המגעים לעסקה לשחרור חטופים: לאחר שחמאס הגיש את התגובה שלו למתווה שהוסכם עליו בפסגת פריז, בין ישראל למדינות המתווכות, גורם מצרי חשף בוקר (ראשון) בפני העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו קטארי, כי "ישראל הופתעה מהתגובה שהגיש חמאס". לדבריו, "הייתה תפיסה או ציפייה בקבינט הישראלי כי חמאס יגיש תגובה קצרה, אישור או דחייה גמורה למסגרת ההסכם. חמאס הפתיע את כולם בכך שגיבש פרטים ספציפיים מאוד".

לדברי הגורם המצרי, "התגובה של חמאס והפלגים הפלסטינים גרמה לבלבול בממשלת ישראל, שהתכוננה למשא ומתן שבסופו יהיה שחרור חטופים ושחרור אסירים, באופן שיגרום לה לצאת מהמבוך שהיא נמצאת בו אל מול משפחות החטופים והאופוזיציה, כמו גם הממשלה האמריקני".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הקבינט (צילום: חיים צח, לע''מ)
הקבינט (צילום: חיים צח, לע''מ)

עוד הוסיף הגורם כי "הדיווחים בתקשורת הישראלית בדבר סירובה של ישראל לסגת מעזה או לאפשר את חזרתם של תושבי צפון הרצועה לבתיהם אינם נכונים. ישראל, שהייתה מיוצגת על ידי ראש המוסד, הביעה נכונות לקבל זאת במהלך הפסגה בפריז". בהמשך התייחס גם לסירוב של ישראל לשלוח נציגים לשיחות בקהיר: "בימים הקרובים נהיה עדים להגעתה של משלחת ישראלית שתקבע את עמדתה אל מול חמאס והפלגים הפלסטינים".

כזכור, חמאס דחה את מתווה עסקת החטופים שגובש בפסגה בפריז, וחזר לדרוש את עצירת הלחימה, ו"הסרת המצור על עזה". ההודעה יצאה זמן קצר לאחר שראש ממשלת קטר התייחס אליה, במהלך מסיבת עיתונאים עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן בדוחא. מהמוסד נמסר: "תשובת חמאס הועברה על ידי המתווך הקטארי למוסד ופרטיה נלמדים לעומק על ידי כלל הגורמים העוסקים במו״מ".  העיתון הלבנוני "אל-אח'באר", המקורב לחיזבאללה, פרסם את נוסח התגובה של ארגון הטרור שמורכב משלושה עמודים ובו תיקונים ו"נספחים מיוחדים" לערבויות הנדרשות שמטרתן "לעצור את התוקפנות של ישראל".

מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה בקריאה לקידום עסקת שחרור חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

עצרת החטופים בתל אביב  (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת החטופים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

על פי הדיווח, השלב הראשון - שיימשך כ-45 ימים, יצאו כוחות צה"ל מהאזורים המיושבים ברצועה, בתמורה לשחרור חטופים ללא רקע צבאי. על פי הנוסח, ישוחררו נשים וילדים מתחת לגיל 19, וכן קשישים וחולים, בתמורה ל"מספר מסוים" של מחבלים פלסטינים. בנוסף, חמאס דורש את הגברת הסיוע ההומניטרי, שיקום בתי החולים וחזרתם של תושבי צפון הרצועה לבתיהם.

בשלב השני, כך על פי הדיווח, ישוחררו כל החטופים הגברים בתמורה למספר אסירים פלסטינים, כאשר שוב לא צוין מספר ספציפי, וכן נסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מרצועת עזה. השלב השלישי יימשך גם הוא 45 ימים, ובמהלכו יוחלפו גופות בין הצדדים, וכן יימשכו ההליכים ההומניטריים כפי שסוכם בשלב הראשון והשני.