על רקע המשך הלחימה בעזה וההסלמה עם איראן, יהודה בן יוסף, נשיא הקהילה הכורדית בישראל שוחח היום (חמישי) עם "מעריב" והסביר על התמיכה הבלתי מסויגת של העם הכורדי בישראל. 

מה אנחנו יודעים על הכורדים?
הערכות מדברות על כ – 50 מיליון כורדים בעולם והם למעשה אחת הקבוצות האתניות הגדולות בעולם, מרבית מהכורדים חיים באזור חבל כורדיסטן כשהם יושבים על איראן, עיראק, טורקיה וסוריה. בעשרות השנים האחרונות מיליוני כורדים היגרו לאירופה, ארה"ב וקנדה.

למה הכורדים אוהבים את ישראל?
הסיבה המרכזית שיש לכורדים סיפור דומה לשלנו, גם הם היו ללא מדינה, כמונו, אומנם אנחנו הקמנו לפני 75 שנים והם מסתכלים עלינו כדמות לחיקוי והערצה, הם רואים בנו דוגמא לעם שהיה מפוזר ברחבי העולם, וממדינת עולים הצלחנו להקים אימפריה במזרח התיכון. מה גם שהאויבים שלנו הם בדיוק אותם איוביים להם, עיראק, סוריה, איראן וטורקיה אחת המדינות השנואות על הכורדים. אסור גם להתעלם מהעובדה שהכורדים שואפים להיות יותר מערבים וליברלים ופחות שייכות לאזור המדינות הערביות ששואפות להנהיג שלטון אסלאמי דתי.

מה פשר השנאה לטורקיה?
הטורקים תוקפים כל הזמן את מחוז רוג'בה הכורדי, למרות שהוא נמצא בכלל באזור הסורי. הטורקים חוששים שהכורדים יקומו עליהם ופשוט מפציצים אותם כל הזמן והעולם מתעלם מזה, אף אחד לא מדבר על זה או מגנה את ההפצצות שם. בנוסף, הטורקים "סוחטים" את הכורדים, לוקחים מהם סוג של "דמי חסות", מהאנטומיה הכורדית. לאוטונומיה הכורדית אין ים למעבר סחורות וכדי להעביר נפט הם צריכים לעבור דרך טורקיה שגובה מהם מחיר יקר.

לא יתכן שכל הכורדים תומכים בישראל?
נכון, אין תמיכה טוטאלית אבל יש תמיכה של הרוב המוצק, בסופו של יום כשאנחנו מפציצים בסוריה ופוגעים באיראנים זה גם אינטרס שלהם להרחיק נשק מאדמת סוריה שעלול להיות מופנה גם אליהם, ולכורדים אין צבא גדול וחזק.  

מה טיב היחסים של ישראל וכורדיסטן?
לפני כמה שבועות דווח בתקשורת הבינלאומית שהאיראנים או שלוחה אחרת שלהם הפציצו בניין של "המוסד". זה בדיוק מה שמוכיח שמתחת לפני השטח יש לנו מערכת יחסים חזקה עם כורדיסטן. דרך אגב ישראל היא בין היחידות שתומכות בעצמאות לחבל כורדיסטן.

איך אתה יוצר קשר עם הקהילה הכורדית?
לפני למעלה מעשור פתחתי קבוצת פייסבוק שנקראית "אנא כורדי – התנועה לידידות ישראל כורדיסטאן" והיא מונה קרוב ל 50 אלף חברים. הקבוצה פיתחה לי מערכת יחסים ענפה וישירה עם הכורדים, השלטון הכורדי, והקהילות הכורדיות בעולם באירופה, ארה"ב וקנדה. נהפכתי לסוג של שגריר בישראל עבורם. היום, כל טלוויזיה או עיתונאי כורדי שמגיע לישראל פונה אלי ואני מתדרך אותו על הצד הישראלי. הם מאד פרו ישראלים, אז זה תמיד כייף לדבר איתם. בנוסף, דאגתי לחיבורים בין דמויות כורדיות בכירות לגורמים מדיניים בישראל.

איך גייסת תמיכה של כורדים בישראל במלחמה?
מיד לאחר השביעי לאוקטובר גייסתי את ראשי הקהילות הכורדיות באירופה, ארה"ב וכורדיסטן, עשיתי איתם מפגשי זום עם מאות משתתפים בכל פעם בהם עיתונאים, ראשי קהילות ומנהיגים כורדים, נתתי להם סקירה על מה שקרה כאן, וכתוצאה מכך התקיימו שתי הפגנות תמיכה גדולות של הכורדים למען ישראל בברלין.