מלחמת חרבות ברזל: גורמים אמריקאים אמרו הערב (שלישי) לרשת CBS: "היחס בין המרצחים שישוחררו בעבור כל חטוף שישוחרר הוא הסוגייה הבעייתית ביותר בשיחות, והנקודה שכרגע למעשה 'תוקעת' כל אפשרות להתקדמות". עוד הוסיפו הגורמים, כי: "השיחות היו טובות, אך אין פריצת דרך". ולמרות זאת, הושגה התקדמות בהבנת הפערים אותם יש לסגור כדי להיכנס למו"מ שעשוי להוביל לעסקה, כך אמר מקור ישראלי שעודכן בפרטי המפגש, לפי דיווח של ברק רביד בוואלה!. 

בתוך כך, לפי דיווח בניו יורק טיימס, המשא ומתן בקהיר על הסכם אפשרי להשהיית הלחימה בעזה הוארך בשלושה ימים נוספים, על פי בכיר מצרי. הבכיר ציין בנוסף כי הטון בשיחות היה חיובי.

השיחות בשלושת הימים הבאים יכללו פקידים בדרג נמוך יותר, שימשיכו לדון במסגרת חדשה לעסקה, שאמורה להבטיח שחרור של חטופים והפסקת הלחימה למספר שבועות.

עם תיק וכפכפים ולצד ילדים: תיעוד בריחת סינוואר במנהרה נחשף | צפו
תיעוד חדש ודרמטי: כך חילצו לוחמי הימ"מ את החטופים ברפיח

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן במהלך שיחת טלפון שקיימו ביום ראשון כי "בניגוד לדיווחים ולפרשנויות בתקשורת הישראלית", הוא כן מעוניין בהשגת עסקה לשחרור החטופים המוחזקים בידי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה, כך דיווח ברק רביד מ"וואלה!".

עם זאת, לפי נתניהו, העסקה צריכה להיות כזו שתוכל לעבור בקבינט, כך לפי בכירים אמריקאים וישראלים שמעורים בתוכן השיחה שנערכה בין המנהיגים.

לפי הדיווח של רביד, ראש הממשלה הדגיש שישראל תהיה מוכנה לשחרר שלושה אסירים פלסטינים עבור כל חטוף, כפי שעשתה בעסקה הקודמת, אבל לא תסכים לדרישת חמאס לשחרר אלפי אסירים. בכיר אמריקאי ציין כי ביידן השיב שמדובר במו"מ, וכי ייתכן שישראל תצטרך לשחרר כמות גדולה יותר של אסירים מזו שבעסקה הקודמת.

"הנשיא עבד על הנושא הזה ללא הפסקה בחודש האחרון", אמר הבכיר האמריקאי. לדבריו, סוגיית ה"מפתח" של שחרור אסירים פלסטינים תמורת חטופים ישראלים נותרה נקודת מחלוקת מרכזית.

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

"ביידן ונתניהו לא דנו במהלך השיחה על עמדות ספציפיות בנושא מפתח האסירים, אלא על דרכים להתקדם בסוגיה הזו. הם הסכימו שדרישות חמאס בסוגיה הן 'נון-סטארטר'", הוסיף הבכיר.