופקרו ונחטפו, הממשלה הזאת היא שלא מקבלת את ההחלטות הנדרשות כדי להציל אותם ולהחזיר את כולם הביתה עכשיו.."אנו מצפות ומצפים מכל סיעות האופוזיציה לתמוך בהצעת אי האמון, ולדרוש את תשובת הממשלה לשאלה שלא מניחה לאף אזרחית ואזרח במדינת ישראל לישון בשקט".

יו״ר רע״מ, ח״כ מנסור עבאס, אמר במהלך הדיון במליאה: "אחרי מאה ימים הוכח מעל כל ספק, שלא אמצעים צבאיים יחזירו את החטופים, אלא הפסקת הלחימה וקידום שיח מדיני. המשפחות והחטופים עצמם משלמים את המחיר ומסכנים את חייהם. ממשלה שלא מצליחה להחזיר את האזרחים לחיק משפחתם לא ראוי שתכהן יום אחד".

אולם מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אולם מליאת הכנסת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מוקדם יותר היום, התראיין שר המורשת עמיחי אליהו בתכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103FM ודן גם בעסקת שחרור החטופים האחרונה אותה הציע חמאס בתמורה להפסקת הלחימה.

לדבריו: "אני מתוסכל מזה שלא הכרענו את החמאס עד עכשיו, שמכניסים סיוע הומניטרי לעזה, מתוסכל מזה שהחטופים עוד לא חזרו לביתם ולא הכרענו את המערכה. מצד שני אני גם מאוד מאוד גאה בחיילים שלנו, בלחימה, בסיפורי הגבורה שיוצאים מהעם שלנו. אני הרבה יותר שמח מאשר מתוסכל. כואב לי, בהחלט כואב לי על כל מה שלא הגענו אליו, מקווה שנגיע אליו בהקדם. צריכים להפסיק את הסיוע ההומניטרי, ואנחנו צריכים גם לדרוש את זה כל יום לגבי איך תראה הרצועה".

על הביקורת בנוגע לאחריותם בניהול המלחמה אמר: "בהחלט באחריות שלנו, ואנחנו דואגים לשנות את הספינה לכיוון הנכון. לגבי הקבינט המצומצם, הקבינט לא מכיל מהצד שחושב שצריך להכריע אז אני מודאג. אני חושב שגלנט ואיזנקוט ואפילו גנץ, אנשים שאני מאוד מעריך, אבל הם בוודאי לא הצביעו עוצמה יהודית בקלפי".

"התפיסות שלנו, של עוצמה יהודית, התבררו במשך הזמן כנכונות. כשאנחנו צעקנו שצריך להכריע את החמאס, שצריך לעשות חיסולים ממוקדים, זלזלו בנו. אנחנו אומרים 'אל תכניסו סיוע', וזה טוב שיש חילוקי דעות בקבינט ובממשלה, ראינו מה קורה כשכולם חושבים אותו דבר, זה לא טוב. לא טוב שמשתיקים קולות של נעים לשמוע, זה לא עובד טוב, לא עבד טוב מעולם וגם לא יעבוד טוב", הוסיף.

"אתה חושב שנוכחותם של גנץ ואיזנקוט מפריעה להכרעת חמאס?", נשאל. "לא, אני אומר הפוך. אני אומר שזה טוב שהם נמצאים וכדאי שיהיו מהצד הימני עוד אנשים. אי אפשר שדעתם של אותם אנשים שבעיניי שותפים בקונספציה היא תהיה הדעה המרכזית או הבלעדית. הקונספציה זו קונספציות אוסלו הארורה, שסיפרה לכל העולם שיש פה עם פלסטיני, ובמקום להכריע אותם חיזקה את כל המטורפים שבהם. נתנה להם נשקים, ולמרות שצעקנו אלף פעם, המשיכה להתעלם. זו הקונספציה".

"מה שצריך לקרות ברצועה זה לפחות בשלב הראשון כמו שאנחנו מתנהלים עם יו"ש, בשלב הזה לדאוג שאין שם שום נשק, שום יכולת לפגוע בנו. אני חושב שצריך להחזיר לשם את ההתיישבות היהודית שהייתה שם מאז ומעולם, לא רק מאז 67'", טען.

עמיחי אליהו  (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
עמיחי אליהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)

"נתניהו טועה?", נשאל. "מה זה טועה, יש חלוקי דעות. אל תיבהלו מחילוקי דעות. לא הגענו לטבח הנורא הזה כשהייתה התיישבות בעזה", טען. "כל פעם שגילו חולשה, כשהלכנו והבאנו לפה את ערפאת, והבאנו אותו כי חשבנו שאנחנו חכמים, כל פעם שגילינו חולשה חטפנו. גם בימים האלה, כשאנחנו מדברים על להכניס פועלים פלסטינים שהם אומרים במפורש שהם תומכים בטבח של החמאס. לכן אני בא ואומר, צריך לעמוד על שלנו, ככה זה עובד במזרח התיכון. זו לא השפה המערבית שכשאתה חלש מוותרים לך".

על הפיגועים המדוברים: "כל הפיגועים האלה לא מתקרבים למה שקרה לנו. כל פעם שנהיה חלשים נקבל, כל עם ישראל מבין את זה, כמעט כל עם ישראל חוץ מכמה כתבים בתקשורת. זה מדהים אותי הניתוק המטורף הזה בין חיילים שחוזרים מעזה, עם ישראל שנמצא ברחובות לבין הדיבור בתקשורת".

"אני רואה סקרים, אני נפגש עם חיילים בשטח, רואה את הרצון לנצח, את הרצון להכריע את המערכה. אני רואה שאנחנו מייצרים פה, נכנסים לקונספציה הישנה והלא טובה שגורמת לנו לרחם על כולם. "אני לרוצה לבוא ולומר כך - גם אם אני עכשיו 9 מנדטים או אפילו אהיה מיעוט אני אחזור ואומר את עמדתי. זה העיקרון של דמוקרטיה, אני אחזור ואומר את האמת שלי בדיוק כפי שהיא ובדיוק כפי שהעם רואה אותה, העם שתומך בי. העם שתומך בי יש לו זכות לייצוג בפרלמנט", אמר השר.

על הטענה כי הטבח הנורא קרה כשהם חברים בממשלה: "אני לא נכנס למי אשם. אני משוט ימני בתוך הממשלה הזו, משוט ימני שדואג הסירה תתקרב ליעד שלה. בתפיסה שלי, בשלושה עשורים האחרונים נכנענו לתפיסה שאני צעקתי עליה מהאופוזיציה והיום אני מצליח לשנות אותה. השר לביטחון לאומי שמצליח לשנות את תפיסת העולם בממשלה, וגם אצלנו במורשת שאנחנו פועלים בכל הכוח, אנחנו משנים. אי אפשר לשנות את רומא ביום אחד. 

"אם יהיה מתווה לשחרור החטופים בניגוד לעמדתכם – תפרשו? אם המלחמה תיעצר?", התבקש לענות. "אם המלחמה תעצר לא רק שלא תהיה ממשלה, לא תהיה מדינה, זה ברור לכולם. אם המלחמה תעצר אנחנו לא ניפגש בזה רק מעזה או מהצפון, זה יהיה בכל מקום. ברור שאנחנו נפרוש אם תיעצר המלחמה, מה השאלה בכלל? גם בליכוד לא יתנו לזה לקרות, אני לא רואה את זה קורה, שהמלחמה נעצרת".

"לא חושב שזה משהו ריאלי. אני הצבעתי נגד העסקה הקודמת, אבל אני לא מזלזל במי שהצביע בעד. אני רק אומר שיש מחירים ואלה מחירים שאנחנו משלמים אותם עד היום, בזה שאנחנו לא יכולים לעצור את הסיוע ההומניטרי. יש פה מורכבות והיא עולה לנו בזה היום שאנחנו לא יכולים להכניע את החמאס", הוסיף וסיים.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm