המשבר עולה מדרגה: מערכת היחסים המתוחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מוצגת פעם נוספת בכתבה הבוקר (חמישי) ב"וול סטריט ג'ורנל", בה דווח כי האמריקאים שקלו חקיקת "חבילה" שתעביר מסר תקיף לנתניהו - אך לפי שעה - לא מימשו אותה. 

המודיעין הצטבר, רק מעטים ידעו: כך בוצע המבצע הנועז לשחרור החטופים
הלם ברשת: אילון מאסק קיבל כספים מטרוריסטים, כולל מחיזבאללה

על פי הכתבה המקיפה בעיתון האמריקאי, בחודש ינואר, ממשל ביידן שקל לחוקק "חבילה" שנועדה לשלוח מסר חריף של אי שביעות רצון לישראל. החבילה, על פי גורמים אמריקאים המעורים בפרטים, כללה שינוי של שתי מדיניות מתקופת שלטונו של טראמפ ומסגרתן שני מוקדים: אחד שאפשר למוצרים ישראלים מההתנחלויות להיות מוגדרים Made In israel, ואחר שלפיו ההתנחלויות כבר אינן מהוות הפרה של החוק הבינלאומי. לצד זאת, שקלו בממשל גם על הטלת סנקציות על השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. בסופו של דבר, הוחלט רק על סנקציות על ארבעה מתנחלים, דבר שגם הוא הוביל לזעם ישראלי.

נתניהו וביידן שוחחו כבר 18 פעמים מאז תפרוץ המלחמה, ולפי גורמים אמריקאים וישראלים, מערכת היחסים הגיעה לנקודת רתיחה לפני כחודש וחצי, כשביידן ניתק במפתיע שיחה עם ראש הממשלה לאחר דיון מתוח על האזרחים שנהרגו בעזה, ועל עמדת וושינגטון שישראל צריכה לעבור שלב במלחמה ולהתמקד בפעולות כירורגיות. לפי הדיווח, ביידן כעס מאוד, עד שהוא כמעט צעק במהלך שיחה ב-28 בדצמבר, הכריז כי השיחה הסתיימה - וניתק. 

בנימין נתניהו על המלחמה בעזה (צילום: רועי אברהם /לע"מ)

בוושינגטון הבהירו כי ארה"ב לא תתמוך בשום תוכנית לפלישה רחבת היקף לרפיח, נושא שהסעיר מדינות רבות בעולם, ותעדיף לראות פעולות נקודתיות. לדברי הגורמים, הממשל ביקש מצה"ל לייצר "תוכנית מהימנה" שתכלול מרכיבים צבאיים ומרכיבים הומניטריים, אם תחליט להתעלם מעצת וושינגטון ולהיכנס לעיר שבה נמצאים יותר ממיליון פליטים.

המתיחות בין ביידן לנתניהו גברה כבר חודשים. באמצע דצמבר, ביידן הכעיס את נתניהו כשאמר למשתתפים בגיוס כספים בקמפיין שישראל מתחילה לאבד תמיכה ברחבי העולם בגלל "הפצצתה חסרת הבחנה" על עזה. באותו אירוע, ביידן נזכר במשהו שאמר פעם לנתניהו, שאותו הוא מכיר כבר כמעט 50 שנה: "אמרתי 'ביבי, אני אוהב אותך, אבל אני לא מסכים עם דבר ארור שיש לך להגיד'. נראה כי זה נשאר המצב".