בצל ביקור מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (רביעי) מסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים והתייחס להמשך המלחמה והמגעים לעסקת חטופים.

להוציא את חמאס מהתמונה: מאחורי המנגנון החלופי לסיוע ברצועת עזה
אהוד יערי חשף בשידור: ההדלפה שגרמה למבוכה בין חיזבאללה לחמאס

מסיבת העיתונאים של נתניהו:

"אתמול נפגשתי עם רעייתי עם פורום הקבורה של בני משפחות הנופלים, הם נתנו לי חוברת זיכרון, והנה הכותרת שלה - במותם ציוו לנו ניצחון", אמר בפתח הדברים, "זוהי צוואתם של כל גיבורנו, הם לא נפלו לשווא, והערב באתי להגיד לכם דבר אחד - אנחנו בדרך לניצחון מוחלט, זה בהישג יד. זה לא עניין של שנים או עשרות שנים זה עניין של חודשים".

"צה"ל מחולל נפלאות ומתקדם בשיטתיות להשיג את כל מטרות המלחמה שהצבנו בדרג המדיני, חיסול החמאס, שחרור החטופים, וההבטחה שעזה לא תהווה איום על ישראל", הוסיף, "מלכתחילה קבעתי שהניצחון המוחלט הוא היעד שלנו, ולא נסתפק בפחות מכך. זה בניגוד גמור למה שאומרים לנו כל מיני לשעברים ומומחים באולפנים, זה גם בניגוד למה שאמרנו לנו בקהילה הבינלאומית לגבי התמרון הקרקעי. אמרו לנו שתמרון כזה לא יצליח, שלא נצליח לטהר מפקדות בבתי החולים בעזה מבלי להרוג אלפים, ויותר מכל הזהירו אותנו שאי אפשר להיכנס לרשת המנהרות של החמאס, והמפקדים והלוחמים שלנו הוכיחו לנו את ההיפך הגמור".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

"כל היעדים שהצבנו לצה"ל חיילנו הגיבורים הישגו, ההישגים של צה"ל הם חסרי תקדים", ציין, "ריסקנו 18 מתוך 24 גדודים ואנו מחסלים את שארית המחבלים בפשיטות שנמשכות כל האט ותוקפים את המנהרות של החמאס. לוחמינו נלחמים בח'אן יונס, המעוז העיקרי של החמאס, הנחנו את צה"ל לפעול גם ברפיח ובמרכז, המעוזים האחרונים של החמאס".

"צה"ל יאפשר מעבר בטוח לאוכלוסייה, אין פתרון אחר זולת ניצחון מוחלט. אם החמאס ישרוד בעזה זו רק שאלה של זמן עד הטבח הבא וציר הרשע של איראן ימשיך בתוקפנות שלו. הנחנו את צה״ל לפעול גם ברפיח ובשני מעוזי המרכז. צה״ל יאפשר מעבר בטוח מחוץ לאזורי הלחימה. נחזיר את השקט לצפון ולדרום", אמר ראש הממשלה.

לאחר מכן התייחס לביקור מזכיר המדינה: "היום אמרתי לבלינקן אנחנו במרחק נגיעה מניצחון מוחלט שיהיה הניצחון של כל העולם החופשי. אני מבקש לומר למשפחות החטופים - יקירכם תמיד עומדים לנגד עיניי. המשך הלחץ הצבאי זו הדרך לשחרור החטופים ולא כניעה לחמאס שתזמין טבח נוסף. לגבי היום שאחרי, אני מבקש להבהיר שזה היום שאחרי חמאס. לא חלק מהחמאס, לא חצי מהחמאס, כל החמאס". 

"אמרתי לבלינקן שלאחר שנמוטט את החמאס נבטיח שעזה תהיה מפורזת לתמיד, ההיסטוריה הוכיחה שיש רק כוח אחד שיכול להבטיח פירוז כזה", הוסיף, "מדינת ישראל באמצעות צה"ל וכוחות הביטחון שלה, המשמעות היא שישראל תמשיך לפעול בעזה בכל זמן שיידרש כדי להבטיח שהטרור לא ירים שוב את ראשו. זה אומר שגם נצטרך להחליף את אונר"א, הוריתי להתחיל בתהליך זה ועדכנתי על כך את בלינקן". 

בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
בנימין נתניהו, אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

לאחר מכן, נשאל נתניהו שאלות על ידי העיתונאים. ראשית, נשאל ראש הממשלה כיצד נגיע לניצחון מוחלט כאשר בפועל מדללים כוחות מעזה ומה יכלול הניצחון המוחלט? על כך השיב: "הוא יכלול את השמדת הכוח הצבאי של החמאס וזה תהליך שלוקח זמן, חמאס חוזר ומתבסס בצפון עזה. אין מסגרת שמישהו יכול להגיד פלוגה א' תתקפו מצפון מערב את הכוחות של צה"ל, אין דבר כזה, הרסנו את שרשרת הפיקוד שלהם".

בנוסף, נשאל האם מדינת ישראל תומכת בהחלטה לשחרר אסירים עם דם על הידיים: "לא התחייבנו לשום דבר, לא התחייבנו על אופי המחבלים ולא על המספר המנופח, אמור להיות איזשהו תהליך של משא ומתן דרך מתווכים אבל כרגע מהתגובה של החמאס אנו רואים שהם לא שם".

לאחר מכן נשאל אודות הסיוע ההומניטרי לעזה, והשיב: "לא החלטתי להגביר את מספר המשאיות, זה לא נכון. אני מבין את הכאב של משפחות החללים והחטופים ואחרים, הסיוע המינימלי שהתחייבנו עליו הוא תנאי חשוב להמשך הלחימה כי אם יש שם קריסה הומניטרית רבתי. אי אפשר יהיה להמשיך בלחימה. אבל לפי אחד מגורמי הביטחון שלנו ההערכה היא שעד 60 אחוז מהסיוע ההומניטרי נלקח על ידי חמאס, ובזמנו אמרנו את זה וגם ביידן, ולכן הנחיתי את צה"ל ומערכת הביטחון להביא פתרונות שימנעו את הדבר הזה ויצמצמו אותו, ונקבל תשובות בימים הקרובים".

החסימות בכרם שלום נמשכות (צילום: אפרת אברהמי, צו 9)
החסימות בכרם שלום נמשכות (צילום: אפרת אברהמי, צו 9)

נתניהו נשאל אודות המתקפות עליו מצד שותפיו לממשלה מהמחנה הממלכתי, והגיב: "הייתי הראשון שפעלתי לעשות מלחמת אחדות למען המלחמה, חשוב להמשיך בזה. אך אם מדברים על אחדות צריך לפעול באחדות, אי אפשר לדבר על אחדות כאשר מפלגים ומנגחים, זה מה שנדרש כרגע ואנחנו צריכים את זה כרגע כדי להשיג דבר אחד מרכזי - אנו מתקדמים צעד אחר צעד לניצחון מוחלט וזה מחייב אחדות מקסימלית".

על יחסי ישראל ומדינות ערב טען: "הם ייראו טוב אם ננצח, יראו רע אם לא ננצח. כולם יושבים היום ביציע, אויבנו, ידידינו, כולם רוצים לדעת מי הולך לנצח, ישראל או חמאס, ישראל בגיבוי של ארה"ב מול ציר הרשע של איראן, והמבחן הזה מתמקד בעזה, ולכן כל אחד בא עם ההצהרות והדיבורים שלו, ולכן המבחן האמיתי זה מי מנצח, ואני דוחף בכל הכוח להביא לניצחון הזה והניצחון הזה מחייב את ריסוק כל הגדודים, המשך טיהור השטח, טיפול ברסיסים, וצריך להיות טיהור תת הקרקע, זה מה שאנחנו עושים".

על המתיחות בגבול הצפון והסדר מדיני בלבנון: "אנחנו לא יכולים להשאיר מצב שבו יש לנו קרוב ל-100 אלף פליטים, זה לא ייקרה, הדבר הזה מתחיל להתבהר גם לאויבנו, זה הולך להיפתר או בדרך מדינית או בדרך צבאית, אבל עלינו להחזיר את הביטחון לתושבי הצפון ולא נרפה עד שזה יושג".

לסיום, השיב לשאלת מעריב אודות רמת הסיכון בעוטף עזה: "אני פעלתי יחד עם חבריי להביא מתווה כספי שמאפשר להם לחזור בנחת ולא בלחץ וגם להתחשב במשפחות בילדים ובכל הבעיות שיעמדו בפניהם, הם קיבלו את זה, זה חשוב, אני הולך להיפגש עם ראשי הרשויות ושר הביטחון ולתת לגורמי הביטחון לתת תשובה מוסמכת לגבי רמת הסיכון. בכל מקרה רמת הסיכון ירדה באופן משמעותי ואת הפרטים על כך יימסרו בהמשך".