על רקע הדיווחים על מגעים לעסקת חטופים, הכרזת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא ישוחררו אלפי מחבלים ושהמלחמה בחמאס תימשך עד הניצחון, הכנס הקורא לחזור לגוש קטיף והמשך מלחמת ההתשה בצפון – מפלגת המחנה הממלכתי נחלשת השבוע ב־2 מנדטים, בעוד הליכוד מתחזקת ב־2. כך עולה מסקר "מעריב", שנערך על ידי "לזר מחקרים", בראשות ד"ר מנחם לזר, בשיתוף Panel4All.

תמשיך להתנגד לעסקת החמאס? אלו ההשלכות שעלולות לפגוע בישראל | דעה
איזנקוט צדק? יכול להיות שזאת הייתה הטעות המרה של קבינט המלחמה

מהסקר עולה עוד כי מפלגת יש עתיד ממשיכה להיחלש, ויורדת ל־12 מנדטים בלבד – שפל של השנה האחרונה. לעומתה, ישראל ביתנו ועוצמה יהודית מתחזקות במנדט, ויהדות התורה יורדת במנדט. בסיכום הכולל, הקואליציה מתחזקת בעוד 2 מנדטים לכדי 46, והאופוזיציה יורדת במקביל ל־74 מנדטים.

עוד עולה מהסקר, כי כמחצית מהמשיבים (49%) רואים בבני גנץ מתאים יותר להיות ראש ממשלה לעומת בנימין נתניהו (32%). עם זאת, גנץ נחלש השבוע במעט לעומת הסקר מהשבוע שעבר, שבו קיבל 51%, בעוד נתניהו נשאר עם 32%. קרוב למחצית מהישראלים (45%) מעדיפים בחירות עכשיו, אם תתרחש הפסקת אש בלחימה ברצועת עזה. מהפילוח עולה כי הבולטים בדרישה לבחירות עכשיו הם מי שמתכוונים להצביע ליש עתיד בבחירות החדשות (80%). גם בקרב מצביעי המחנה הממלכתי יש רוב לכך, אבל קטן יותר (57%), וכרבע בלבד ממצביעי הליכוד מעדיפים בחירות עכשיו.

ההעדפה השנייה בקרב כלל המשתתפים בסקר היא השארת המצב הקיים (28%), ובמיוחד תומכים בכך רוב מי שמתכוונים להצביע לליכוד (56%). ממשלת אחדות בהשתתפות מפלגות יש עתיד וישראל ביתנו, עם מתן תפקידי שרים (לא רק חברות בקבינט), מועדפת על 17% בלבד מהמשיבים, עם תמיכה גבוהה יחסית בקרב מצביעי המחנה הממלכתי (26%).

בתשובה לשאלה, מי מהשניים, בנימין נתניהו או בני גנץ, מתאים יותר להיות ראש הממשלה התשובות היו: גנץ 49%, נתניהו 32%, לא יודע 19%. בקרב מצביעי הליכוד: גנץ – 20%, נתניהו 65%, לא יודע 15%. בקרב מצביעי המחנה הממלכתי: גנץ 96%, נתניהו 4%. בקרב מצביעי יש עתיד: גנץ 92%, נתניהו 4%, לא יודע 4%.

בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)
בנימין נתניהו (צילום: תומר אפלבאום)

בתשובה לשאלה: אם הפסקת אש נכנסת לתוקף, מה היית מעדיף שיקרה? – התשובות היו: בחירות עכשיו 49%, ממשלת אחדות עם לפיד וליברמן 17%, השארת המצב הקיים  28%, לא יודע 19%. בקרב מצביעי הליכוד: בחירות עכשיו – 25%, ממשלת אחדות עם לפיד וליברמן 12%, השארת המצב הקיים 56%, לא יודע 8%. בקרב מצביעי יש עתיד: בחירות עכשיו 80%, ממשלת אחדות עם לפיד וליברמן 17%, לא יודע 3%. בקרב מצביעי המחנה הממלכתי: בחירות עכשיו 57%, ממשלת אחדות עם לפיד וליברמן 26%, השארת המצב הקיים 10%, לא יודע 6%.

בסקר, שנערך בין 31 בינואר ל־1 בפברואר, השתתפו 511 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית בסקר עומדת על 4.3%.