הצעת החוק של יו״ר הקואליציה אופיר כץ שקובעת הכרה בארוסות נופלים כאלמנות צה״ל למשך חמש שנים ממועד נפילתו של הנופל אושרה בקריאה טרומית.

"חשש לגורל הקואליציה": המשחק הכפול של נתניהו בעסקת החטופים
"שבוי בידי הקיצוניים, זו לא מנהיגות": נתניהו ייפרד מבן גביר וסמוטריץ'?

ביציע הציבור בזמן העברת החוק ישבו רביד דמתי, ארוסתו של סרן אושרי בוצחק ז״ל, ונעמה דופלט, ארוסתו של סרן כפיר פרנקו ז״ל, שנפלו במלחמת "חרבות ברזל".

כיום, משרד הביטחון מכיר בידועות בציבור, אלו שחלקו משק בית משותף עם חלל צה"ל, כאלמנות צה"ל, אף על פי שלא היו נשואים. לעומת זאת, בני זוג או בנות זוג שאינם מקיימים משק בית משותף טרם הנישואין, ואף כאלו שכבר היו מאורסים וההזמנות לחתונתם נשלחו, אינם זכאים כלל לזכויות ולא ניתן לקיים עבורם הכרה בדיעבד.

האירוסין הם הצהרת כוונות ברורה ומחייבת להקמת בית משותף ולחיים משותפים ועל משרד הביטחון לראות בהם כתנאי מספק.

לפי נוסח ההצעה, ההכרה תחול רטרואקטיבית מתחילת 2023, וזאת בכדי שתחול גם על נופלי מלחמת ״חרבות ברזל״. תקופת הזכאות לזכויות מוגבלת לחמש שנים בכדי לתת לארוסות או לארוסים מענה כלכלי, אך גם פתח להתקדמות בחייהם ועידוד של בנייה מחדש, בעיקר בגלל הגיל הצעיר המאפיין אוכלוסייה הזו.

יו''ר הקואליציה אופיר כץ  (צילום: עו''ד מירי פרנקל-שור וח''כ אופיר כץ)
יו''ר הקואליציה אופיר כץ (צילום: עו''ד מירי פרנקל-שור וח''כ אופיר כץ)

יו״ר הקואליציה אופיר כץ: "הן איבדו את היקר להן מכל, העתיד שלהן נקרע להן מהידיים והתמוסס מול עיניהן, שותפיהן לחיים נפלו למען מדינת ישראל, ועל מדינת ישראל להעניק להן את התמיכה שמגיעה להן. אני אפעל מסביב לשעון בכדי לדאוג שההצעה תעבור כמה שיותר מהר, ושהארוסות יקבלו, ולו מעט, נחמה".

עו"ד דלית יניב מסר, מומחית לדיני משפחה: "מדובר בהצעת חוק חברתית חשובה ביותר, שבאה לתקן מצב אבסורדי, בו בני זוג של חללי צה"ל שניהלו משק בית משותף הוכרו כידועים בציבור, וזכאים לזכויות מתוקף מעמדם, בעוד, שמשרד הביטחון אינו מכיר בבני זוג של חללי צה"ל שהתארסו ועמדו להינשא, כזכאים לזכויות אם לא קיימו משק בית משותף.  עפ"י דברי ההסבר להצעת החוק  אירוסין מהווים הצהרת כוונות ברורה ומחייבת לחיים משותפים ולכן על משרד הביטחון לראות בהם תנאי מספיק בדיוק באותו האופן שבו די להוכיח קיום משק בית משותף ללא נישואין לצורך הכרה בידועים בציבור לצורך הכרה בזכויות".