ישראל הסכימה למסגרת שגובשה אמש במהלך פסגת פריז, כך דווח היום (שני) "בסקי ניוז" מפי גורם המעורה בפרטים. על פי ההסכם המסתמן, החטופים ישוחררו בשלבים כשבמקביל ישראל תצטרך לבצע הפסקה בלחימה ולהעביר סיוע הומניטרי לעזה לצד שחרור מחבלים. עם זאת, בתקשורת הצרפתית דווח לפני זמן קצר כי ארגון הטרור דחה את המתווה.  

לשכת נתניהו על המגעים לשחרור חטופים: "פערים משמעותיים בין הצדדים"
אחרי הפסגה בפריז לעסקת חטופים - הערכה: אלו הנקודות שנותרו במחלוקת

בכיר חמאס מוחמד נזאל אמר לערוץ אל-ערבי הקטארי: "אנחנו צפויים למסור בשעות הקרובות עמדה לגבי התוכנית שעלתה בפסגה בפריז - שמבוססת על התפיסות של חמאס. אין לנו בעיה עם הפסקת אש בשלבים, בתנאי שהיא תוביל להפסקת אש קבועה".

קודם לכן, בבית הלבן הביעו אופטימיות וטענו שיש "בסיס לעסקת חטופים נוספת". דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי הגדיר את השיחות "כבונות". 

ב"סקי ניוז" שרטטו את מתווה שחרור החטופים המסתמן בהתבסס על פי מקורות אמריקאים ולפיו העסקה תתבצע כאמור במספר שלבים - בשלב הראשון נשים, קשישים וחטופים פצועים במקביל לעצירת הלחימה. במהלך הפסקת האש, יצטרכו חמאס וישראל להגיע להבנות על זהות המשוחררים בשלב הבא. בסך הכל צפויים להשתחרר בהסכם יותר מ-100 חטופים.

העסקה המתגבשת קוראת גם לישראל להעביר סיוע הומניטרי נוסף לעזה. בעוד שהעסקה המוצעת לא תסיים את המלחמה, גורמים רשמיים בארה"ב מקווים שהסכם כזה יוכל להציע פתרון בר קיימא למלחמה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם מנהיג קטאר, ושניהם "אישרו שעסקת חטופים חשובה לביסוס הפסקה הומניטרית ממושכת בלחימה", נמסר מהבית הלבן.

תושבי עזה מקבלים סיוע הומניטארי (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
תושבי עזה מקבלים סיוע הומניטארי (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

עם זאת, בלשכת ראש הממשלה טענו כי "הפגישה הוגדרה כפגישה קונסטרוקטיבית. קיימים עדיין פערים משמעותיים בהם עתידים הצדדים להמשיך לדון כבר השבוע בפגישות הדדיות נוספות". 

בתוך כך, ברק רביד, הפרשן המדיני של וואלה! פרסם כי במהלך הפסגה בפריז אתמול (ראשון) סוכם על מתווה בן שלושה שלבים שיוצג לחמאס לפיו בשלב הראשון של העסקה ישוחררו 35-40 חטופים ישראלים ובהם נשים, גברים מעל גיל 60 וחטופים במצב רפואי קשה בתמורה לששה שבועות של הפוגה בלחימה ושחרור של אסירים פלסטינים, כך לפי בכירים ישראלים וקטארים. קבינט המלחמה ידון הערב בפרטי המתווה. במתווה שהוצג רק השלב הראשון מפורט ושני השלבים הבאים מתוארים באופן כללי בלבד מתוך כוונה לנהל עליהם מו"מ נפרד במהלך השבוע השישי של ההפוגה. "המטרה היא להכנס לשלב א' עם אמירה על שלבים ב' וג' בלי לסגור אותם בפרטי פרטים", אמר בכיר ישראלי

עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

השלב השני של העסקה יכלול שחרור של גברים - חיילים ואזרחים מתחת לגיל 60. בשלב השלישי יועברו גופות של חטופים שמוחזקות בידי חמאס. בכל אחד מהשלבים ייקבע "מפתח" אחר של מספר האסירים הפלסטינים שישוחררו עבור כל חטוף ישראלי. "המפתחות" לשחרור אסירים פלסטינים בכל שלושת השלבים עדיין לא נקבעו. משך ההפוגה בשלב השני והשלישי לא הוגדר עדיין וייקבע במו"מ אבל בכירים ישראלים העריכו כי מדובר על שבועות ארוכים של הפוגה

במקביל, עמית סגל פרסם אצל עודד בן עמי פרטים נוספים בנוגע למתווה העסקה. על פי הפרסום, יהיו 45 ימי הפוגה תמורת 35 חטופים בשלב הראשון. כמו כן, 100-250 מחבלים ישוחררו עבור כל חטוף, לרבות רוצחים כבדים - קרי 4000-5000 משוחררים סה"כ. הוא הוסיף כי מדובר  במספר הגבוה בהיסטוריה של ה"סכסוך". 

כמו כן, יו״ר הציונות הדתית ושר האוצר, בצלאל סמוטריץ', טען בפתח ישיבת סיעתו כי  עצירת המלחמה בשלב הראשון "היא אובדן של כל ההישגים שהשגנו בדם לוחמינו, ותאפשר לחמאס להשתלט בחזרה על השטח ובעצם הדבר הזה יסכן את האפשרות של חזרת תושבי הדרום לביתם ותסכן את שלומם וביטחונם של כל תושבי מדינת ישראל. שחרור המחבלים ההמוני יהפוך את כל יהודי הארץ והעולם ליעד לחטיפות ולכן אנחנו לעולם לא נסכים לעסקה רעה כזו, נקודה".