לאחר ההקפאה בעקבות מלחמת חרבות ברזל: נציבות שירות המדינה חידשה את הליכי איתור המועמד לתפקיד סגן ראש המנהל האזרחי. נזכיר כי על התפקיד ועל הסמכויות שיועברו אליו הוחלט לפני שנה, בהסכם חלוקת הסמכויות במנהל האזרחי שנחתם בין שר האוצר ויו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ לבין שר הביטחון, יואב גלנט.

מה המחיר שתשלם ישראל עבור כל חטוף? פרטי העסקה נחשפים
גלנט בחר: הפרשן הצבאי של מעריב טל לב רם ימונה למפקד גלי צה"ל

השניים הגיעו להסכמות לאחר ויכוח קשה, כאשר סמוטריץ דרש לקבל לידיו את הסמכויות בתחום האזרחי בשטחי יהודה ושומרון (כפי שסוכם בינו לבין הליכוד בהסכמים הקואליציוניים), בעוד ששר הביטחון התעקש על כך שאסור לפצל את סמכויות המנהל האזרחי.

לאחר התערבותו האישית של ראש הממשלה נתניהו המחלוקת נפתרה ושני השרים חתמו על ההסכם המפורט שהגדיר את התחומים והסמכויות שצפויות לעבור לשר סמוטריץ'.

על פי ההסכם שכאמור, נחתם בפברואר 2023: הסמכויות האזרחיות ביהודה ושומרון מועברות לשר במשרד הביטחון ושר האוצר סמוטריץ, ויוחזקו אצל סגן רמ״א, אזרח שימונה על ידי השר במשרד הביטחון ויהיה כפוף אליו.

יואב גלנט בהערכת מצב לנושא העורף במטרופולין חיפה (צילום :שחר יורמן )

לאחר חתימת ההסכם והעברת התקציב המקורי לשנת 2023 שבו הוקצו הכספים והתקנים לטובת מימוש ההסכם, המכרז לתפקיד החדש של סגן רמ"א יצא לפועל, אך הוקפא בעקבות האירועים של 7 באוקטובר ופרוץ המלחמה.

אולם, ל"מעריב" נודע כי בחודש שעבר הוחלט על חידוש הליכי המכרז. יותר מ-10 מועמדים כבר זומנו לראיונות ויום ראיונות נוסף ואחרון נקבע לאמצע חודש פברואר. על פי הערכות, סגן רמ"א צפוי להיבחר ולהיכנס לתפקידו בתחילת האביב.

חידוש הליכי האיתור והמינוי של סגן ראש המנהל האזרחי שצפוי לקבל לידיו סמכויות נרחבות מאוד בתחום האזרחי ביהודה ושומרון  עורר דאגה וחשש בקרב הדרגים הבכירים בצה"ל.

לטענת הגורמים הבכירים במערכת הביטחון: "במציאות הנוכחית שהשתנתה מאוד אחרי 7 באוקטובר מינוי סגן רמ"א שיהיה כפוף לשר סמוטריץ עלול להוביל להתערבות פוליטית בהחלטות באשר למתרחש מעבר לקו הירוק. בעת הזאת, ברקע המלחמה ומתיחות השיא בשטחים החלטות עם נטיה פוליטית עלולות להצית תבערה בשטח ולייצר מתיחות נוספת מול ארה"ב".

על פי ההסכם המקורי, סגן ראש המנהל האזרחי מקבל סמכויות נרחבות מאוד. בהן שכל הקמ״טים האזרחיים יהיו תחת אחריותו; מינוי הקמ"טים האזרחיים יהיה באחריות מיניסטריאלית של סמוטריץ' ולא של גלנט, וכך גם תחום התכנון והבנייה ביו"ש כולל כינוס מועצת התכנון העליונה והפעלת יחידת הפיקוח והאכיפה על בנייה בלתי חוקית.

במסגרת המאבק על השטחים הפתוחים לסמוטריץ' יש סמכות להכריז על שמורות טבע חדשות חדשות ביו"ש; לקבוע סדרי תכנון תחבורה ופיתוח תשתיות אזרחיות; וכן אחריות לפעילות המינהל האזרחי בנוגע להסדרת יישובים.